زندگی شیرین در جوار قرآن
کد خبر: 3998975
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
گفت‌وگو با زوج حافظ قرآن/

زندگی شیرین در جوار قرآن

«الهام حسین‌زاده» و «نوید رزمجو» دو نام‌آشنا در عرصه حفظ کل قرآن کریم کشور هستند؛ زوجی که بارها در مسابقات کشوری و استانی حائز رتبه‌های برگزیده شدند.

استهبان، نامی آشنا در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور است. شهرستانی که نامش با قرآن عجین شده است، چرا که اهالی آن علاقه فراوانی به قرآن به‌ویژه حفظ قرآن دارند البته این مسئله را می‌توان به دلیل حضور مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان که خود تبدیل به قطب حفظ قرآن در کشور شده است، دانست اما تا حمایت مردم از فعالیت‌های قرآنی نباشد، قطعاً یک شهر و دیار قرآنی نخواهد شد.

در مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف فارس که یک مسابقه عمومی است و هر ساله از اقشار مختلف مردم و از شهرها و مناطق مختلف در آن شرکت می‌کنند، مطلع شدیم که یک زوج قرآنی همزمان در دو بخش بانوان و آقایان آن هم در رشته حفظ کل شرکت کرده‌اند. تبحر در تلاوت و کسب رتبه‌های متعدد این زوج باعث شده است تا در میان جامعه قرآنی به‌ویژه حافظان تبدیل به یک الگو و نمونه شوند.

الهام حسین‌زاده، رتبه اول رشته حفظ کل چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس همراه با دو کودک خردسالش در سالن برگزاری مسابقات حاضر شده بود و تلاش می‌کرد تا علاوه بر نگه‌داری فرزندانش به آیات وحی که توسط متسابقان تلاوت می‌شود، خوب گوش کند.

این بانوی قرآنی همسر نوید رزمجویی، یکی از حافظان کل قرآن برتر کشورمان است که در سال‌های گذشته در مسابقات سراسری قرآن اوقاف کشور در همین رشته حائز رتبه نخست شده بود. این زوج از اهالی شهرستان قرآنی استهبان بودند که به اذعان خودشان همین قرآنی بودنشان باعث ازدواجشان با یکدیگر شد. در ادامه دقایقی را با این زوج همراه خواهیم شد.

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال است که در عرصه مسابقات حضور دارید؟

الهام حسین‌زاده هستم و 31 سال دارم. از سال 84 تاکنون که حافظ کل قرآن کریم شده‌ام در مسابقات مختلف قرآنی شرکت کرده و در این راه رتبه‌های مختلفی به دست آوردم و حتی یک سال هم به عنوان نماینده ایران به مسابقات بین‌المللی اردن اعزام شدم. همسرم هم حافظ کل قرآن کریم هستند و ایشان هم تاکنون رتبه‌های متعددی در عرصه مسابقات کسب کرده‌اند.

ایکنا ـ چند سال است که ازدواج کرده‌اید و چند فرزند دارید؟

سال 91 با همسرم در محافل و جلسات قرآنی آشنا شده و به یکدیگر معرفی شدیم و با هم ازدواج کردیم. دارای لیسانس علوم کامپیوتر و همچنین مدرک درجه سه حفظ کل قرآن کریم از سازمان دارالقرآن که معادل لیسانس علوم قرآن و حدیث است، هستم. دو فرزند دارم، هانیه 8 ساله و فاطمه 2 ساله هستند.

ایکنا ـ آیا ازدواج و تربیت فرزندان مانع فعالیت‌های قرآنی شما نشده است؟

زمانی که مجرد بودم موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم اما باز هم هیچ‌گاه همسرداری و تربیت فرزند مانع فعالیت‌های قرآنی برای من نشده است زیرا همسرم هم حافظ کل قرآن کریم هستند و اگر مسابقه یا فعالیتی باشد، هر دو با هم در این مسیر شرکت می‌کنیم و این مسئله هم باعث شده است تا وقتی در محفلی قرآنی شرکت می‌کنیم، نظر مردم جلب شود.

ایکنا ـ کمی از حال و هوای زندگی قرآنی بگویید.

زندگی قرآنی بسیار شیرین است و اینکه خودم و همسرم حافظ قرآن هستیم باعث شده است تا در هر قسمتی از زندگی که دچار مشکل شدیم، آموزه‌های قرآن را برای خود یادآوری کنیم و طبق آن آموزه‌ها جلو رویم و این مسئله باعث شده است که بتوانیم به خوبی از پس مشکلات برآییم و زندگیمان شیرین شده است.

فضای خانه ما دائماً قرآنی است زیرا هر دو در حال تثبیت حفظ هستیم و قرآن را مرور می‌کنیم و همین مسئله هم باعث انس فرزندانم با قرآن کریم شده است به طوری که هانیه تاکنون موفق شده است 15 سوره از جزء 30 را حفظ کند که البته این کار را هم خودش انجام داده است و این‌گونه نبوده است که ما بخواهیم او را اجبار به حفظ قرآن کنیم. به صورت کلی وقتی در منزل آیات قرآن پخش می‌شود، آرامش خوبی در فضای خانه حاکم می‌شود و فرزندانم آرام و صبور می‌شوند به طوری که وقتی فرزندان خود را با کودکان دیگر مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کودکان من صبر و آرامش خاصی دارند.

ایکنا ـ آیا شیوع کرونا در کیفیت و کمیت مسابقات تأثیر داشته است؟

بله قطعاً تأثیر بسیاری هم در شیوه برگزاری مسابقات و هم فعالیت‌های قرآنی داشته است و به طور کلی می‌توان گفت فعالیت‌های قرآنی در ایام شیوع کرونا بسیار کم‌رنگ شده است اما مسابقات کمتر آسیب دید زیرا به صورت مجازی هم برگزار شد و افرادی هم که در مسابقات شرکت می‌کنند در طول سال برای این کار تمرین می‌کنند لذا کیفیت مسابقات کاهش نداشته است.

ایکنا ـ برگزاری مسابقات تا چه اندازه فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج داده است؟

چند سالی است که به رشته‌های مختلف مفاهیم قرآن هم اضافه شده است و به نظرم از وقتی که این کار انجام شده است، کمی شاهد تأثیر مسابقات در زندگی متسابقان هستیم زیرا هر کسی که بخواهد در این مسابقات شرکت کند باید آشنایی با مفاهیم قرآن کریم داشته باشد و این مسئله در ترویج آموزه‌های قرآنی و سبک زندگی قرآنی در طولانی مدت قطعاً تأثیر خواهد داشت.

ایکنا ـ آقای رزمجو بفرمایید که چرا همسر قرآنی انتخاب کردید؟

به خاطر پیشرفت در فعالیت‌های قرآنی و همچنین داشتن یک خانواده قرآنی و تربیت قرآنی فرزندانم ترجیح دادم تا یک بانوی قرآنی را به عنوان همسرم انتخاب کنم. زیرا وقتی هم پدر هم مادر حافظ قرآن باشند، تلاوت قرآن در خانه زیاد می‌شود و قطعاً این مسئله بر تربیت فرزندان اثرات خوبی خواهد داشت.

ایکنا ـ از تأثیر قرآن در زندگی مشترک بگویید.

زندگی همه افراد مشکل دارد و هیچ‌کس نیست که در زندگی مشکل نداشته باشد اما وقتی‌که یک خانواده قرآنی داشته باشیم، راحت‌تر می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم زیرا از قرآن کریم درس صبر و راهکارهای مقابله با مشکلات را آموخته‌ایم به همین دلیل است که می‌گوییم باید قرآن را به زندگی‌ها بیاوریم. قطعاً تلاش خواهم کرد تا فرزندانم هم در مسیر قرآن قرار بگیرند و حافظ قرآن کریم شوند تا بتوانیم آموزه‌های وحی را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

ایکنا ـ نظر شما درباره مسابقات امسال اوقاف چیست؟

کرونا تأثیر بسیاری بر روی مسابقات هم به لحاظ کمی و هم کیفی داشته است به طوری که امسال در مرحله استانی مسابقات اوقاف بسیاری از حافظان قرآن حضور نیافتند و قطعاً علتش شیوع کرونا بوده است و همچنین سطح مسابقات نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر شده بود.

ایکنا ـ مسابقات قرآن چقدر توانسته است به اهداف خود دست پیدا کند؟

مسابقات بیشتر یک وسیله ابزاری شده است و تغییر و تحول آنچنانی در آن مشاهده نمی‌شود و تأثیرگذاری آن هم زیاد نیست زیرا چهره‌ها تکراری شده‌اند و چهره جدیدی به مسابقات اضافه نمی‌شود و این افرادی هم که سال‌ها شرکت می‌کنند، چون عادت کرده‌اند. اگر به مسابقات قرآن  به خصوص در مباحث مالی توجه بیشتری می‌شد، قطعاً افراد بیشتری در آن حضور می‌یافتند و شاهد چهره‌های جدیدی در آن بودیم.

انتهای پیام
captcha