اولویت تسهیل دسترسی مردم به حرم شاهچراغ(ع)/ وام مسکن نخبگان افزایش یابد
کد خبر: 4005024
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۶

اولویت تسهیل دسترسی مردم به حرم شاهچراغ(ع)/ وام مسکن نخبگان افزایش یابد

استاندار فارس، طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) تسهیل دسترسی مردم به حرم مطهر از طریق قطار شهری و رفع مشکلات بافت اطراف حرم شاهچراغ(ع) را از اولویت‌های این استان برشمرد.

به گزارش ایکنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس شامگاه پنج‌شنبه، 22 مهرماه در جلسه شورای اداری استان فارس که با حضور رئیس‌جمهور و هیئت دولت و دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: استان فارس با 5 میلیون نفر جمعیت و 122 هزار کیلومتر بالاترین تقسیمات کشوری را دارد.

وی افزود: اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و دارای یک هزار و 400 بقعه متبرکه و 4 هزار اثر تاریخی است که 5 اثر آن ثبت بین‌المللی هستند و بیش از 50 صنایع دستی دارد. شخصیت‌های بزرگی نظیر ملاصدرا، حافظ، سعدی و غیره همگی در این خطه پرورش یافته و از مفاخر آن هستند.

ایمانیه به مشکلات اطراف حرم شاهچراغ(ع) اشاره کرد و گفت: طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) و تسهیل دسترسی مردم به حرم مطهر از طریق قطار شهری، بافت تاریخی اطراف آن و آسیب‌های اجتماعی که به وجود آورده است، از جمله مواردی است که باید بدان‌ها توجه کرد و متأسفانه این منطقه به لحاظ موقعیت اجتماعی بسیار محروم است.

استاندار فارس، مشکل دیگر استان فارس را خشکسالی برشمرد و افزود: این مشکل با انتقال از خلیج فارس، احیای تالاب‌ها و غیره مرتفع خواهد شد. همچنین آزادراه این استان ناقص بوده و تکمیل نشده است.

وی، مشکلات تسهیلات بانکی، شهرک‌های صنعتی ناتمام و کمبودهای این شهرک‌ها، به چرخه تولید برگرداندن کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده، خام فروشی و نبودن صنایع تبدیلی، نبود شرایط برای قطب گردشگری در زمینه‌های مختلف و عدم تفویض اختیار در استان برای ثبت و به عرصه تولید وارد شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر معضلاتی عنوان کرد که در استان وجود دارد.

ایمانیه با بیان اینکه ماجرای نفت و گاز و پتروشیمی، اشتغال و موانع تولید و تسهیل در صدور مجوزها از دیگر معضلات موجود در فارس است که با تفویض اختیار به استان، خیلی از این مشکلات حل شدنی است، گفت: استان چهار فصل فارس در فرایند کشت، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی و کشت ارگانیک گیاهان، دارای مشکلاتی است که با توجه دولت و تفویض اختیار در زمینه‌های مختلف قابل حل است.

استاندار فارس اظهار کرد: جوانان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان اکثراً با مشکل صدور مجوزها و بروکراسی اداری مواجه هستند و اگر بخواهیم جلوی مهاجرت نخبگان را بگیریم باید به این مسائل توجه کنیم.

وی با بیان اینکه وام مسکن پانصد میلیونی نخبگان آن هم برای ۶۰۰ نفر در کل کشور کافی نیست، خواستار افزایش هم از نظر تعداد نخبگان و هم میزان نقدی این وام شد.

ایمانیه با اشاره به وضعیت موقوفات استان فارس گفت: استان فارس بعد از خراسان رضوی بالاترین موقوفات را در کشور دارد و خیران آن هم در سطح کشور پیشتاز هستند و می‌توانند مشکل گشای بسیاری معضلات باشند که برای این کار به تسهیل روند اداری و مکاتبات نیازمند هستند.

استاندار فارس بیان کرد: تسهیل شرایط ورزشی، مسکن مناسب، سلامت و پزشک خانواده، حمایت از حضور تمام وقت اساتید در دانشگاه علوم پزشکی فارس، تکمیل بیمارستان‌های ناقص در استان و بحث شهر سلامت از دیگر مسائلی است که دولت باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha