جامعه بشری نیاز به تحول معنوی دارد / به دنبال سهم‌خواهی در دولت نباشیم
کد خبر: 3993325
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
نماینده ولی فقیه در فارس:

جامعه بشری نیاز به تحول معنوی دارد / به دنبال سهم‌خواهی در دولت نباشیم

آیت‌الله دژکام بر ضرورت گفتمان‌سازی نیاز به معنویت در جامعه امروز تأکید کرد و گفت: برای رفع مشکل و خلأ جوامع بشری امروز نیاز است که بشر به یک تحول معنوی برسد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، پنجم شهریورماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی بر ضرورت گفتمان‌سازی نیاز به معنویت در جامعه امروز تأکید کرد و گفت: امروز برای همگان کاملاً ملموس است که تمام کره زمین انگار تبدیل به یک خانه شده و آنچه مشهور است دهکده جهانی است.

وی افزود: در این دهکده از شمال کره زمین یعنی آلاسکا و سیبری تا شرق جهان مانند توکیو هر اتفاقی که می‌افتد چند دقیقه بعد همه مطلع می‌شوند. حدوداً ۱۰۰ سال تلاش تمدن به نبوغ رسیده اروپایی و آمریکایی معطوف به این شده است که انسانی که این‌طور به هم پیوند می‌خورد، همه محیط‌های اجتماعی او از حیث نیازهایی که دارد، تغییر کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه پول و امکانات زیادی هم برای این کار فراهم شد تا انسان‌ها از نظر رفاه حداقل در اروپا و آمریکا به جایی رسیدند که ادعا کردند همه چیز داریم و برای برخی هم آرزو شد که در آن جوامع زندگی کنند، ادامه داد: اما پس از آنکه این تمدن به اوج رسید به یک باره از درون خودش صدایی شنیده شد و این یک نیاز واقعی به معنویت بود و پاسخ به این نیاز و داروی آن در کلیساها و ادیان دیگر و جهان غرب پیدا نمی‌شود و این پاسخ و رفع این نیاز در دستان ماست.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه اگر نیاز است کاری انجام دهیم اکنون شرایط آماده است و باید به فکر این پاسخگویی در قرن جدید باشیم، گفت: البته عده‌ای سریع می‌گویند ما مسائل دیگری هم داریم بله مسائل دیگری هم داریم که بسیار مهم هستند اما همان مسائل هم باید با رویکرد معنوی حل شود. من نمی‌خواهم بگویم نباید پاسخ به مسئله معیشت دهیم بله باید این کار انجام دهیم اما چه پاسخی بدهیم؟ پاسخ ناقصی که اروپا و غرب به این نیاز داده است و شما امروز وضعیت غرب را ببینید که خلأ معنویت در آنجا حس می‌شود و جز شیطان صفتی از آن‌ها بروز نمی‌کند حال ما باید برای این بیماری که انسان روزگار ما با آن دست به گریبان است چه کار کنیم؟

به گفته وی، برای رفع این مشکل نیاز است که بشر به یک تحول معنوی برسد اما این تحول معنوی را چه کسی باید کلید بزند؟ اگر نمازگزاران جمعه و منتظران امام زمان(عج) و افرادی که معنای زندگی را متوجه هستند، این پاسخ را ندهند فرد دیگری به داد بشریت نمی‌رسد، بنابراین خوب است که ما گفت‌وگو را در خطبه‌ها شروع کنیم و افراد دیگر هم پیگیری کنند و این‌گونه نباشد که تنها من گفته باشم، زیرا نیاز جامعه بشری بزرگتر از آن است که تنها نفر بگوید و باید بتوانیم حجت را بر خلایق عالم تمام کنیم و این راه را باید آغاز کنیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: بحمد الهی در جایگاه رهبری انقلاب اسلامی دو شخصیت گرانقدر امام راحل و شخصیت برازنده خلف صالح امام، حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای(مدظله العالی) می‌بینیم به‌صورت کاملاً ملموس که معنویت را خودشان خوب می‌فهمند و برای پاسخ به عطشی که در جامعه وجود دارد حرف برای گفتن دارند. اگر به این مسئله کم‌توجهی کنیم ناسپاسی به نعمت‌های خداوندی است و ناسپاسی فقط به خودمان ضرر نمی‌زند بلکه به همه بشریت که چشمشان به این است که یک نفر راه را به آن‌ها نشان بدهد، ضرر می‌زند.

حول محور معنویت فعالیت‌ها را دنبال کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید حول محور معنویتی که این دو امام انقلاب اسلامی دارند عرضه می‌کنند که صادق است و از کذب و ناراستی پیراسته شده است بیاییم کار کنیم و ان‌شاء‌الله بنده طرح یک مباحثی را در این راستا خواهم داشت که خوب است علما و اهل فضل عنایت داشته باشند و بقیه بحث را تکمیل کنند این تکرار نمی‌خواهد، تکرار خوب است اما تکمیل هم می‌خواهیم. باید قلم به دستان و سخنوران به میدان بیایند و این مسئله را پیش ببریم. آن‌هایی که یک روز در مکتب امام صادق(ع) درس خواندند امروز وظیفه بسیار سنگینی دارند.

وی در ادامه فرازی از سخنان امام علی(ع) در خطبه 198 نهج‌البلاغه را یادآور شد و گفت: آن حضرت فرمودند شما را به تقوا توصیه می‌کنم، از خدا بترسید. چرا باید هر اشتباهی را که اروپایی‌ها کرده‌اند، تکرار کنیم؟ خود اروپایی‌ها می‌گویند که آن تمدنی که دنبالش بودیم برپا نشده است، آثار روان‌شناسان آن‌ها را ببینید و بخوانید رسماً می‌گویند، بیماری‌های فعلی بشر معاصر ناشی از نبودن معنویت است، چرا می‌خواهیم این راه را برویم؟ ما دستمان پر است، بیاییم درِ خانه خدایی که معاد ما به سوی اوست، خدایی که هر چه می‌خواهیم نزد اوست، برویم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در این رابطه، گفت: اینکه رئیس‌جمهور گفتند که ما معیشت مردم را شرطی نمی‌کنیم برای این است که به خدا اعتقاد داریم، خداوند می‌تواند مشکل ما را حل کند، اگر درِ خانه خدا برویم جواب می‌گیریم، برآورده شدن خواسته‌های شما به دست خداست، مطمئن باشیم که وقتی دعا می‌کنیم، خدا اجابت می‌کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تصریح کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند اگر خدا را درنظر داشته باشیم هشت بهره می‌بریم، اول اینکه دردهای درونی‌مان درمان می‌شود. دوم اینکه اگر تقوا نداشته باشیم مشکلی که پیدا می‌کنیم این است که در مسیر شناخت می‌رویم اما هرچه را که می‌فهمیم اشتباه و کج‌فهمی است و این کج فهمی جز با تقوا درست نمی شود. سوم، با تقوا بیماری‌های جسمی شما نیز درمان می‌شود و همچنین درمان بیماری‌های اخلاقی مانند تکبر و حسد، این‌ها همه باید درمان شود و همه با تقوا درمان می‌شوند. آیا این‌ها بیماری‌های امروز بشر نیست؟ همچنین پاکیزگی درون از آثار تقوا است و نهایتاً تیزبینی و بصیرت از نتایج تقواست و نهایتاً ظلمت جهل در اجتماع را جز تقوا از بین‌ نمی‌برد.

وی تأکید کرد: برای تقوا تمرین کنیم و تقوا را به همدیگر یادآوری کنیم و ان‌شاء‌الله یک مسیر معنوی را به اندازه‌ای بپیماییم که بتوانیم به بقیه بشر هم آن را ارائه دهیم.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز به تشکیل کابینه دولت جدید اشاره کرد و گفت: بحمد الهی به همت مردم و تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در بررسی کابینه جدید دولت جدید حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به نتیجه رسید و دولت جدید با رأی بسیار محکمی که از مجلس گرفت و اکثریت قاطع وزرا به میدان آمد برای اینکه ان‌شاءالله کار خودش را شروع کند، اولین جلسه هیئت دولت جدید تشکیل شد و از فردا یک دولت تازه نفس به تعبیر رهبر معظم انقلاب به میدان می‌آید برای اینکه به حل مسائل کشور بپردازد.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه رویکرد اجتماعی وجود دارد که متأسفانه در هر دو جهت مرتب می‌خواهند نقد کنند، گفت: به نظر می‌رسد که نهاد نماز جمعه باید خودش را در گام دوم انقلاب اسلامی با مسئله تحول در حکمرانی هماهنگ کند. بعضی از تصوراتی که در ذهنیات 40 سال قبل موجود بوده است شاید اکنون پاسخگو به نیاز کشور نباشد. نوع توقعاتی که مردم از ائمه جمعه دارند نوع اقداماتی که ائمه جمعه انجام می‌دهند، باید همه با این حکمرانی که می‌خواهد متحول شود به اذن خدای متعال ما باید هماهنگ شویم.

وی اظهار کرد: کاری که انسان برای اولین بار انجام می‌دهد، قاعدتاً ممکن است خطاهایی در آن رخ بدهد اما باید با توجه به وضع کشور و جهان به این سمت برویم. دولت یک دولت مردمی است و ما می‌خواهیم دولت قوی باشد و اگر دولت می‌خواهد دولت مردمی و قوی باشد باید مورد حمایت قرار بگیرد و اگر ما حمایت نکنیم به نتیجه‌ مطلوب نمی‌رسیم.

دولت قوی نیاز به همراهی مردم دارد

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: اگر دولت می‌خواهد قوی باشد، باید توکلش به خدا و دستش در دست مردم باشد. امام راحل هم فرمود که دشمن با همه ملت نمی‌تواند در بیفتد. اگر می‌خواهید کشورتان عزتمندی بیشتری پیدا کند و مسائلمان حل شود باید توکل همه ما به خدا باشد و دستمان در دست هم. اگر این حرکت را آغاز نکنیم ضرر خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: مواجهه‌هایی که با این مسئله می‌شود متأاسفانه گاهی نوعی سهم‌خواهی است و این به کشور ضرر می‌زند امروز اگر بنده‌ طلبه این تذکرات را ندهم فردا دیر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه باید نگاه عدالت‌محور باشد، گفت: همه جای ایران سرای من است هر جایی به تناسب ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی آن باید رشد کند و ما باید حمایت کنیم و مردم باید به میدان بیایند و به دولت کمک بدهند تا به نتیجه برسیم. اگر این ظرفیت ایجاد شود، بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد. اکنون وقت آن است که این پیوندها ایجاد شود و فردا ممکن است دیر باشد و اکنون موقع کار است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در مدیریت‌های شهری هم همین‌طور است، اگر بنشینیم با هم کشمکش کنیم به مشکل بر خواهیم خورد؛ چرا نگاه را به این سمت ببریم خدایی ناکرده که انگار مثلاً باید حتماً دعوایی وجود داشته باشد. زمانی که انتخابات تمام شد و مسئولان منصوب شدند باید اختلافات و دعواها را کنار بگذاریم و همه با هم بودن را نمایش بدهیم و پشت هم گرفتن را به نمایش بگذاریم برادری دینی را که نتیجه آن می‌شود رشد و حرکت به سوی آرمان‌های انقلاب به نمایش بگذاریم. اکنون موقع این است و باید در این راستا پیگیری کنیم.

امام‌جمعه شیراز با ذکر این نکته که  دولت و مدیران میانی کشور که همین روزهای آینده انتخاب خواهند شد باید ارتباطشان با مردم خوب باشد و ارتباطشان با مردم حفظ شود، یکی از راه‌های ارتباط را مدیران میانی برشمرد و گفت: در انتخاب مدیران میانی هیچ گروه و دسته‌ای خیال نکند که یک مدیر اگر نگاهش این باشد که من می‌خواهم پدرانه جامعه را هدایت کنم موفق خواهد بود و باید همه تصمیم‌گیران اجتماعی برای آن برنامه‌ریزی کنند. همیشه نباید اینطور باشد که حتماً گروه و دسته ما پیروز شود، یک بار بگوییم او هم برادر ماست و به او کمک می‌کنیم ببینید چقدر برکت می‌آید این را باید تجربه کنیم.

وی از برخی از تحرکات گروه‌ها و احزاب سیاسی در این رابطه انتقاد کرد و گفت: چرا برخی افراد و گروه‌ها و احزاب می‌خواهند همه چیز را منحصر به خودشان کنند؟ اگر دست هم را بگیریم و برویم به سمت شایسته گزینی هرچند از جریان و یک گروه دیگری باشد.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: توقع ما این است که دولت زیر بار فشار برخی باندها و جریانات نروند، اگر وزیر می‌خواهد کار کند و تحول بیافریند باید بهترین‌هایی را که شناخته است به میدان بیاورد ولو اینکه برخی ناراضی باشند، این نکات مهم است. در سطح شهر و شهردار نیز باید پیگیر آن باشد و در سطح ملی وزرا پیگیر آن باشند تا ان‌شاءالله به نتایج خوبی برسیم.

انتهای پیام
captcha