نسبت به دین غیرت داشته باشیم
کد خبر: 3999724
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس:

نسبت به دین غیرت داشته باشیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس درس عاشورا را درس غیرتمندی برشمرد و گفت: امام حسین(ع) آموخت انسان باید غیور باشد. مؤمن باید غیرت داشته باشد. امام حسین(ع) آموخت پای دین بایستید، ولو جان بدهید.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، دوم مهرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی، گفت: در این ایام باید مروری دوباره بر درس‌های عاشورا داشته باشیم.

وی، درس عاشورا را درس غیرتمندی برشمرد و افزود: امام حسین(ع) آموخت انسان باید غیور باشد. مؤمن باید غیرت داشته باشد. اگر آن حضرت نسبت به مسائل عالم اسلام بی‌تفاوت بودند، کاری به ایشان نداشتند. امام حسین(ع) آموخت پای دین بایستید، ولو جان بدهید. دین را می‌خواهند تحریف کنند، دفاع کنید و از ارزش‌ها حرف بزنید.

حدائق با انتقاد از برخی از رفتارهای بی‌تفاوت و خنثی در مقابل مسخره‌کنندگان مقدسات و دین گفت: فردی نشسته و در مقابل او مقدسات دینی را مسخره می‌کنند، او هم می‌خندد. این کار بی‌غیرتی است. نماز، خمس، روزه، قیامت، بهشت، جهنم و... را مسخره می‌کنند و می‌خندند، این‌ها حکایت از بی‌غیرتی است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز به درسی از حضرت علی(ع) در این رابطه اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند «قلوبُهُم مَحزونَة»؛ غیرت داری، باید بسوزی زمانی که بی‌حرمتیِ به خدا را می‌شنوی. بسوزی زمانی که بی‌حرمتی به اهل‌ بیت(ع) را بشنوی و بخواهی فقط بشنوی و بگذری. نباید بگوییم که عیسی به دینش و موسی به دینش. در مجلس خوبان، خوب باشی و در مجلس بدان هم بد.

وی با انتقاد از ضرب‌المثل خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت باش، آن را یک بی‌غیرتی توصیف کرد و افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند سلامت ایمان یک نفر حداقل انکار است، حداقل انکار این است که اگر از دستت برمی‌آید، زمانی که گناهی دارد اتفاق می‌‌افتد، جلوی آن را بگیر. انکار عملی. اگر نمی‌توانی، انکار قولی انجام بده؛ یعنی با حرف زدن، جلوی آن را بگیر. باز هم اگر از دستت برنمی‌آید، حداقل در قلبت، ناراحت باش از این اتفاق و از این عمل خلافی که جامه‌ عمل دارد می‌پوشاند.

حدائق در ادامه جلوه‌های غیرت سیدالشهدا(ع) را در حماسه عاشورا یادآور شد و گفت: سیدالشهدا(ع) اسوه‌ غیرتمندی است. آن حضرت به اعتبار اینکه دین خدا را داشتند به انحراف می‌کشیدند، قیامت کردند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با یادآوری اینکه زمانی که معاویه‌ مرد، طرح بیعت امام حسین(ع) با یزید را مطرح کردند، گفت: زمانی که خبر مردن معاویه و جانشینی یزید را به امام حسین(ع) رساندند، حضرت فرمود «إِنّا لِلّهِ وَإِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الإِسْلامِ اَلسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الأُمَّة بِراع مِثْلَ یَزیدَ؛ فاتحه‌ اسلام را باید خواند اگر یزید بخواهد حاکم اسلامی شود، دیگر اسلامی نمی‌ماند.»

وی تصریح کرد: سیدالشهدا(ع) به محمد حنفیه فرمودند «یا أَخِی! وَاللهِ لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الدُّنْیا مَلْجَأٌ وَ لا مَأْوَى؛ اگر در دنیا، جایی برای زندگی کردنِ من باقی نماند و پناهگاهی نباشد (یعنی نقطه‌ امنی برای زندگی برای من، روی کره‌ زمین نباشد)، لَما بایَعْتُ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَةَ؛ با یزید اصلاً بیعت نمی‌کنم.»

حدائق همچنین گفت: امام حسین(ع) به مروان‌ بن‌ حَکَم فرمودند من خودم از پیغمبر و از جدم رسول‌الله(ص) شنیدم که فرمود «اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ أَبِی سُفْیانَ: خلافت بر دودمان ابوسفیان حرام است. فَإِذا رَأَیْتُمْ مُعاوِیَةَ عَلى مِنْبَرى فَاَبْقِرُوا بَطْنَهُ، اگر روزگاری، معاویه بر منبر من نشست، شکمش را پاره کنید.»، یک آدم منافق معاند، بیاید سر جای پیغمبر و روی منبر رسول‌الله(ص) بنشیند، این تهدیدی و هشداری بود که پیغمبر به مسلمان‌ها داد و سیدالشهدا(ع) برای مروان‌ بن‌ حکم نقل کردند. بعد، بی‌غیرتی را مشاهده کنیم. معاویه به مدینه آمد و بر روی منبر رسول‌الله(ص) نشست. همان‌هایی که این حدیث را از پیغمبر(ص) شنیده بودند، نشستند و به حدیث پیغمبر(ص) عمل نکردند و معاویه را از منبر پیغمبر پایین نکشیدند، لذا خدا این مردم را به بدتر از معاویه یعنی یزید مبتلا کرد. مردم در برابر معاویه، اعتراض نکردند و به بدتر از معاویه مبتلا شدند که یزید بود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: سیدالشهدا(ع) می‌فرماید مردم حرف پیغمبر(ص) را فراموش کردند و زیر منبر معاویه نشستند، آن هم منبری که رسول‌الله(ص) می‌رفت بر روی آن سخنرانی می‌کرد. این‌ها جلوه‌هایی از غیرتمندی سیدالشهدا(ع) است. این‌گونه نباشد که حسین(ع) حسین(ع) بگوییم و در خانه، خودمان احکام دین را بر روی زمین بگذاریم. لباس مشکی بپوشیم و عزادار امام حسین(ع) کنیم اما باید لباس مشکی بر کارهای خودمان به تن کنیم نه در شهادت امام حسین(ع).

وی در ادامه فراز دیگری از جلوه‌های غیرتمندی امام حسین(ع) را در قیام عاشورا یادآور شد و گفت: یکی از جلوه‌های غیرتمندی امام حسین(ع) آن است که در وداع آخر به بانوان فرمودند تا زنده‌ام، از خیمه بیرون نیایید. یعنی چه مردِ مسلمان؟ مرحوم آیت‌الله کاشف‌الغطا می‌فرماید از این حرفِ امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) و خانم‌ها استفاده می‌شود: «اَمَرَهُنَّ بِحِفظِ حجاب» یعنی امام فرمودند در خیمه بمانید و جلوی نامحرم‌ها بیرون نیایید.

حدائق تصریح کرد: امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) فرمودند در برابر دشمن، بی‌تابی نکن. صدا به ناله بلند نکن. خودزنی نکنید زیرا دشمن، سوءاستفاده نکند. این‌ها نشانه‌های غیرت سیدالشهدا(ع) است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بیان کرد: زمانی که امام حسین(ع) از روی اسب به گودی قتل‌گاه به زمین افتادند، قسمتی از لشکر یزیدیان مأمور شد که به آن حضرت حمله کند و یک قسمت هم به دستور شمر به خیمه‌ها حمله کردند. سیدالشهدا(ع) تا دیدند این‌ها دارند به طرف خیمه‌ها و زنان و کودکان می‌روند، از همان گودی قتلگاه فریاد زد «وَیْحَکُمْ یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ!؛ ای پیروانِ آل ابی سفیان. إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَکُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ: اگر دین ندارید، اگر از قیامت نمی‌ترسید، آزادمرد باشید. فَکُونُوا أَحْراراً فِی دُنْیاکُمْ، تا من هستم، دست‌درازی به نوامیس من نکنید.»

وی با تأکید بر اینکه مرد باغیرت باید تأسی به امام حسین(ع) کند، از برخی بی‌غیرتی‌ها در جامعه انتقاد کرد و گفت: چگونه برخی‌ ناموس خود را به نمایش می‌گذارند؛ فقط یاد گرفته‌ایم که برای امام حسین(ع) گریه کنیم؛ دغدغه دختران امام حسین(ع) این بود که چادر از سرشان بردند. دغدغه‌‎‌ حضرت زینب(س) و نگرانی ایشان، به نمایش گذاشتن اُسَرا در برابر نامحرمان بود. آیا ما می‌توانیم بگوییم شیعه‌ امام حسین(ع) هستیم آن هم با این وضع حجاب و وضع پوشش و با این اوضاع أسف‌باری که این‏قدر غیرت رنگ باخته است که دیگر رفته‌رفته روسری هم دارد کنار می‌رود.

انتهای پیام
captcha