انتشار «زندگانی مادران چهارده معصوم(ع)» در بنگلادش
کد خبر: 4000149
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶

انتشار «زندگانی مادران چهارده معصوم(ع)» در بنگلادش

رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش در بیست‌وسومین شماره از ماهنامه «نشر بنگال»، به معرفی و شرح کتاب «زندگانی مادران چهارده معصوم(ع)» پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ در شماره‌های جدید ماهنامه «نشر بنگال» که با هدف رصد و پایش جامعه و فرهنگ بنگلادش در حوزه نشر کتاب طراحی شده است؛ کتاب‌های جدیدی که در بنگلادش به زبان‌های بنگالی و یا انگلیسی به چاپ رسیده‌اند، معرفی می‌شوند.

کتاب «زندگانی مادران چهارده معصوم(ع)» به قلم حیدر مظفری وارثی و با ترجمه شیخ علی اکبر از سوی انتشارات «آل رسول(ص)، نیل کهیت داکا»، در قالب 280 صفحه به زبان بنگالی منتشر شده و در شماره جدید ماهنامه «نشر بنگال» شرح داده شده است.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این اثر معنوی سخن مترجم آمده که بدین شرح است: «اهمیت مادر به خصوص مادران معصومین اهل بیت(ع) انگیزه نگارش این کتاب است. توضیحاتی در‌باره استفاده عبارت علیه السلام درباره غیر پیامبران ارائه شده است. اهل سنت هم خیلی‌ها را که نبی یا رسول نیستند، علیه السلام خطاب می‌کنند مانند خضر علیه السلام و فرشتگان. لذا استفاده از این مقوله درباره غیر پیامبران یعنی پیروان اهل بیت(ع) نباید ایرادی داشته باشد.»

فصل اول: حضرت آمنه؛ مادر حضرت رسول(ص)

در این فصل مطالبی در خصوص نام و نسب، منزلت در کتب آسمانی، حضرت آمنه از دیدگاه روحانیون امامیه و اهل سنت. ازدواج و مراسم خطبه ازدواج، مسافرت همراه همسر، وفات حضرت عبدالله، طلوع خورشید در مکه، نوید آمنه به عبدالمطلب درباره تولد حضرت پیامبر و وفات آمنه، ذکر شده است.

فصل دوم: زندگی حضرت خدیجة الکبری(س)

در این بخش از کتاب موضوعاتی درباره نام و نسب، ازدواج با پیامبر(ص)، سن در حین ازدواج که بنا به روایتی مشهور 40 سال بود. خدیجه(س) در محاصره، بعثت و نقش تعیین کننده حضرت خدیجه(س)، اسلام‌آوردن خدیجه، مددکار پیامبر(ص)، موقعیت اجتماعی، اقتصادی. خدیجه(س) نزد پیامبر گرامی(ص)، زیارت امام حسین(ع) از قبر خدیجه(س)، اولین کسی که پشت سر پیامبر(ص) نماز خواند، منزلت خدیجه از نظر اندیشمندان، خدیجه در بستر وفات، گریه فاطمه برای مادرش و تکفین و تدفین حضرت خدیجه(س) آمده است.

فصل سوم: زندگی حضرت فاطمه بنت اسد

این فصل شامل مطالبی از جمله نام و نسب، ازدواج، خواب دیدن، ظهور نور، شنیدن آواز غیبی، تولد امام علی(ع)، دیدگاه اندیشمندان درباره حضرت فاطمه(س) بنت اسد. او بیان‌کننده حدیث بود. گریه فاطمه بنت اسد از خوف فشار قبر، روز قیامت و میدان حشر. وصیت برای بعد از مرگ، فرشتگان شرکت‌کننده در نماز میت او که 70 صف بودند، است.

فصل چهارم: حضرت فاطمه زهرا(س)

تولد، نام و القاب، پیشنهاد ازدواج، مهریه، جهیزیه، ازدواج، توزیع وظایف خانگی، وضع خانه حضرت فاطمه(س)، فداکاری برای همسر، حضرت فاطمه از دیدگاه همسر، توجه رسول خدا به او، تعلیم عبادت به فرزندان، انتخاب واژه‌ها برای آموزش بچه‌ها، تعلیم آداب زندگانی، عبادت، ایثار و فداکاری و صدقات، اهمیت نماز و فضایل و مناقب حضرت زهرا(س) نیز در این بخش تبیین شده است.

فصل پنجم: زندگی شهربانو

نام و القاب، شهربانو که بود؟، دختر یزدگرد، به سوی مدینه، سه روایت درباره زمان اسارت او، خواب دیدن شهربانو، ازدواج شهربانو، دستور حضرت علی به امام حسین(ع) و درگذشت شهربانو را نیز در این بخش می‌خوانیم و در ادامه، زندگانی دیگر مادران ائمه اهل بیت علیهم السلام به ترتیب درج شده است.

انتهای پیام
captcha