انسان‌محوری مبتنی بر نگاه غرب با دیدگاه اسلام جمع نمی‌شود
کد خبر: 3999727
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع):

انسان‌محوری مبتنی بر نگاه غرب با دیدگاه اسلام جمع نمی‌شود

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با بیان اینکه مسیر دین در زندگی بشری هدفی مشخص دارد، گفت: امکان ندارد در بعضی جهات، تعاریف غربی مثل نگاه مادی و تعاریف انسان‌محوری، با بحث اسلام جمع شوند چراکه در دین اسلام، خدامحوری در سرلوحه قرار دارد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) عصر پنج‌شنبه، اول مهرماه در دیدار با مدیرکل صداوسیمای فارس با تأکید بر اهمیت جایگاه فرهنگ در تمدن بشری، اظهار کرد: فرهنگ در زندگی بشر، مقوله‌ای فراگیر و مانند هوا، با اهمیت است.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص عرصه فرهنگ، افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) معتقد هستند فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم؛ شما ناچاراً هوا را تنفس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری در بدن شما دارد و اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با اشاره به زیرساخت‌های فرهنگ، اظهار کرد: یکی از فرازها و قله‌های فرهنگ، دین است. شجره طیبه و شجره خبیثه که در قرآن آمده به معنای دین خوب و بد و صحنه‌ای از تجسم حق و باطل، کفر و ایمان و طیب و خبیث است.

کلانتری ادامه داد: شهید مطهری در کتاب جهان‌بینی توحیدی، بحث دقیقی می‌کند که دین حق چه نوع دینی است و دین باطل به چه شکل است، این ابتکار شهید مطهری است که دین حق را که از واقعیت‌های هستی است، تعریف می‌کند. مسیر دین در زندگی بشری، هدف و خطی مشخص دارد. رفتار ما هم بر اساس جهان‌بینی، کلی است. امکان ندارد در بعضی جهات، تعاریف غربی مثل نگاه مادی و تعاریف انسان‌محوری، با بحث اسلام جمع شوند چراکه در دین اسلام، خدامحوری در سرلوحه قرار دارد و سرلوحه و مشی زندگی انسان مؤمن، خدامحوری است.

وی تصریح کرد: انسانی که اشرف مخلوقات است با انسان‎محوری در فرهنگ و نگاه مادی غرب فرق می‌کند، انسان وقتی به عبودیت می‌رسد، اشرف مخلوقات می‌شود و زمانی که بی‌بندوباری در پیش بگیرد، انسان‌محور و مادی‌گرا می‌شود.

کلانتری در ادامه سخنان خود با تأکید بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حرم مطهر شاهچراغ(ع)، گفت: یک رابطه نزدیک بین ارشاد و حرم مطهر باید باشد، چراکه ماهیت و طیف کاری هر دو، در راستای گسترش فرهنگ ناب اسلام محمدی(ع) و تشیع است.

انتهای پیام
captcha