وضعیت موقوفات قرآنی در خلیل‌آباد بسیار ضعیف است
کد خبر: 4002682
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

وضعیت موقوفات قرآنی در خلیل‌آباد بسیار ضعیف است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خلیل‌آباد گفت: اگرچه طی دو سال اخیر اتفاقات خوبی برای افزایش وقف‌های قرآنی در خلیل‌آباد افتاده، اما وضعیت این‌گونه وقف‌ها همچنان در شهرستان بسیار ضعیف است.

وضعیت موقوفات قرآنی در خلیل‌آباد بسیار ضعیف استسید احمد حسینی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خلیل‌آباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه در شهرستان 548 موقوفه و 1500 رقبه وجود دارد، افزود: از ابتدای امسال تاکنون پنج موقوفه جدید به ارزش 1.5 میلیارد تومان شناسایی و اسناد مالکیت آنها اخذ شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، نیات موقوفات تعزیه‌داری و اطعام معطل برطرف شدن این ویروس نمانده و به سمت تهیه بسته‌های غذایی به صورت خشک و تهیه بسته‌های غذایی گرم سوق داده شده‌ است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خلیل‌آباد با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر با کمک خیران و مراکز نیکوکاری، بیش از 500 میلیون تومان بسته‌های غذایی تهیه شده است، اظهار کرد: در مجالس عزاداری و روضه‎خوانی ماه محرم غذای گرم به‌صورت بسته‌بندی تحویل مستمعین شد.

وی همچنین از تهیه 19 کپسول اکسیژن با کمک اداره کل اوقاف و امور خیریه و خیران به ارزش 75 میلیون تومان برای نیازمندان خبر داد و تصریح کرد: در این مدت همچنین یک دستگاه اکسیژن‌ساز به ارزش 25 میلیون تومان خریداری شد و در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

حسینی در ادامه به سنددار شدن بیش از 210 ملک موقوفه طی یکسال گذشته اشاره و ابراز کرد: طی این مدت 9 وقف جدید توسط واقفان به ارزش پنج میلیارد تومان ایجاد شده که خوشبختانه دو مورد آن وقف زمین برای واگذاری به مددجویان و نیازمندان برای ساخت منزل مسکونی به‌صورت رایگان بوده است.

وی یادآور شد: یک مورد از این وقف‌ها قطعه زمینی به مساحت 900 متر و به ارزش 1.2 میلیارد تومان برای منزل نیازمندان و یک مورد دیگر نیز قطعه زمینی به ارزش 1.5 میلیارد تومان برای ساخت مؤسسه قرآنی بوده که طی چند روز اخیر انجام شده است.

حسینی کم‌اطلاعی یا بی‌اطلاعی شهروندان از موضوعات وقف را یکی از مشکلات جدی در شهرستان دانست و گفت: این بی‌اطلاعی‌ها نه تنها منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به وقف می‌شود، بلکه در معاملات املاک وقفی یک طرف زیان می‌بیند.

وی بیان کرد: اگرچه تکلیف استان به شهرستان طی یک سال اخیر ایجاد چهار مورد وقف جدید بوده است، اما با افزایش این تعداد به 9 مورد،  200 درصد رشد داشته‌ایم.

95 درصد موقوفات شهرستان تعزیه‌داری و اطعام سیدالشهدا است 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خلیل‌آباد ادامه داد: هرچند طی دو سال اخیر اتفاقات خوبی در وقف‌های قرآنی افتاده، اما وضعیت موقوفات قرآنی همچنان در شهرستان بسیار ضعیف است.

وی تصریح کرد: طی دو تا سه سال اخیر فقط پنج وقف قرآنی در شهرستان داشته‌ایم و متأسفانه موقوفه‌ای که بتوان از آن هزینه‌های مجالس و محافل قرآنی را تأمین کرد در شهرستان نداریم.

حسینی بیان کرد: با توجه به اینکه 95 درصد موقوفات شهر و روستاهای خلیل‌آباد تعزیه‌داری و اطعام سیدالشهدا است و به گونه‌ای اشباع شده و در جلسه‌ای که با روحانیون داشته‌ایم خواسته شده برای تغییر نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه، فرهنگ‌سازی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه طی سال دو محفل قرآنی و چندین جلسه قرآنی در مناسبت‌های مختلف در شهرستان برگزار می‌شود، اما موقوفه‌ای برای تأمین نیازهای این مجالس نداریم.

حسنی با تأکید براینکه باید جریان وقف را به سوی نیازهای روز جامعه هدایت کنیم، مطرح کرد: وقف‌هایی با نیت قرآن‌آموزی، ازدواج و اشتغال جوانان، بهداشت و درمان، ایتام و سالمندان و حوزه‌های مهم دیگر که از دغدغه‌های مهم و اصلی شهرستان نیز به شمار می‌روند، مورد غفلت واقع شده ‌است.

وی گفت: خیران و واقفانی که به دنبال وقف جدید هستند می‌توانند از نظر مشاوران وقف مستقر در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha