نقش ناجا در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 4004430
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸

نقش ناجا در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

نیروی انتظامی قصد دارد در بحث بیانیه گام دوم ضمن مسئول‌سازی به سمت و سوی پلیس در تراز نظام جمهوری اسلامی گام بردارد.

با پایان چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران  مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب دو مبحث را مورد توجه قرار داده‌اند: در بخش اول جمع‌بندی افتخارآمیز گذشته است، رهبری معظم انقلاب در این قسمت می‌فرمایند با توجه به دشمنی‌هایی که صورت گرفته و می‌گیرد، برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند عملکرد نظام را در چهل سال گذشته سیاه و غیر درخشان جلوه دهند. ایشان به بیان دستاوردها در كنار ضعف‌ها پرداخته‌اند و حركت نظام را حركتی موفق دانسته‌اند و در بخش دوم بیانیه نگاه به آینده دارند و با برشمردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نظام و کشور سخن از امید دارند.

 بیانیه گام دوم دارای 7 سند است که شامل علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی روابط خارجی و  سبک زندگی كه در یكایك آن ناجا می‌تواند دارای برنامه راهبردی باشد.

 ناجا در بحث بیانیه گام دوم قصد دارد به همراه مسئول‌سازی به سمت و سوی پلیس در تراز نظام جمهوری اسلامی گام بردارد و مهم‌ترین چراغ پیش روی خود را بیانیه گام دوم انقلاب می‌داند لذا آینده‌محوری، مقتدر بودن از جمله اهداف پیش روی پلیس در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم است. دو محور در بیانیه گام دوم انقلاب پیش‌روست، در وهله اول اصلاح خود و بعد از آن اصلاح جامعه كه پلیس در دستور کار خود دارد. تا در تراز نظام جمهوری اسلامی مورد اعتماد و امین مردم باشد لذا در اینجا سعی بر این است تا نقش ناجا در تحقق بیانیه گام دوم مورد بررسی قرار بگیرد و اینکه تا چه میزان نیروی انتظامی می‌تواند در این راستا قدم بردارد.

ایجاد فضای امید و نشاط جامعه مهم‌ترین راهبرد از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است. امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده، مقوله‌ای است که با احساس امنیت گره خورده است و یک رابطه مستقیم با هم دارند. اگر در جامعه احساس امنیت نباشد، طبیعتاً مردم آن جامعه نیز نمی‌توانند امیدی به آینده داشته باشند. وظیفه پلیس برای تحقق این راهبرد تلاش جهادگرانه برای تقویت حس امنیت در مردم است، لذا با استقرار نظم و مقابله جدی با هنجارشکنان و برهم‌زنندگان امنیت می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا مردم در یک فضای پر امید و با نشاط از آزادی‌های مشروع خود استفاده کنند.

یکی دیگر از گام‌های مهم این بیانیه مبحث علم و پژوهش است. با توجه به پیشرفت علم و پژوهش و فناوری در سطح جهان و همچنین در ایران، ناجا نیز باید به فکر ارتقای سطح دانش و فناوری خود باشد، چرا که اساس کار پلیس، تحقیق و پژوهش است لذا به روز بودن پلیس به دانش و فناوری‌های روز حائز اهمیت است. تولیدات علمی در ناجا باید عملیاتی و کاربردی باشد تا پیشرفت علمی در ناجا ملموس‌تر شود و یکی از اشکالاتی که در ناجا و حتی در سطح کشور هم وجود دارد بحث کمیت جزوات، نشریات و کتب آموزشی است. در صورتی که از لحاظ کیفی با مشکلاتی مواجه است. هر چند مبانی علمی و پژوهش علمی در سال‌های اخیر در ناجا تقویت شده اما همچنان در حد ایده‌آل و مطلوب نبوده و همه اقدامات ناجا برمبنای پژوهش و تحقیق انجام نمی‌شود.

نکته بعدی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده بحث اقتصاد است. در این خصوص باید گفت پلیس به عنوان نیرویی مقتدر می‌تواند از طریق مبارزه گسترده با قاچاق کالا و ارز که عامل اصلی تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی شده نقش خود را ایفا کند. برخورد قاطعانه با خاطیان، مجرمان و هنجارشکنان می‌تواند امنیت و آرامش بیشتر را در بازار و اقتصاد فراهم کند كه نکته بسیار مهم در بیانیه گام دوم است.

دین اخلاق و معنویت از جمله مباحث دیگری است که به آن پرداخته شده است. نکته مهم این است كه این مقوله در نیروهای مسلح به ویژه ناجا مورد توجه قرار دارد و نهادینه کردن حس مسئولیت‌پذیری، مصرف صحیح و بهینه بیت‌المال، افزایش بهره‌وری، تکریم ارباب رجوع، حساسیت نسبت به برخورد با مفاسد، امر به معروف و نهی از منکر درون و برون سازمان و ... جز با تمرکز بر اخلاق اسلامی و ارتقای معنویت محقق نخواهد شد و تمایز پلیس ایران اسلامی با سایر پلیس‌های کشورهای دیگر همین توجه به معنویت و اخلاقیات است.

همچنین سبک زندگی كه نشئت گرفته از اخلاق و معنویت است در نیروهای مسلح به خصوص ناجا به عنوان نیرویی که در بطن اجتماع بوده و بیشترین ارتباط را با بدنه مردم دارد و به عنوان الگوی عملی و رفتاری مردم محسوب می‌شود حائز اهمیت است چرا كه سبک زندگی و منش اخلاقی و نحوه رفتاری و گفتاری کارکنان ناجا بر سبک زندگی مردم نیز تأثیر دارد.

نیروی انتظامی به سبک زندگی کارکنان خود باید حساسیت ویژه‌ای داشته باشد و به عنوان یکی از اولویت‌های خود مورد توجه قرار دهد و مواردی همچون ساده‌زیستی، صداقت در گفتار و رفتار، حسن معاشرت با مردم، امانت‌داری و... از اصول تربیتی آن به شمار می‌رود که نیروی انتظامی بر آن تاکید دارد.

از طرف دیگر نظارت پلیس بر بازار و پوشاک و اجناس انحرافی و غرب مآبانه، مقابله با مروجان بدپوششی، بی‌بند و باری و ... می‌تواند در تغییر سبک زندگی مردم موثر باشد. عدالت نیز از جمله نكات قابل تاملی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دو چندان کرده‌اند و اینکه امنیت و احساس امنیت یک حق عمومی است و متعلق به گروه یا قوم و قبیله خاصی نیست. فقیر و غنی همه زیر چتر امنیت باید باشند. حال نکته قابل توجه برخور عادلانه پلیس و دارا بودن عدالت است. در واقع عمل نیروهای مسلح و پلیس به فرمان‌های صادره و اجرای آن‌ها ایجاد بستری برای گسترش عدالت است که می‌تواند نقش مهمی در حفظ معیارهای اسلامی داشته باشد.

همانطور كه اشاره شد ناجا در تحقق اهداف بیانیه گام دوم نقش محوری و بسزایی ایفا می‌كند و شاید از جمله معدود سازمان‌هایی باشد كه می‌تواند در همه ابعاد مشاركت داشته و ارائه برنامه کند. بیانیه گران سنگ گام دوم انقلاب نقشه راه تمامی دستگاه‌های تصمیم‌گیر، ادارات دولتی و نهادهای فرهنگی و نیز چشم‌انداز و راهبرد اصلی و اساسی ناجا در راستای پیشبرد امور است و ناجا در تحقق و نهادینه‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب از سوی فرماندهی معظم کل قوا(دامت برکاته) می‌تواند سهم تعیین‌کننده و نقش بسزایی داشته باشد و خود را نیز ملزم ومكلف می‌داند كه در راستای اجرای اصول مدنظر مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب و پیشرفت ایران اسلامی تلاش مضاعف کند.

ایوب آقارحیمی، رئیس اداره برآورد اجتماعی و افكارسنجی معاونت اجتماعی پلیس فارس

انتهای پیام
captcha