مقابله با قمه‌زنی در سایه فرهنگ‌سازی درست
کد خبر: 3992088
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

مقابله با قمه‌زنی در سایه فرهنگ‌سازی درست

استاندار مرکزی از انجام قمه‌زنی توسط برخی افراد ابراز تأسف کرد و افزود: براساس نظر رهبر معظم انقلاب قمه‌زنی حرام است، شاید تا امروز خیلی به این موضوع نپرداختیم. چراکه با سنت درآمیخته است، اما به هرحال فرهنگ غلطی است و باید نسبت به رفع این ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی اقدام شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، امروز، 30 مرداد در جلسه ستاد مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا که در استانداری این استان برگزار شد، به سیر نزولی آمار افراد شناسایی شده و بستری ناشی از کرونا در استان اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه استان مرکزی در مقایسه با سایر استان‌ها پیک پنجم را نسبتاً خوب مدیریت و مهار کرد. هشدارهای لازم طی هفته‌های گذشته صورت گرفت که اگر در این حوزه غفلتی انجام می‌شد باید بیماران را در خیابان‌ها بستری می‌کردیم. دانشگاه در این بخش عملکرد خوبی داشت و نباید اقدامات علوم پزشکی را زیر سؤال برد و نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: در تعطیلی یک هفته‌ای استان در ارزیابی‌های کشوری نسبت به تعطیلی نیمه خرداد عملکرد نسبتاً بهتری داشت. مردم و همچنین دستگاه‌ها به ویژه نیروی انتظامی همکاری قابل قبولی داشتند و همین عوامل باعث شد تا عملکرد استان مطلوب ارزیابی شود. البته افرادی بودند که تخلف داشتند و قطعاً رفتار آنان بهای سنگینی برای کشور و استان به همراه خواهد داشت.

آقازده عملکرد استان در محرم امسال نسبت به مشابه سال قبل را مطلوب‌تر توصیف کرد و افزود: داشتن تجربه سال قبل باعث شد تا محرم امسال عملکرد بهتری از سوی هیئات مذهبی رقم خورد و سازمان تبلیغات اسلامی در حد توان به خوبی عکل کرد و نظارت مناسبی هم داشت. عزاداری امسال بهتر از سال قبل بود و امیدست تبعات کمتری نسبت به سال قبل را شاهد باشیم.

به‌گفته وی به غیر از موارد فوتی، در هفته گذشته تمامی شاخص‌های کرونا در استان روند کاهشی داشته و به نظر می‌رسد که از قله پیک پنجم در حال عبور هستیم و البته تبعات برگزاری مراسم‌ها خود را هفته آینده نشان می‌دهد و امیدواریم به سرعت وارد پیک ششم نشویم.

استاندار مرکزی با اشاره به آخرین روز تعطیلی (شنبه، 30 مرداد)، اظهار کرد: در این مدت اصناف بیش از 80 درصد محدودیت‌ها و مصوبات را رعایت کردند که این امر جای تقدیر دارد و امیدست که روند کاهشی را در پیک پنجم شاهد و از قله پیک عبور کرده باشیم.

آقازاده از انجام قمه‌زنی توسط برخی افراد ابراز تأسف و گلایه کرد و افزود: براساس نص صریح نظر رهبر معظم انقلاب قمه‌زنی حرام است، شاید تا امروز خیلی به این موضوع نپرداختیم. چراکه با سنت درآمیخته است، اما به هرحال فرهنگ غلطی است و باید نسبت به رفع این ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی اقدام شود. همه اطلاعات افراد قمه‌زن در اختیارست و شناسایی شدند. به لحاظ بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند مدعی باشد و در شورای تأمین استان حتما مسئله مطرح می‌شود، اگر با این افراد برخورد نشود این رفتار ادامه پیدا می‌کند. بهترست به جای انجام این کار ناپسند، اهدای خون داشته باشند و لازم است این مسئله در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

استاندار مرکزی در پایان به تعطیلی پنجشنبه‌ها اشاره و تصریح کرد: طبق تصمیمات کلان، ادارات در روزهای  پنجشنبه تا پایان مردادماه تعطیل هستند. اگر اختیار به استان‌ها داده شود، در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم داشت در غیر این صورت تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام
captcha