تعزیه‌خوانی «سرداران بی‌پلاک» در حرم شهدای گمنام مهرآبادجنوبی برگزار شد + عکس
کد خبر: 3991780
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

تعزیه‌خوانی «سرداران بی‌پلاک» در حرم شهدای گمنام مهرآبادجنوبی برگزار شد + عکس

تعزیه‌خوانی «سرداران بی‌پلاک» از سوی شورایاری محله سرآسیاب در بوستان کوکب حرم شهدای گمنام مهرآباد جنوبی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

حجت‌الله سلسله‌جو، دبیر شورایاری محله سرآسیاب مهرآباد شهر تهران، در حاشیه مراسم تعزیه‌خوانی «سرداران بی‌پلاک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار افتخاری ایکنا، فرهنگ را مجموعه‌ای از علوم و معارف و هنرهای هر ملت و مجموعه‎‌ای از آداب و رسوم و دانش و معرفت، ادب و تربيت دانست و اظهار کرد: نهضت امام حسين(ع) و حماسه عاشورا، يک فرهنگ فراگير از چند فرهنگ نهضت و قيام، معرفت دين، دشمن‌شناسی، ايثار و فداکاری، استکبارستیزی، ارزش‎‏ها، ادب و تربيت و عزاداری بود.

وی ادامه داد: همچنین فرهنگ عزاداری خود يک مکتب و کلاس جداگانه و جاودانه برای انسان‎سازی، مبارزه با ظلم و ستم، امر به معروف و نهی از منکر، جنبش عواطف و احساسات برای شکوفايی ارزش‌‏ها و به پيروزی رساندن ارزش‏‌ها بر ضد ارزش‌‏هاست. در حقیقت به صراحت می‌توان گفت که کربلای حسينی پايگاه فرهنگ ارزشی بر ضد پايگاه ضد ارزشی شام به سردمداری بنی‌اميه و يزيديان بود.

دبیر شورایاری محله سرآسیاب مهرآباد شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه در طول تاريخ پس از اسلام براساس آموزه‌های مكتب تشيع مردم ايران همواره به ويژه در دوران غيبت امام عصر(عج) مطيع علمای دين و مراجع تقليد بودند، افزود: از همان زمان صدر اسلام كه مردم ايران با انديشه‌های عدالت‌طلبانه و روش‌های عادلانه حكومت عدل اسلامی آشنا شدند و بدون مقاومت در برابر سپاهيان توحيد در مقابل ارزش‌های آئين آسمانی اسلام تمكين كردند؛ حكومت از نظر آن‌ها وسيله‌ای برای تأمين عدالت اجتماعی و ابزاری مؤثر برای رسيدن به ارزش‌های الهی در جامعه بود.

سلسله‌جو بیان کرد: دلدادگان به آئين محمدی تداوم اسلام اصيل را در چهره علی(ع) و خاندانش ديدند زيرا عدالت در خانه علی و فاطمه(س) ساكن شده بود و صدای آزادی از سرزمين كربلا به گوش می‌رسيد و اين بود كه ايرانيان به تدريج به سوی تشيع كشيده شدند و در طول تاريخ با الهام از اسلام اصيل و خون پاک شهدای تشيع به‎ويژه درس‎آموزی از سرور و سالار شهيدان حسين بن علی(ع) در برابر زورگويی‌های حكام مسلمان‌نما و ظالم به مقابله و مقاومت برخاستند.

وی با اشاره اینکه مجالس حسینی ویژه ماه محرم در فضاهای روباز به‌صورت زنده از طریق فضای مجازی پخش می‌شود، گفت: مجالس تعزیه‌خوانی قبل و بعد از اذان مغرب در فضاهای روباز با حضور هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای آئینی، در ۲۵ بوستان، امامزاده، مقبره الشهدا و فضاهای باز فرهنگسراهای پایتخت، در سه دهه محرم سال ۱۴۴۲ با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم تعزیه‌خوانی «سرداران بی‌پلاک» که در بوستان کوکب حرم شهدای گمنام مهرآباد جنوبی شهر تهران برگزار شد، از هاجر محمدی، خبرنگار و مرضیه احمدوند، عکاس افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سوی دبیر شورایاری محله سرآسیاب مهرآباد شهر تهران تجلیل به‌عمل آمد.

خبرنگار: هاجر محمدی
عکاس: مرضیه احمدوند

انتهای پیام
captcha