نخستین مذاکرات مستقیم میان طالبان و آمریکا پس از خروج از افغانستان
کد خبر: 4003520
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳
تحولات افغانستان؛

نخستین مذاکرات مستقیم میان طالبان و آمریکا پس از خروج از افغانستان

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در رأس هیئتی وارد دوحه شده تا با هیئت آمریکایی درباره مسائل مهمی از قبیل به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان، تداوم کمک‌های بشردوستانه و آزادسازی اموال مسدود شده افغانستان در آمریکا با هیئت این کشور گفت‌وگو کند،

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان تصریح کرده است که هیئت تحت رهبری او امروز شنبه با یک هیئت آمریکایی در دوحه، پایتخت قطر، در مورد گشایش دوره جدیدی از ارتباط میان کابل و واشنگتن گفتگو کرده‌اند.

متقی افزود که تمرکز در این دیدار بر کمک‌های بشردوستانه و اجرای توافقنامه صلح دوحه بود که در اوایل سال 2020 امضا شد و خاطرنشان کرد که هیئت کشورش از طرف آمریکایی خواست تا به حاکمیت حریم هوایی افغانستان احترام بگذارند و در امور داخلی این کشور دخالت نکنند.

وی افزود که هیئت افغان همچنین از طرف آمریکایی خواست تا منابع بلوکه‌شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را لغو کند.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان با بیان اینکه مذاکراتی که امروز بین دو طرف در دوحه آغاز شده است تا پایان روز ادامه دارد و فردا یکشنبه از سر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: هیئت افغانستانی همچنین با نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

این مذاکرات طی دو روز در دوحه در حال برگزاری است که بالاترین سطح از زمان خروج آمریکا از افغانستان در اواخر ماه اوت است.

منابع خبری تصریح کرده‌اند که هیئتی به سرپرستی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، مدیر اطلاعات و دیگر مقامات برای دیدار با یک هیئت آمریکایی وارد دوحه شدند. این اولین سفر خارجی مقامات طالبان در دولت جدید افغانستان است.

این منبع افزود که هیئت افغان بر مسائل لغو تحریم‌ها و به رسمیت شناختن دولت جدید بین‌المللی متمرکز خواهد بود.

هیئت آمریکایی شامل مقاماتی از وزارت امور خارجه، اطلاعات و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌ متحده است. ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر دولت موقت افغانستان - که مذاکرات وی منجر به امضای توافقنامه صلح در دوحه شد و مانند زلمای خلیل زاد، فرستاده ویژه ایالات‌ متحده در افغانستان غایبان بزرگ این نشست هستند.

مسائل مورد گفت‌وگو

منابع خبر تصریح کرده‌اند که رهبران طالبان مسائل شناسایی بین‌المللی دولت تشکیل شده در افغانستان و آزادسازی اموال مسدود شده این کشور در ایالات‌ متحده و شماری از کشورهای اروپایی را مطرح می‌کنند.

از سوی دیگر طرف آمریکایی بر عدم استفاده از افغانستان به عنوان پناهگاهی برای حملات تروریستی علیه ایالات‌متحده و تکمیل تخلیه اتباع آمریکایی یا افغان متمرکز است که در افغانستان باقی مانده‌اند و با نیروهای آمریکایی و خارجی در این کشور در سال‌های گذشته همکاری کرده‌اند و اکنون باید با امنیت کامل از کشور خارج شوند.

یک منبع نزدیک به هیئت آمریکایی نیز خبر داده است که دولت آمریکا به دنبال تحت‌فشار قرار دادن طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان است.

وی همچنین اظهار داشت که واشنگتن همچنین می‌خواهد طالبان را تحت‌فشار قرار دهد تا به سازمان‌های امدادی اجازه دهد تا فعالیت‌های امدادی خود را در داخل افغانستان ادامه دهند.

و وزارت خارجه ایالات‌متحده در پاسخ به پرسش الجزیره گفت که یک هیئت آمریکایی امروز شنبه در دوحه با هیئتی از طالبان دیدار خواهد کرد، این اولین ملاقات مستقیم میان مقامات دو کشور از زمان خروج آمریکاست.

وی افزود که این جلسه در مورد به رسمیت شناختن یا مشروعیت بخشیدن به دولت طالبان نیست و تأکید کرد که هرگونه مشروعیت وابسته به اقدامات این گروه است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اولویت واشنگتن، در مذاکرات هیئت آمریکایی با رهبران طالبان در دوحه تداوم خروج ایمن آمریکایی‌ها، دیگر خارجی‌ها و افغان‌هایی است که و قصد خروج از کشور را دارند. علاوه بر این فشار به طالبان فشار به منظور عمل به تعهد خود مبنی بر اجازه ندادن برای استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات‌متحده یا متحدانش دیگر موضوع گفت‌وگوها خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گفته است که هیئت آمریکایی همچنین بر طالبان فشار می‌آورد تا یک شهروند آمریکایی ربوده‌شده در افغانستان را آزاد کند.

تداوم حملات تروریستی

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی افغان امروز شنبه گفت که فرماندار ولسوالی رودات در اثر انفجار مواد منفجره در ولایت ننگرهار (شرق افغانستان) کشته شد.

این بمب‌گذاری پس از حملات مشابه اخیر در شهر جلال‌آباد رخ داد که داعش مسئولیت برخی از آن‌ها را بر عهده گرفته بود.

از سوی دیگر، امروز در افغانستان مراسم خاک‌سپاری شهدای بمب‌گذاری انتحاری در مسجد شیعیان قندوز نیز برگزار شد. بسیاری از شخصیت‌های مذهبی بلندمرتبه جهان اسلام و دیگر شخصیت‌های سیاسی این حادثه را محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha