نگاهی به طرح «بنیان مرصوص» در مناطق محروم و کم‌برخوردار + صوت
کد خبر: 3998349
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲

نگاهی به طرح «بنیان مرصوص» در مناطق محروم و کم‌برخوردار + صوت

فعالیت جامعه قرآنی عصر در مناطق محروم و کم‌برخوردار در حوزه حفظ قرآن با عنوان طرح «بنیان مرصوص» انجام می‌شود. این طرح در دو حوزه «آموزش و تربیت» و «تبلیغ و ترویج» با بهره‌مندی از ظرفیت فعالان قرآنی بومی و همچنین استفاده از قرآنیانان سایر استان‌ها با کارگروه‌های مختلف در حال اجراست.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق عصر امروز، 27 شهریورماه رادیو قرآن با موضوع «فعالیت جامعه قرآنی عصر در مناطق محروم در حوزه حفظ قرآن طرح «بنیان مرصوص»» به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی شغلی، مسئول طرح بنیان مرصوص اختصاص داشت.

حجت‌الاسلام شغلی درباره فعالیت جامعه قرآنی ـ فرهنگی عصر، گفت:  جامعه قرآنی ـ فرهنگی عصر همان شاخه قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که یکی از جوامع 27گانه بنیاد خاتم الاوصیا(عج) است. حدود 10 سال است که فعالیت خود را در قالب جبهه‌سازی و شبکه‌سازی فعالین قرآنی در سطح کشور انجام می‌دهد که در قالب طرح‌ها و کارویژه‌های مختلف به اهداف خوبی دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی از کار ویژگی‌های اصلی جامعه قرآنی عصر، تربیت نخبگان حافظان و قاریان قرآن است که با عنوان طرح «اسوه» شناخته می‌شود و جزو طرح‌های شناخته شده برای قرآنیان سطح کشور است. با وجود اینکه تعداد کمی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، اما همان تعداد به معنای واقعی از نخبگان بوده‌اند و بسیاری از قاریان نوجوان که در محضر مقام معظم رهبری تلاوت می‌کنند، محصول همین  طرح قرآنی و تربیتی هستند.

شغلی اظهار کرد: از دیگر طرح‌ها می‌توان به پویش جلسات خانگی قرآن اشاره کرد که قریب پنج سال است که اجرایی می‌شود، اما از دوسال گذشته و پیش از شیوع کرونا (یعنی در اردیبهشت سال 98)، مقام معظم رهبری فرمودند «بروید و دوره‌های خانگی را احیا کنید». جامعه عصر با وجود اینکه چندسالی بود به این کار مشغول بود، اما پس از فرمان مقام معظم رهبری به صورت ویژه به این کار پرداخت که چندین هزار جلسه قران ایجاد شدند یا ثبت شدند.

وی ادامه داد: از دیگر کارویژه‌های جامعه عصر، بحث مسجد تراز یا همان مساجد تراز قرآنی است. در این راستا، راهکارهای کُنش قرآنی مساجد تبیین می‌شود. همچنین کارویژه‌های دیگری نیز وجود دارد. یکسال است که طرح بنیان مرصوص با محوریت «قرآن در مناطق کم برخوردار» اجرا شده است.

مسئول طرح بنیان مرصوص اظهار کرد: در قالب این طرح، مناطقی که از مراکز استان‌ها دور هستند و به نوعی دارای استعداد خوب قرآنی هستند، اما به دلیل اینکه فرد و یا نهادی به آنها نرسیده است، آنها پرورش نیافته‌اند، مورد توجه قرار می‌گیرند. بنابراین طرح بنیان مرصوص به موجب ایجاد انگیزه و پیگیری جدی کار راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: طی این طرح، کار در دو شاخه آموزش و تربیت، تبلیغ و ترویج پیش گرفته شد و در هرکدام چند برنامه ویژه طراحی شد که با کمک بنیاد علوی و بنیاد خانم الاوصیا(عج) توفیقات خوبی پیدا کرده است. چنانکه در شاخه آموزش و تربیت، کارگروه حفظ عمومی و تخصصی راه‌اندازی شد. در زمینه حفظ عمومی هر فرد با هر توانایی می‌تواند به امر حفظ سوره یا آیاتی از قرآن بپردازد، اما در بحث حفظ تخصصی به مؤسسات این مناطق که غالباً از سطح پایین و محروم هستند، آموزش‌های لازم داده شد.

شغلی بیان کرد: از دیگر کارگروه‌های آموزش و تربیت، بحث جلسات خانگی قرآن است که در سطح کشور مفصلاً انجام می‌شود، اما در این مناطق کم‌برخوردار به صورت ویژه پیگیری می‌شود. کار سوم کارگروه، آموزش و تربیت برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ، روخوانی و رواخوانی و تربیت مربی جلسات خانگی قرآن است که بیش از هزار نفر در این دوره شرکت کرده‌اند.

کد

وی با تأکید بر اینکه قطعاً دنبال کردن فرمایشات مقام معظم رهبری همراه با توفقیات خوبی است، ادامه داد: از دیگر بخش‌های کارگروه آموزش و تربیت می‌توان به توانمندسازی مدیران قرآنی آن مناطق اشاره کرد. در سفرهای متعدد شاهد هستیم که مربیان، مدیران و فعالان قرآنی بعضاً از مهارت‌های ابتدایی ارتباط‌گیری برخوردار نیستند، بنابراین طی ارتباط هفتگی و با آموزش‌های لازم و مشورت و مشاوره، این افراد پیشرفت‌های خوبی داشتند و به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند. 

مسئول طرح بنیان مرصوص درباره معیار انتخاب مناطق کمتر برخوردار، افزود: این مناطق دارای چند ویژگی هستند؛ یکی از مهمترین آنها این است که فعالیت‌های قرآنی در آنجا به مانند جاهای دیگر یا به اندازه فراگیری سایر شهرها و مناطق نبوده است یا تعداد فعالان قرآنی آن مناطق اصلاً قابل توجه نیست. از سوی دیگر طی تعامل با بنیاد علوی، مناطقی نیز مشخص می‌شود و راهکار نیز ارائه می‌دهند تا در کنار رشد شرایط اقتصادی و اشتغال‌زایی در این مناطق، فرهنگ آنها نیز رشد پیدا کند که یکی از آن شاخصه‌های فرهنگی، قرآن است.

وی در زمینه بحث تبلیغ و ترویج طرح بنیان مرصوص بیان کرد: نیاز به کارهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ قرآنی ما را به سمت بحث تبلیغ و ترویج کشاند، بنابراین برای فضاسازی قرآنی (چه در محیط مجازی و چه در محیط حقیقی) به این سمت آمده‌ایم.

شغلی تصریح کرد: در این قسمت مسابقات قرآنی به صورت عمومی و تخصصی چون مسابقه کتابخوانی قرآنی، حفظ سوره‌های کوچک و قرائت قرآن ویژه خردسالان اجرا شد. از دیگر برنامه‌ها، برگزاری محافل انس با قرآن به صورت مناسبتی است. همچنین فضاسازی شهری از دیگر برنامه‌های این کارگروه بوده است. همچنین در فضای مجازی نیز سعی می‌کنیم با تولید محتواهای قرآنی به فعالیت‌های آنها رنگ و بوی قرآنی دهیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن نور است، چون کلام خداست و خدا نیز نور است، بیان کرد: برای اهل آسمان، نقاطی که در آنجا قرآن خوانده می‌شود، به مانند ستاره می‌درخشد و چه خوب است که در کل کشور این نقاط نورانی زیاد شود.

شغلی با اشاره به اینکه در نظر داریم برای هفته وحدت در مناطق کم‌برخوردار نیز محفل انس با قرآن با حرکت تریلی‌های مجهز به سیستم صوتی برگزار کنیم، بیان کرد: البته باید تأکید کنم، قرار نیست ما برای همیشه در آن مناطق باقی بمانیم، بلکه در نظر داریم تا فعالان قرآنی مناطق را به خودکفایی برسانیم و آنها را با لوازم آشنا کنیم تا به خودباوری برسند و پس از آن تنها به آنها مشورت خواهیم داد. البته باید گفت در حال حاضر تقریباً بیش از 70 درصد امور قرآنی را همان فعالان مناطق کم‌برخوردار انجام می‌دهند و 30 درصد را بخش ستادی همراهی می‌کند.

مسئول طرح بنیان مرصوص در باره نحوه کمک خیرین تصریح کرد: در حال حاضر با حدود 26 استان، پس از آموزش‌های لازم، با تشکیل کارگروه‌ها و رابط‌هایی مرتبط هستیم، اما ستاد اصلی این طرح در قم و تهران مستقر است که خیرین می‌توانند طی تماس با شماره 43-37253642-025، ما را از نحوه تعامل و حمایت‌های خود مطلع کنند. 

گزارشی از اقدامات جامعه قرآنی عصر فعالیت در مناطق محروم تا مرداد 1400

یادآور می‌شود، برنامه افق، کاری از گروه اطلاع‌رسانی به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و کارشناسی‌اجرای جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷:۰۰ از شبکه رادیویی قرآن بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha