انتخابات عراق و نقش مرجعیت دینی در جلوگیری از هیاهوی آمریکا
کد خبر: 4002114
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱

انتخابات عراق و نقش مرجعیت دینی در جلوگیری از هیاهوی آمریکا

عراق برای انتخابات پارلمانی آینده آماده می‌شود و نیروهای امنیتی این کشور نیز با توجه به اینکه انتخابات در ۲ هزار شعبه انتخاباتی برگزار می‌شود، در حالت هشدار به سر می‌برند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم عربی، ناظران معتقدند که انتخابات عراق در مرحله بسیار حساسی برای آینده این کشور به سر می‌برد و ایالات متحده آمریکا در حال ایجاد تغییر در انتخابات عراق به نفع نیروهای وفادار به خود است تا مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را تغییر دهد و در نتیجه آمریکایی‌ها بتوانند نیروهای خود را در عراق نگه دارند.
 
ناظران می‌گویند که آمریکایی‌ها امیدوارند انتخابات توازن قوا را در پارلمان عراق به نفع آمریکا ایجاد کند تا مصوبه جدیدی برای تجدید نظر در تصمیم قبلی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق صادر شود؛ بنابراین آمریکایی‌ها خواهان بازسازی دولت عراق بر اساس دستورالعمل‌های آمریکا و کنار زدن الحشد الشعبی هستند.
 
اما از سوی دیگر، نیروهای عراقی از جمله گروه‌های مقاومت عراق، الحشد الشعبی (بسیج مردمی) و دیگر احزاب عراقی، مخالف حضور آمریکا در این کشور هستند. چرا که آمریکا از برپایی یک دولت مردمی واقعی، مبارزه با فساد و اتحاد مجدد مردم عراق جلوگیری و از اختلافات داخلی و فرقه‌گرایی سوء‌استفاده می‌کند.
 
ناظران هشدار دادند که وقتی آمریکا نتواند در تلاش خود به موفقیت برسد، به دنبال ایجاد ناامنی در این کشور از طریق اعتراضاتی است که با ادعای تقلب در انتخابات با تهدید اسلحه بروز پیدا می‌کند و هدف آنها ضربه زدن به نیروهای بسیج مردمی است؛ اما مرجعیت دینی عراق به سرعت وارد عمل شده و درباره این توطئه هشدار داد.
 
این تحلیلگران بیان کردند که رویدادهایی در عراق رخ داده است که آگاهی رأی‌دهندگان عراقی را در تغییر روند سیاسی افزایش داده است؛ مهمترین این رویدادها شهادت رهبران مقاومت، یعنی حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس بوده است که در حمله متجاوزانه آمریکا به شهادت رسیدند.
 
رویداد دوم اعتراضات اکتبر با انگیزه‌های خارجی است که هدف آن فروپاشی دولت عادل عبدالمهدی بود. موضوع سوم نیز گسترش فساد در دولت عراق در نتیجه نظام سیاسی است که از طریق سهمیه‌بندی، توافق و شراکت، بر عراقی‌ها تحمیل شده است.
 
ناظران توضیح دادند که موضوع چهارم ورود احزابی از سوی ریاست جمهوری، نخست وزیری و نمایندگان پارلمان به انتخابات است که قانون انتخابات را به سمت خود جذب کردند؛ اما معترضان اکتبر نتوانستند مردم عراق را با یکدیگر متحد کنند و با بیش از ۱۳ فهرست پراکنده به داخل توده مردم آمدند. علاوه بر اینکه آنها پس از انحراف از مسیر اصلی خود و پس از مداخله کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی و آمریکا فرصتی برای تغییر کامل در این کشور نداشته و تلاش کردند این انتخابات را، نه برای قرار گرفتن تحت نظارت سازمان ملل، بلکه برای سرقت حاکمیت عراق، بین‌المللی سازند.
انتهای پیام
captcha