درک صحیح از مقام امام حسن(ع) با بینش و فرهنگ انسانی امکان‌پذیر است
کد خبر: 4002529
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب:

درک صحیح از مقام امام حسن(ع) با بینش و فرهنگ انسانی امکان‌پذیر است

معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه شخصیت امام حسن(ع) از کودکی به عنوان شخصیت کریمانه معروف بود، اظهار کرد: ما نیازمند بینش و فرهنگ انسانی والایی هستیم تا بتوانیم مقام این امام همام را باور کنیم لذا در همین راستا لازم است تا علما و روحانیون و پژوهشگران این حوزه، الگوهای رفتاری در سیره امام حسن(ع) را برای جامعه تبیین کنند.

صلح امام حسن(ع) زمینه‌ساز قیام‌های انسانی بودحجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) راهی را طی کرده‌اند که مکمل راه نبوت است که این امر در خصوص پنج تن آل عبا به ویژه امام حسن و امام حسین(ع) که پایه‌گذاران نقش اهل بیت(ع) در جامعه پس از پیامبر(ص) بودند، بیشتر صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) در برخورد با حوادث زمان خویش یکی از عالی‌ترین روش‌ها را به کار گرفتند، افزود: زمانی که تمام راه‌ها برای مسلمانان بسته شده بود، بسیاری از یاران امام حسن(ع) از ترس حاکمیت وقت، کار را به جایی رسانده بودند که حاضر شدند حضرت را به قتل برسانند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: امام حسن(ع) به شیعیان نشان دادند همانگونه که جنگ و برخورد با دشمن می‌تواند حافظ حقوق جامعه باشد، گاهی صلح نیز می‌تواند حقوق مردم را حفظ کند.

وی گفت: یکی از خطرات جامعه زمان امام حسن مجتبی(ع)، هجمه رومیان بود زیرا چنان قدرتی داشتند که می‌توانستند در مدت زمان کوتاهی بر جامعه اسلامی تسلط پیدا کنند.

حجت‌الاسلام تسخیری بیان کرد: امام حسن(ع) با صلح خود جامعه اسلامی را در برابر دشمنان بیرونی و امت مسلمان را در برابر اختلافات درونی مصون کرد.

وی گفت: برخی تصور می‌کردند امام با ورود به صلح راه حضرت علی(ع) را بی‌نتیجه می‌گذارد و عده‌ای نیز تصور می‌کردند که امام حسن(ع) باید صلح با معاویه داشته باشد تا بتواند در امان زندگی کند، که ایشان حجت را بر همه آن‌ها تمام کرد.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: صلح امام حسن مجتبی(ع) زمینه‌ساز قیام‌های انسانی بود که نخستین آن‌ها قیام امام حسین(ع) بوده است.

وی در خصوص اهداف صلح حضرت افزود: امام حسن(ع) در صلح‌نامه آورده بودند که حکومت معاویه بر اساس قرآن و سنت پیامبر(ص) باید به پیش برود، همچنین بعد از مرگ معاویه خلافت به اهل بیت(ع) بازگردد و نیر معاویه و بنی امیه دست از آزار اهل بیت(ع) وشیعیان و توهین به مقدسات آنان بردارند.

حجت‌الاسلام تسخیری ادامه داد: همانگونه که امروزه در سازمان‌های بین‌المللی مختلف، اصولی را به عنوان ماده قانونی در نظر می‌گیرند اما ممکن است برخی از کشورها آن‌ها را رعایت نکنند، امام حسن مجتبی(ع) نیز با وجود اینکه می‌دانستند معاویه این اصول را رعایت نمی‌کند باز آن‌ها را منعقد کردند.

وی اضافه کرد: امام حسین(ع) نیز تا زمانی که معاویه زنده بود به صلح‌نامه احترام گذاشت و علیه معاویه قیام نکرد، اگر چه معاویه به عهدنامه پایبند نبود.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: امام حسن(ع) تلاش کرد تا مردم را آگاه کند که باید بیدار شوند و کسانی که تصور می‌کردند زندگی در پرتوی صلح با معاویه برای آن‌ها خوشایند است، سخت در اشتباه به سر می‌برند اما امام(ع) هرچه تلاش کرده بود به جایی نرسیده تا ناچار به پذیرش صلح شد.

وی گفت: نزدیک‌ترین افراد به امام حسن(ع) به ایشان خیانت کردند و بعضی‌ها سجاده از زیر پایشان کشیدند و یا به سمت خیمه‌شان تیراندازی کردند.

حجت‌الاسلام تسخیری با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) به دنبال حفظ مصلحت عمومی جامعه بودند، افزود: صبر سیاسی حضرت بسیار با عظمت بود؛ ورود به جنگ و دفاع از حریم اسلام و مسلمانان بسیار آسان‌تر از صبر برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) است.

کارشناس مذهبی در خصوص رفتارشناسی سیاسی امام حسن(ع) اظهار کرد: ایشان روحیه مردم‌داری و روحیه تربیت جامعه زمان خویش را داشتند؛ یکی از اقدامات امام حسن مجتبی(ع) بعد از صلح تلاش برای خروج مردم از خواب غفلت بود.

حجت‌الاسلام تسخیری با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی امروز در حال بیدار شدن است، افزود: در قرن آینده جهان اسلام با اندیشه‌های تمدن اسلامی نوین آشنا می‌شود که این امر به برکت صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) است.

وی اساس قیام عاشورا را صلح امام حسن(ع) دانست و تصریح کرد: هیچ‌کس با اندیشه‌های اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی مخالف نیست و تمامی ادیان آسمانی و غیر آسمانی نیز با اندیشه‌های اهل بیت(ع) که آزادی خواهی و عدالت خواهی است، آشنا هستند و رهبران آن‌ها تاکنون چندین کتاب تالیف وسروده‌های فراوانی در مدح خاندان عترت و طهارت داشته و دارند و اشعار بر گرفته از اندیشه‌های اهل بیت(ع) بسیاری داشته‌اند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: گفته می‌شود که امام حسن(ع)، کریم اهل بیت(س) است، همه اهل بیت(س) اهل کرم هستند اما این صفت مختص به امام حسن(ع) است زیرا ایشان اقداماتی انجام می‌دادند که کمتر کسی در زندگی به آن می‌پرداخت، برای مثال ایشان حداقل سه بار در زندگی کل اموال خود را بخشیدند.

وی با بیان اینکه شخصیت امام حسن(ع) از کودکی به عنوان شخصیت کریمانه معروف بود، اظهار کرد: ایشان در علم، زهد، تقوا و ادب دارای کرامت بودند و همه رفتار و اعمال ایشان، نشانه کرامت الهی است، ما نیازمند بینش و فرهنگ انسانی والایی هستیم تا بتوانیم مقام این امام همام را باور کنیم لذا در همین راستا لازم است تا علما و روحانیون و پژوهشگران این حوزه، الگوهای رفتاری در سیره امام حسن(ع) را برای جامعه تبیین کنند.

انتهای پیام
captcha