مسئولان با فکر اصیل انقلابی راهبری کنند / ویژگی‌های مدیر فرهنگی
کد خبر: 3993626
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

مسئولان با فکر اصیل انقلابی راهبری کنند / ویژگی‌های مدیر فرهنگی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس از مسئولان شهری شیراز خواست تا راهبری را با فکر اصیل انقلابی انجام دهند اما به شکلی که دیگران همراه شوند نه اینکه از قطار انقلاب پیاده شوند.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس عصر دیروز، 6 شهریورماه در دیدار با رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار منتخب این کلان‌شهر بر ضرورت تداوم مسیر مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: یکسری خط و خطوط‌هایی قبل از انقلاب اسلامی در رابطه با شیراز و توسعه شهر و مسائل عمرانی، فرهنگی و دینی کشیده شده است.

وی با بیان اینکه خط‌کشی‌هایی که در زمان طاغوت برای شیراز ترسیم کردند مورد رضایت متدینین و حتی عامه جامعه نبوده است، افزود: امروز 40 سال بعد از پیروزی انقلاب هنوز آب از همان جوی می‌رود و متأسفانه بسیاری از مسائل تغییر ماهوی پیدا نکرده و مسئله امروز ما همین است.

آیت‌الله دژکام بر اهمیت داشتن نگاه صحیح به شهرسازی تأکید کرد و گفت: برخی گمان می‌کنند که شیراز فقط چند پل و زیرگذر کم دارد تا تبدیل به یک شهر مطلوب شود در صورتی که چنین نیست. اینکه پل در چه راستایی تأسیس می‌شود و نگاه شهرسازی و حتی فرهنگی به این پل چگونه است و فلسفه احداث آن چه بوده مطرح است. بهره معنوی پل کدام است؟

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله‌ای که شورای شهر در آن دخیل است و شهرداری بعد از شورای شهر باید به آن ورود کند و سایر دستگاه‌ها را باید با آن هماهنگ کنیم این است که ما این جریان را باید متحول کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب بنیانگذاری و طراحی این کار را کرده‌اند یعنی شیراز را حرم سوم اهل بیت(ع) نامیدند. وقتی سومین حرم اهل بیت(ع) را به عنوان هدف و آرمان قرار می‌دهیم، نگاه‌ها به این سمت می‌رود که می‌خواهیم حرم سوم شکل دهیم لذا از بخش عمرانی تا فرهنگی کارها متفاوت می‌شود. رهبر معظم انقلاب نیز جهت حرکت را تغییر داد تا بعد از 40 سال در شیراز همان مسیر گذشته را نرویم.

آیت‌الله دژکام به تشکیل کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) در شورای ششم شهر شیراز اشاره کرد و گفت: در این راستا یک جهت‌گیری را آغاز کردیم که مهم‌ترین مسئله است و تحقق الزامات و اقتضائات سومین حرم اهل بیت(ع) بودن باید به عنوان مهم‌ترین رویکرد شورا تلقی شود نه فقط به عنوان یکی از کارها و همه باید حس کنند مسئله حرم سوم مسئله جدی شهر است نه مسئله فرعی و  حاشیه‌ای.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این قضیه را رهبری مشخص کرده است، گفت: اگر این رویکرد را در بحث عمرانی و فرهنگی و اجتماعی بیاوریم دقیقا مشخص می‌شود که ما باید به کدام قسمت شهر ویژه نگاه کنیم.

وی با اشاره به مشکلات اطراف حرم شاهچراغ(ع) تصریح کرد: متأسفانه در اطراف حرم بزرگ‌ترین معضلات شهری را داریم، هم از نظر ترافیک، ساخت و ساز، فرهنگی و مسائل اجتماعی و غیره. شیراز باید تبدیل به شیرازِ جنت تراز شود و حس و حال معنوی ایجاد شود و هر چه غیر از این تصور کنیم و برای آینده شیراز برنامه‌ریزی کنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

آیت‌الله دژکام به انتصاب تولیت جدید حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: همه باید به تولیت جدید حرم کمک دهیم تا این حرم مقدس را آباد کنیم، جایی که مرکز نماز جمعه و حرم مطهر آنجا است.

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اینکه یکسری از مراکز فرهنگی و اجرایی باید در بافت حرم مستقر شود، گفت: امروز ستاد بازسازی عتبات عالیات در این منطقه قرار دارد و کانون مساجد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر را هم باید همین جا مستقر کنیم تا مردم احساس کنند که آباد و یک مرکز دینی است نه اینکه فقط حرم و بازار به چشم آید و در کنار آن انبوهی از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی. همین مسئله را با جدیت دنبال کنید. بحث معنویت از آن جهت بسیار مهم است که اگر در کشور معنویت از دست برود هر چند جهات مادی را توسعه دهیم به جایی نمی‌رسیم و در آخر طبق الگوی غرب می‌شود. حال اگر بخواهیم الگوی معنوی خود را برای توسعه بافت‎‌ها و مسائل عمرانی و ساختاری بیاوریم می‌بینید چقدر تغییر باید ایجاد شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید برای هویت‌سازی دینی و فرهنگی شیراز اقدام کند و در این راستا باید از همه کمک بگیریم، گفت: امروز آغوش ما باید برای پذیرش جریان‌های مختلف بازتر باشد، نگاه رئیس‌جمهور و دولت ایشان همین است و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را تأیید کردند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس از مسئولان شهری شیراز خواست تا راهبری را با فکر اصیل انقلابی انجام دهند اما به شکلی که دیگران همراه شوند نه اینکه از قطار انقلاب پیاده شوند. امروز نیاز داریم این جهت را تقویت کنیم و این کار را با لطافت پیش ببریم. گاهی اوقات برخی افراد از اینکه برای تبیین اهدافشان و اجرای پروژه‌هایشان ادب و هنر و ظرافت را به کمک بگیرند پرهیز می‌کنند و در نتیجه عده‌ای در مقابل زاویه می‌گیرند. این تعبیر خود رهبری است که اهدافمان را باید هنرمندانه پیش ببریم.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه برخی از مدیران اجرایی و فرهنگی ابتدایی‌ترین مسائل آداب را کم اهمیت می‌شمریم در حالی که همین موارد سبب ارتباط می‌شود، گفت: اگر خوب گلستان سعدی را بخوانیم نه تنها زمینه پیوند ما با همه شهر بلکه با همه کشور و همه کشورهای فارسی زبان می‌شود اما در این قسمت کوتاهی کردیم.

آیت‌الله دژکام در ادامه برخی از ویژگی‌های مدیران فرهنگی را برشمرد و گفت: مدیر فرهنگی فن کار را باید بلد باشد و کسی باشد که یک نگاه فرهنگی و هنرمندانه القا کند و اگر نتوانیم چنین کسی را به میدان بیاوریم همین است که بقیه او را بازی می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه مدیر فرهنگی شهر چهره فرهنگی واقعی باشد و توانمندی خود را نشان دهد تا کسانی که در پشت صحنه قرار دارند حساب کار را کنند، گفت: حدود 15 سال است که بعضی از افراد سر این مسئله را گرفته و رها نمی‌کنند. باید نیروی فرهنگی متناسب با خود را بگذاریم و کار به مرور درست می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که در مسائل شهرداری و عزل و نصب مدیران و معاونان و دیگر اعضای این مجموعه‌ها هیچ دخالتی نمی‌کند، گفت: باید اجازه دهیم هر بزرگواری در مسئولیت خودش احساس مسئولیت کند و هر کس حیطه عمل خودش را دقیق بیابد. در این صورت نتیجه بهتری خواهیم داشت اما باید همفکر باشیم. ما می‌خواهیم هم اهداف را نگه داریم و هم مردم را هماهنگ کنیم و این دو موضوع با هم مسلماً هنرمندی و سلیقه می‌خواهد و گاهی صبوری می‌خواهد یعنی عجله کردن باعث می‌شود، نتیجه نگیریم. در این مسیر با همفکری هم و کمک خداوند موفق خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha