انجام فعالیت‌های قرآنی برای رفع تکلیف نیست / وضعیت نامناسب سواد قرآنی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3992180
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
اگر من مسئول بودم / ۹

انجام فعالیت‌های قرآنی برای رفع تکلیف نیست / وضعیت نامناسب سواد قرآنی در دانشگاه‌ها

پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور با بیان اینکه انجام فعالیت‌های قرآنی برای رفع تکلیف نیست، اظهار کرد: رسانه ملی و به تبع آن شبکه‌های استانی بیشترین تأثیر را در توسعه فرهنگ قرآنی دارند، اما فعالیت‌ها به صورت گسترده و حرفه‌ای انجام نمی‌شود.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: هرچند آسیب‌شناسی‌های متعددی انجام شده است، اما با دقت و حساسیت لازم همراه نبوده است و پیوسته در حال چرخیدن دور خودمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده است تا فعالیت‌های فرهنگی به صفر برسد، تصریح کرد: امام راحل فرمودند پرچم قرآن و نظام باید برافراشته بماند و هریک از ما وظیفه داریم نسبت به این امر مهم حساسیت ویژه داشته باشیم. دقت شود هر استانی آسیب‌های خاص خود را دارد که باید توسط همان جامعه قرآنی برطرف شود. متأسفانه نهادهای متولی قرآن از نخبگان استفاده نمی‌کند و این امر مورد غفلت قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید:


صابری‌نسب ادامه داد: مدیران کل دستگاه‌های متولی امر قرآن فقط در لحظه ورود به استان با جامعه قرآنی دیدار می‌کند و این دیدارها تا معارفه مدیرکل بعدی فراموش می‌شود و این امر نشان‌دهنده این است که مدیران دغدغه لازم برای رفع مشکلات جامعه قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی را ندارند. هریک از اساتید قرآن استان ساکن در اراک و یا دیگر شهرستان‌ها دارای ایده و نظر هستند که قطعاً از دل این ایده‌ها راهکارهای خوبی برای رونق فرهنگ قرآنی استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه ضعیف‌ترین کار فرهنگی ـ قرآنی متوجه صدا و سیماست، بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی این مجموعه فقط به ماه مبارک رمضان خلاصه می‌شود. انجام فعالیت‌های قرآنی برای رفع تکلیف نیست، رسانه ملی و به تبع آن شبکه‌های استانی بیشترین تأثیر را در توسعه فرهنگ قرآنی دارد، اما فعالیت‌ها به صورت گسترده و حرفه‌ای انجام نمی‌شود. برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های جذاب منتج به توسعه فرهنگ قرآنی می‌شود که مورد غفلت قرار گرفته است.

صابری‌نسب وضعیت سواد قرآنی دانشگاهیان را اسف‌بار توصیف کرد و افزود: چندین سال است که در دانشگاه‌های مختلف استان و خارج از استان تدریس داریم، اما از تمام افراد کلاس حتی به اندازه انگشتان یک دست توان تلاوت صحیح و بدون غلط اعرابی را ندارند، حال باید به خودمان پاسخ دهیم چه میزان کار قرآنی کرده‌ایم که دانشجویان ما قادر به روخوانی عادی نیست.

وی با بیان اینکه تصدی‌گری بخش‌های قرآنی را باید به جامعه قرآنی سپرد، اظهار کرد: کار قرآنی فقط تلاوت و یا حفظ نیست، بلکه این دو رشته، بخشی از این فعالیت‌هاست. برای توسعه فرهنگ قرآن باید کار محتوایی انجام داد. نهضت تفسیری در اراک رونق ندارد و مؤسسات نیز کار محتوایی به معنای واقعی انجام نمی‌دهند، هیچ‌یک از دستگاه‌ها حتی دستگاه‌های قرآنی و مذهبی مشاور قرآنی ندارند، پیشکسوتان قرآن بنیانگذار برگزاری مسابقات قرآن در استان بوده‌اند، اما از آنان برای اجرای هرچه بهتر مسابقات و ارائه طرح و نظر دعوت نمی‌شود.

صابری‌نسب ضرورت تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از جامعه قرآنی در رده‌های سنی مختلف را خواستار شد و ضرورت به‌کارگیری از طراحان و برنامه‌ریزان قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: توسعه فرهنگ قرآنی مهم‌تر از تلاوت قرآن است، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت به رشد فعالیت‌ها کمک می‌کند. جامعه قرآنی باید مطالبه‌گر باشد هیچ‌گاه برای توسعه فعالیت و اشاعه فرهنگ قرآنی دیر نیست به شرط آنکه برنامه‌ریزی داشته باشیم و در سایه اتحاد دست از اعمال سلیقه شخصی برداریم.

انتهای پیام
captcha