داغی که بر دل موحدین سنگینی می‌کند / مروری بر ویژگی‌های پیامبر(ص)
کد خبر: 4002548
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

داغی که بر دل موحدین سنگینی می‌کند / مروری بر ویژگی‌های پیامبر(ص)

روزی که رفت، بشریت در شوک عظیمی فرو رفت. او ثقل اعظم عالم خلقت بود. رفتنش داغ عظیمی به دل موحدین عالم گذاشت طوری که از آن به عنوان مصیبت عظمی یاد می‌کنند. گرچه نور هدایتش به وسیله سلاله پاک و مطهرش ادامه یافت اما هرچه بود او دردانه عالم بود.

روزی که رفت، بشریت در شوک عظیمی فرو رفت. او ثقل اعظم عالم خلقت بود. رحمتی برای عالمیان، پدر امت، برترین آفریده خدا، نور و تاج قیامت، چراغ هدایت، شفاعتگر همه اهل دنیا و آخرت، پرچمدار روز قیامت، پیشوای انسان‌های بی‌نظیر، سرشار از خیر و فزونی، توکل کننده بر خدا، پناه دهنده، آموزگار انسان‌ها، کلید بهشت، هدیه خدا و...همگی القاب و ویژگی‌های او هستند. بزرگمردی که در پیشگاه انسانیت، سرود توحید سر داد. با ظهورش پابرهنگان و آنانکه اربابان بیداد به استضعافشان کشانده‌ بودند، گوهر آزادگی و حریت را در آغوش کشیدند.

رفتنش داغ عظیمی به دل موحدین عالم گذاشت طوری که از آن به عنوان مصیبت عظمی یاد می‌کنند. گرچه نور هدایتش به وسیله سلاله پاک و مطهرش ادامه یافت اما هرچه بود او دردانه عالم بود. ختم‌الرسل، پیامبر خوبی‌ها، حضرت محمد مصطفی(ص) در 28 صفر سال 11 هجرت یعنی قریب 1400 سال پیش از این دنیا عروج کرد.

بعد از رفتنش مشعل هدایت انسان‌ها به دست خاندان پاک و مطهر پیامبر(ص) افتاد. آنان مظهر تامّ اسمای الهی و آیینه تمام‌نمای صفات جمال و جلال حقند. پیشوایان بشر به سوی فضایل و ارزش‌های متعالی انسانی و الهی. قطعاً آشنایی با ابعاد گوناگون شخصیت و زندگی این رهبران الهی، بهترین توشه سالکان راه حقیقت و پاکبازان طریقِ سعادت و کمال است.

امروز سالروز شهادت سبط بنی، کریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، نخستین خورشید خانه وحی حضرت امام حسن مجتبی(ع) است. کسی که بنا به روایات شیعه و اهل سنت، شبیه‌ترین انسان به رسول خدا(ص) بود. آن حضرت در روزهای طوفانی صدر اسلام همچون بازویی پرتوان در کنار پدر بزرگوارش و نیز در دوران زمامداری کوتاه خودش از کیان اسلام و مسلمین دفاع کرد ولی نیرنگ منافقان و دشمنان اسلام که لباس دوستی دین و امارت مسلمین را به دروغ بر تن کرده بودند، از کاسه زهرآگین دشمن خانگی بیرون آمد و دومین شهید امامت به جهان اسلام تقدیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: اگر می‌خواهیم به خدا برسیم باید بدانیم که نقشه راهنمای ما پیامبر(ص) است. باید ببینیم که پیامبر(ص) چگونه زندگی می‌کرد و رفتارشان با دیگران اعم از همسران، مردم و حتی در جبهه‌های جنگ چگونه بوده است.

وی با یادآوری اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند ما در جبهه‌ جنگ وقتی کم می‌آوردیم، به پیغمبر پناه می‌آوردیم، تأکید کرد: رسول‌الله(ص) در همه‌ ابعاد زندگی بشر الگوست.

حدائق با بیان اینکه پیامبر دو تجارت قبل از بعثت کرد که برای همه تجار درس است، گفت: آن حضرت نه در تجارت دروغ گفت و نه جنس را احتکار کرد. تجارتی را مدیریت کرد که منفعت سالم برای خدیجه به مکه برگرداند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با تأکید بر اینکه در همه‌ شئونات اجتماعی و فردی ما، پیامبر(ص) اسوه‌ مهربانی به زیردستان است، گفت: پیامبر گشاده‌روی با مردم بود. اسوه در مشورت‌گرفتن بود. عقل کل است، اما پیامبر(ص) شخصیت می‌داد و مشورت می‌گرفت. گاهی اوقات ما عار داریم که با فرزندان خود مشورت کنیم. مدیر عار دارد که با زیردستش مشورت بگیرد در صورتی که پیامبر(ص) اهل مشورت بود.

وی با بیان اینکه همچنین پیامبر(ص) در اخلاص، ساده‌زیستی، کسب علم و عبادت اسوه بود، افزود: رسول‌الله(ص) شب‌ها این‌قدر ایستاده با خدا مناجات می‌کرد که پاهایشان به خواب می‌رفت. رسول‌الله(ص) شب از نیمه که می‌گذشت دیگر بیدار بود. پیامبر(ص) در عبادت و استقامت در گفتار و عمل اسوه بود.

حدائق با یادآوری اینکه تطمیع و تهدید قریش در روحیه‌ پیغمبر(ص) هیچ اثری نگذاشت، گفت: بعضی از مردم با یک تطمیع، جا می‌زنند. ابوسفیان در روزهای آغاز رسالت پیغمبر(ص) به سراغ آن حضرت آمد و گفت: قریش می‌گوید اگر دنبال شهوتی، ما زیباترین زنان عرب را به عقد تو درمی‌آوریم. اگر به دنبال ریاستی، ریاست حجاز را به تو می‌دهیم. اگر به دنبال ثروتی، سرمایه روی هم می‌کنیم و تو را اول‌سرمایه‌دارِ عرب می‌کنیم. پیغمبر به کوته‌فکری ابوسفیان و سران منحرف قریش تبسم کرد. حضرت فرمود: به خدای من سوگند! اگر خورشید را در کف دست راست من و ماه را در کف دست چپ من و حکومت دنیا را به من بدهید، از هدفم دست برنمی‌دارم. پیغمبر اسوه‌ « إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» (سوره فصلت، آیه 30) بود.

انتهای پیام
captcha