کار برای خدا را تمرین کنیم / عدالت بدون عقلانیت محقق نمی‌شود
کد خبر: 3998077
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

کار برای خدا را تمرین کنیم / عدالت بدون عقلانیت محقق نمی‌شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به آیه ۴۶ سوره سبأ گفت: خداوند در این آیه موعظه‌ای خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید که اگر به آن اجرا کنیم، امور اصلاح خواهد شد و آن اینکه برای خدا کار کنیم و باید این مسئله را تمرین کنیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 26 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با توصیه به رعایت تقوای الهی به آیه 46 سوره سبأ «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ» اشاره کرد و گفت: خدای متعال به زبان پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ما موعظه کرده است که اگر این موعظه را گوش دهیم همه مسیری که باید طی کنیم، ان‌شاء‌الله طی خواهد شد و آن این است که برای خدا به پا خیزید.

وی با تأکید بر اینکه باید کار برای خدا را تمرین کنیم، افزود: اگر در شبانه‌روز انگیزه خود را در امورات مختلف بررسی کنیم، خواهیم دید که انگیزه الهی نیست. کسانی که خدا را قبول دارند و برای خداوند متعال در زندگیشان حساب باز کرده‌اند باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه کار به جایی رسیده است که باید مراجع تقلید در رساله‌های عملی بنویسند نماز قربةالی الله و برای خدا باشد، گفت: اما آیه مذکور می‌فرماید زندگیتان برای خدا باشد، برای خدا به پا خیزید و اگر همین یک موعظه را اجرا کنیم، بقیه امور دست می‌شود و از خواب غفلتی که همه ما را در برگرفته است، بیدار می‌شویم.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه اگر به لطف خدا از خواب غفلت بیدار شویم، مسیر سلوک به سوی خدا انجام خواهد شد، به بیان سه جهت غفلت پرداخت و افزود: غفلت اول در جهت شناختن نعمت‌های خداست. ما انسان‌ها غرق نعمت هستیم و اگر بخواهیم نعمت‌های خدا را بشماریم، قطعاً نمی‌توانیم اما نمی‌دانیم که غرق نعمت هستیم.

وی ادامه داد: کسانی که به کرونا مبتلا شدند، قدر سلامتی و نفس راحت کشیدن را فهمیدند ولی تا وقتی سلامتی و عافیت داریم، قدر این نعمت را نمی‌دانیم. نعمت‌ها عموما این‌گونه هستند یعنی تا زمانی که آن‌ها را داریم قدر نمی‌دانیم، جوانی و سلامتی نعمت است و همچنین نعمت‌های ویژه‌ای که خداوند به ما داده است نظیر آنکه مسلمانی نعمت است، آنکس که کافر است نمی داند که ایمان چه نعمتی است.

آیت‌الله دژکام همچنین شناخت اهل بیت(ع)، منتظر امام زمان(عج) بودن، انقلابی بودن و پیرو ولایت فقیه بودن، نظام اسلامی و غیره را از جمله نعمات الهی برشمرد و گفت: اینکه برای پیشبرد اهداف نظام و دین خدا رأی می‌دهیم یک نعمت الهی است و چه کاری بهتر از آن است. در دعای اهل بیت(ع) هم می‌خوانیم که خدایا مرا از کسانی قرار ده که دین تو به واسطه من قوی شود و اگر چنین جایی هستیم، باید بدانیم نعمت داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ملت ایران در چنین جایی است و این شما هستید که برای اسلام مشت به دهان استکبار می‌زنید و برای پیشبرد اهداف قرآن با فرهنگ کفر مبارزه می‌کنید، این‌ها نعمت است. بعضی‌ها قدرناشناسی کردند و این نعمت از آن‌ها گرفته شد. پس اولین جهتی که بیدار باش می‌خواهد آنجایی است که از خواب غفلت بیدار شویم و نعمت‌شناس باشیم تا شکرگزار الهی باشیم.

وی بیان کرد: جهت دوم غفلت این است که انسان به ظلمت گناه توجه کند. گناه قلب را سیاه می‌کند امام باقر(ع) فرمودند هر کس گناهی انجام دهد، یک نقطه سیاه در قلب او ایجاد می‌شود و اگر گناه زیاد شد، همه قلب او سیاه می‌شود و قلب سیاه دیگر نور هدایت را نمی‌گیرد، پس از خواب غفلت بیدار شویم. هرچه گناه کنیم ظلم به خودمان است. پس قدم اول در معنویت توجه به ظلمت گناه است و درمان گناه استغفار است.

آیت‌الله دژکام جهت سوم غفلت را برشمرد و گفت: بیدار شویم زیرا فرصت کم است، مسیری است که تمام می‌شود و گاهی ممکن است به بهانه اینکه کاری ارزشی هست، غفلت کنیم. مقام معظم رهبری این تذکر را داده‌اند که اگر سیاسیون و مدیران درگیر این باشند که برای جایگاه خود کار کنند، می‌بازند زیرا تمام مقام‌های دنیا تمام می‌شوند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه به در پیش رو بودن هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: روز چهارشنبه آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس است که پیشاپیش از همه شهیدان و امام شهیدان یاد می‌کنیم و به آستان مقدس آن‌ها عرض ادب می‌کنیم و با خودمان پیمان می‌بندیم که مسیری را که برای خدا آغاز کردند، ادامه خواهیم داد.

وی در زمینه دفاع مقدس باز هم به بحث شناخت نعمت اشاره کرد و افزود: خداوند متعال به ملت ما نعمت داده است که این کشور کشور امام زمان(عج) است و به فرموده شهید سلیمانی مرزهای این کشور مرزهای حرم است و هر کس برای حفظ این مملکت و این نظام کشته شود، شهید و پاک است و این مقام شهدا و جایگاه کسانی است که به عنوان جانباز زحمت کشیده‎‌اند و امروز مایه افتخار ما هستند و در پیشگاه آن‌ها شرمنده هستیم که نزدیک به ۴۰ سال است که پای آرمان‌ها ایستاده‌اند اما ما گاهی خطا می‌رویم و هم ملت و هم دولت بدهکار این خون‌های مقدس است و باید قدر آن‌ها را بیشتر بدانیم.

آیت‌الله دژکام در ادامه به بازگشایی مدارس و حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: شیراز دارالعلم است، شخصیت‌های بسیار بزرگ در حکمت و فقه و حدیث در این شهر کرسی‌های تدریس داشته‌اند. متأسفانه یک لطمه‌ها و غفلت‌هایی در هفتاد سال گذشته ایجاد شده است و امیدواریم که مسئولان حوزه‌های علمیه این استان با تلاش‌هایی که می‌کنند بتوانند این جایگاه شیراز را دوباره برگردانند.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: در پایان هفته‌ای که پیش رو داریم آغاز مهرماه است و روز شروع به کار مدارس، متأسفانه این فرهنگ غرب به سوی کشور ما آمد که دبستان که محل ادب است، تبدیل به محلی شد که صرفاً یکسری دروس در آن حفظ شود و دیگر هیچ و دبیرستان هم همین‌طور. کسی که از دبستان بیرون می‌آید باید از نظر تربیت و پرورش رشد کرده باشد.

وی با بیان اینکه پرورش نسبت به آموزش اولویت دارد، از مدیران و دست‌اندرکاران آموزش کشور خواست تا این نکته را مدنظر قرار دهند و گفت: آداب را در دبستان به کودکان و نونهالان خودمان یاد دهیم.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنانش ضمن سفارش دوباره به حمایت مردم از دولت جدید گفت: در عرصه بین‌المللی حضور رئیس جمهور در تاجیکستان و اجلاس همکاری‌های شانگ‌های که یکی از بزرگترین گروه‌های اقتصادی است که در دنیا شکل گرفته است و این نویدبخش آن است که تحریم نمی‌تواند دیگر اثر داشته باشد و به یاری خدا این مسئله حل خواهد شد و این سفر نویدبخش حرکتی است که این مسائل خنثی شود.

وی با بیان اینکه بحث فروش سوخت به لبنان آغاز و این بازار به روی ایران گشوده شد، گفت: ان‌شاءالله از این به بعد نه در تامین کالا و در فروش نفتمان مشکلی نخواهیم داشت و از این جهت از فعالیت‌های دولت تشکر می‌کنیم.

امام جمعه شیراز دولت فعلی را دولت عدالت‌خواه و به دنبال اجرای عدالت توصیف کرد که جای شکرگزاری دارد و ادامه داد: یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی، عدالت است. یکسری از جوانان ما به واسطه اینکه دغدغه عدالت دارند که بسیار هم ارزشمند است، به نظرشان می‌رسد که صرف دغدغه داشتن کافیست.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم عدالت اجرا شود، باید سه مسئله را بدانیم، افزود: اول عقلانیت عدالت است، عدالت بدون عقلانیت محقق نمی‌شود و پیش نمی‌رود آیا این چیزی را که ما گمان می‌کنیم عدالت است باید ببینیم که واقعاً عدالت است یا نه؟ اگر عقلانیت را در نظر نگیریم هر کسی به زعم خودش خیال می‌کند که هرآنچه می‌گوید عدالت است بنابراین عقلانیت شرط اول برای عدالت‌ورزی است.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: دوم اگر می‌خواهیم عدالت اجرا شود نیاز به معنویت داریم و تا زمانی که معنویت تأمین نشود، عدالت‌ورزی محقق نخواهد شد. عدالت در اسلام جزو اهداف است اما معنویت هم در کنار آن لازم است. اگر می‌خواهیم عدالت در جامعه تضمین شود باید به مسئله معنویت هم بپردازیم.

وی با تصریح اینکه سوم مسئله قانون محوری است، اگر قانون را در وادی عدالت در نظر نگیریم به بیراهه می‌رویم، گفت: قانون نباید زیر پا گذاشته شود زیرا بی قانونی هرج و مرج می‌شود. کسی نمی‌تواند هرج ‌و مرج را بپذیرد، غوغاسالاری درست می‌شود بنابراین عقلانیت معنویت و قانونمندی باید دنبال شود تا بتوانیم عدالت را اجرا کنیم. امیدواریم با همتی که در مجموعه مدیران تازه‌ نفس دولت جدید هست و همت مردم در این دوره دولت سیزدهم با روند مقبولی از اجرای عدالت در جامعه مواجه شوید و به نتیجه مطلوب برسید.

انتهای پیام
captcha