تلاوت قرآن، تفکر انسان را رشد می‌دهد/ اهل صبر باشیم
کد خبر: 4003157
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳

تلاوت قرآن، تفکر انسان را رشد می‌دهد/ اهل صبر باشیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یکی از راه‌های تعالی را تفکر برشمرد و افزود: گاهی انسان سوره را تلاوت می‌کند و به معنا دقت ندارد، به معنا دقت کنیم یعنی قرآن را مطالعه کنیم که در رشد تفکر ما بسیار مفید است.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، امروز، 16 مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: نخستین قدم برای اینکه انسان بخواهد به سوی خدا منزلی را طی کند این است که از خواب غفلت بیدار شویم، اگر از خواب غفلت بیدار شدیم، مسلماً باید عقل خود را به کار بیندازیم.

وی با بیان اینکه تفکر، قدم دوم حرکت معنوی ما به سوی خدای متعال است، افزود: قرآن کریم که کتاب تربیت انسان است و از جانب خدای متعال نازل شده راه و رسم تفکر کردن را به ما یاد می‌دهد.

آیت‌الله دژکام بهترین کار برای بیداری فکر را ایجاد سؤال در ذهن دانست و ادامه داد: در روایات داریم «حُسنُ السُّؤالِ نصفُ العلمِ. اگر در ذهن خوب پرسش مطرح شود، نصف یادگیری انجام شده است»، این است که برای معلم‌ها در روش‌های جدید آموزشی تأکید می‌کنند که معلم مسئله‌محور آموزش ب=دهد یعنی قبل از آن که سؤال در ذهن دانش‎‌آموز شکل بگیرد، جواب را مطرح نکند.

امام‌جمعه شیراز با تصریح اینکه قرآن سؤالات بسیاری از ما می‌پرسد که باید به دنبال پاسخ برویم، گفت: قرآن چند سؤال را در سوره ملک مطرح کرده است. این سوره 30 آیه دارد و از این 30 آیه حداقل 10 آیه سؤال است برای اینکه فکرمان به کار بیفتد و تفکرمان پاسخگوی نیازهای معنویمان شود.

وی با اشاره به سؤال این سوره تصریح کرد: خدای متعال می‌فرماید نگاه کنید به خلق خداوند، آسمان و زمین هر چه در آن است مخلوق خداست ببینید در خلقی که خداوند کرده است می‌توانید عیبی پیدا کنید؟ «هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ». بعد می‌فرماید دوبار و سه بار این سؤال را مطرح کنید و دقت کنید و بارها روی آن فکر کنید اگر توانستید در جایی به کار خلق عیبی بگیرید، اینقدر قوانین عالم دقیق و منظم و حساب و کتاب دار در حال اجراست که هر کس فکر کند، متوجه می‌شود که دست یک خالق علیمی در کار است و این را می‌چرخاند.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: سؤال دیگری که در همین سوره مبارکه مطرح شده می‌فرماید «أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا» مردم عالم خلقتش دست خداوند است اداره آن دست خداوند است آیا شما ایمن هستید از اینکه یک طوفان شن بیاید و هرچه دارید را ببرد به این فکر کنید آیا خدا نمی‌تواند؟ اگر می‌تواند چرا نمی‌ترسیم از اینکه این گناهان ما به این منجر شود، فکر کنیم. باز می‌فرماید آیا ایمن هستید از اینکه خدای متعال زمین را زیر پای شما فرو ببرد، انسان چه اطمینانی دارد که یکبارگی همین مسئله در یک شهر پیش نیاید؟ چه کسی این عالم را نگه می‌دارد از اینکه این بلاها بر سر ما نیاید، آیا نباید فکر کنیم و نباید رفتارهایمان را طوری تنظیم کنیم که این بلاها از ما دور شود؟ آیا خدا را به اداره‌کنندگی این عالم نمی‌شناسیم؟

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این‌ها پرسش‌های قرآن کریم است که باید در این موارد فکر کنیم و نهایت آن این است که انسان ربوبیت خداوند متعال را متوجه می‌شود. باز می‌فرماید «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ» ما از نعمت آب بهره‌مند هستیم، اگر آب از چرخه حیات بشر حذف شود و به اعماق زمین فرو رود و باران نبارد ما چه کار می‌توانیم بکنیم؟ باید برای هر قطره آب خدا را هزار بار شکر کنیم. خدای متعال می‌فرماید اگر آب یک‌بارگی خشک شد، چه کار می‌کنید؟ چه کسی می‌تواند آب را برای شما فراهم کند مگر اینکه خدای متعال لطفش را شامل حالتان کند.

وی با بیان اینکه پرسش‌های قرآن کریم ناظر به این است که ما خدا را به رب‌العالمین بودن بشناسیم، اینکه خدا اداره کننده است و عالم را به ید قدرت خود می‌چرخاند، افزود: بعد می‌فرماید اگر دشمن به شما حمله کند چه کسی به شما کمک می‌کند؟ در تقابل نظام اسلامی با استکبار که ایستاده‌ایم و میدان‌داری می‌کنیم اگر خدا نخواهد آیا می‌شود که پیروز شویم؟ به اینها فکر کنیم، تفکر باید در اینجاها به کار بیفتد، بعد وصف عظمت الهی، قدرت الهی و ربوبیت الهی را در عالم ببینیم و مشاهده کنیم و در برابر خدای متعال خضوع و بندگی و اطاعت کنیم که حق خدایی که رب‌العالمین است، این است که ما اطاعت فرمان او را کرده باشیم.

آیت‌الله دژکام ضمن توصیه به مطالعه این 10 آیه سوره مبارکه ملک تصریح کرد: گاهی انسان سوره را تلاوت می‌کند و به معنا دقت ندارد، به معنا دقت کنیم یعنی قرآن را مطالعه کنیم که در رشد تفکر ما بسیار مفید است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه سخنان خود به در پیش رو بودن یادروز حافظ اشاره کرد و گفت: هر ساله بدین مناسبت مراسم بزرگداشتی در شیراز برگزار می‌شود و به همین مناسبت رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی (دام ظله العالی) در سال‌های پیش سفری به شیراز داشته‌اند و یک سخنرانی بسیار بسیار معنوی و علمی ارائه فرمودند که در تاریخ روز بزرگداشت حافظ این سخنرانی و این بیانات ارزشمند و نورانی به عنوان یک قله همیشه به یاد همه ادب‌دوستان خواهد بود.

وی یادآور شد: اگرچه حافظ فقط مربوط به شیراز نیست و یک شخصیت جهانی است اما کسانی که نزدیک به او هستند، بیشتر باید نسبت به سخنان او و مطالب او دقت داشته باشند و فرهنگ و سبک زندگی حافظانه قاعدتاً باید بیشتر در بین شما رواج داشته باشد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه حافظ، حافظ قرآن کریم بوده و برخی ابیات آن بازتابی از قرآن کریم است که در غزلیات آمده است، گفت: ما به عنوان پیرو قرآن و کسی که به حافظ احترام می‌گذارند باید این حرف‌ها را به گوش جان بشنویم.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به بیت «در عاشقی گزیر نباشد ز ساز و سوز، استاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم» غزل حافظ بیان کرد: اگر کسی عاشق است باید بسازد و بسوزد و حافظ در اینجا خود را تشبیه کرده به کسی که می‌ایستد و می‌سوزد. یک ادعا داریم که ما تا آخر ایستاده‌ایم. وقتی به گلزار شهدا می‌رویم مشاهده می‌کنیم که قریب 300 هزار جوان راست گفتند و پای حرفشان در رابطه با دین و خدا و پیغمبر ایستادند و به شهادت رسیدند. امروز هم همینطور است. می‌بینیم رژیم صهیونیستی که چیزی به نابودیش نمانده است و آمریکایی که خودش نمی‌تواند مشکلات خودش را حل کند، تهدید می‌کنند و دیگران هم ما را می‌ترسانند.

وی تصریح کرد: در شرق و غرب عالم اراده کرده‌اید، آزاد باشید و فریاد استقلال‌خواهی ایران اسلامی را سر می‌دهید. دشمن از این خوشش نمی‌آید و شما را تهدید می‌کند. حافظ می‌گوید استاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم. ملت ما انتخاب کرده است که چهره‌هایی مثل شهید سلیمانی جلوی روی این ملت ایستاده‌اند. فلسفه شهادت شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس همین است.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه این نکات ظریف عرفانی و عشق‌ورزی‌های حافظانه را به خودمان یادآور شویم، افزود: در بیت دیگری جناب حافظ شیرازی می‌فرماید: حافظ صبور باش که در راه عاشقی، هر کس که جان نداد به جانان نمی‌رسد. اگر کسی می‌خواهد لسان حق را در یابد باید از خود فانی شود، اگر قرار است فنا از خود داشته باشیم تا به خدای متعال برسیم باید اهل صبر باشیم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف شما مردم فرمودند که این ملت، ملت صبار است، بسیار صبر می‌کنند اما من به شما عرض کنم که این صبری که می‌کنید ممکن است یک لحظه بی‌صبری خرابش کند پس حواسمان باید باشد. خیلی‌ها بوده‌اند که مدعی مسلمانی و انقلابی‌گری بودند اما در یک لحظه خراب شده است. باید از خدا بخواهیم که صبر برای ما استمرار داشته باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه خواستار رفع مشکلات اقتصادی کشور شد و افزود: همین‌طور که در رابطه با مرزهای کشور ایستادگی کردیم، ایستادگی در رابطه با رشد اقتصاد کشور هم باید انجام شود. باید پای تولید ملی خودمان صبورانه و محکم و قاطع بایستم. این نمی‌شود که بگوییم ما شعار برای استقلال کشور شعار می‌دهیم اما مثلاً یک کالایی که در داخل تولید می‌شود از مشابه خارجی آن استقبال می‌کنیم این یعنی هم وطن خود را زمین می‌زنیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید محکم و قوی بایستیم و دشمنان بدانند که اگر بخواهند با مصالح ملت ما بازی کنند، ما هم یک ملت بزرگ بیش از ۸۰ میلیونی در مقابل آن‌ها مقاومت خواهیم کرد، گفت: بحث تقویت تولید ملی و شعار امسال که تولید پشتیبانی‌ها و مانع‌زدای‌ ها هست، توقع است که به تناسب استعدادهای استان، استان فارس جلودار این حرکت شود. باید به عنوان استان فارس که رهبر عظیم‌الشأن فرمودند این استان در قله است، بگوییم ما جلودار حرکت تولید ملی و تقویت تولید ملی هستیم و همین‌طوری که در سابقه تاریخی استان فارس هم هست که محور تجارت بوده است، این شهر و این استان برای ارتباط بین شرق و غرب جهان اسلام این را دوباره ان‌شاءالله راه بیندازیم و جایگاه خودمان را در دنیا تثبیت کنیم تا دشمن این خیال خام را در سر نپروراند که بخواهد به منافع ما دست درازی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری از مسئولان نظارتی استان درخواست کرد تا از بی‌نظمی و بی‌ثباتی در بازار جلوگیری کنند تا بازار آرامش داشته باشد و ادامه داد: صرف کار نظارتی برای جلوگیری از آن کافی نیست، اگرچه نظارت لازم است اما گرانی و گرانفروشی دو چیز است. نظارت برای جلوگیری از گران فروشی است اما مشکل گرانی از طریق رونق تولید ملی حل می‌شود که باید از آن پشتیبانی صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha