نمایشگاه فرهنگی حافظ در حیدرآباد هند افتتاح شد
کد خبر: 4004753
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

نمایشگاه فرهنگی حافظ در حیدرآباد هند افتتاح شد

همزمان با ایام یادروز حافظ نمایشگاه فرهنگی ـ هنری حافظ با حضور هنرمندان و مقامات رسمی در حیدرآباد هند افتتاح شد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، به مناسبت روز ملی حافظ و با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایران‌زمین، نمایشگاهی از جاذبه‌ها و صنایع دستی شیراز با حضور هنروران و مقامات رسمی در حیدرآباد هند با همکاری شهرداری شیراز و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران امروز، 21 مهرماه در حیدرآباد آغاز به کار کرد.

مراسم آغازین این نمایشگاه با حضور «سرینیواس گائود» وزیر فرهنگ و گردشگری ایالت تلانگانا به عنوان مهمان اصلی، پروفسور «سیدعین الحسن» رئیس دانشگاه ملی مولانا آزاد و شاهرخی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد به همراه جمعی از هنرمندان و ایران‌دوستان برگزار شد.

در این مراسم گائود، وزیر فرهنگ و گردشگری ایالت تلانگانا با اشاره به جلوه‌های هنر و فرهنگ ایرانی در شهر حیدرآباد هند گفت: شهر حیدرآباد تحت تأثیر بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی ایران قرار دارد، زیرا سلاطین قطب شاهی که مدت‌ها بر این سرزمین حکومت می‌کردند از ایران به اینجا آمده بودند.

وی، ارتباط فرهنگی میان مردم حیدرآباد و ایران را بسیار نزدیک و عمیق خواند و از برگزاری نمایشگاه عکس شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی و تمدنی ایران در شهر حیدرآباد ابراز خرسندی کرده و نسبت به برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک با کشور ایران و شهر شیراز و مشارکت دو کشور در امر مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به جای مانده از معماری ایرانی در حیدرآباد اظهار آمادگی کرد.

همچنین پروفسور عین‌الحسن، رئیس دانشگاه ملی مولانا آزاد، در سخنرانی خود حافظ شیرازی را بهترین و محبوب ترین شاعر فارسی زبان توصیف کرد و وی را مایه افتخار نه فقط ایران، بلکه هند و تمامی ملت‌های جهان دانست.

وی به محبوبیت کم نظیر حافظ و اشعار وی در کشور هند اشاره کرد و افزود: اگرچه اشعار حافظ شیرازی بیش ۶۰۰ سال پیش سروده شده‌اند اما فارغ از بُعد زمان، به قلب شنوندگان نفوذ می‌کنند.

در این مراسم شاهرخی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد نیز با اشاره به سهم برجسته حافظ شیرازی در شعر و ادبیات جهان، به ویژه در کشور هند، نقش الهام بخش حافظ در ادبیات هند را چشمگیر خواند.

در بخش اصلی این رویداد نمایشگاه عکس از جاذبه‌های مهم مذهبی، فرهنگی، گردشگری و تاریخی شیراز نظیر شاهچراغ، مساجد و باغات تاریخی و مجموعه زندیه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد و اجرای زنده‌ خوشنویسی نستعلیق با مضمون اسماء متبرکه الهی، آیاتی از قرآن کریم و ابیاتی از دیوان حافظ، ساخت صنایع دستی نظیر منبت توسط هنرمندان مسلمان هندی، نمایش سه نسخه کهن و قدیمی دیوان حافظ و معرفی شیراز در رسانه‌های پرمخاطب هند از سایر بخش‌های این رویداد بین‌المللی است.

این نمایشگاه به مدت 10 روز در موزه سالار جنگ که یکی از سه موزه ملی هند و از مشهورترین کلکسیون‌های خصوصی جهان است دایر خواهد بود.

یادآور می‌شود، حیدرآباد با حدود با ۷ میلیون جمعیت از بزرگترین کلانشهرهای هندوستان و یکی از برجسته‌ترین مراکز فرهنگی و هنری این کشور محسوب می‌شود و جمعیت مسلمان قابل توجهی دارد.

انتهای پیام
captcha