مساجد برای حل مشکلات در محلات میدان‌داری کنند
کد خبر: 3991412
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
نماینده ولی فقیه در فارس:

مساجد برای حل مشکلات در محلات میدان‌داری کنند

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اهمیت مشارکت مردم برای رفع آسیب‌های اجتماعی، گفت: مساجد ما باید برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در محلات میدان‌داری کنند و مردم را بیش از پیش جذب کرده و پای کار بیاورند.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس، امروز، 26 مردادماه در جلسه قرارگاه رمضان استان متشکل از نیروی انتظامی، دادگستری کل استان فارس و سپاه فجر، گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی بحث امروز جامعه ما نیست بلکه بحث دیروز و قدیمی جوامع انسانی است و همواره در سطوح مختلف و شکل‌های گوناگون وجود داشته است کما اینکه بر اساس بیان امام حسین(ع) در صدر اسلام و حتی بسیار پیشتر از آن نیز بر اساس آیه قرآن، این بحث بسیار جدی مطرح بوده است.

وی افزود: وقتی وقوع فساد به‌واسطه اینکه انسان مختار آفریده شده است در سطح جامعه ظاهر می‌شود، مصلحان اجتماعی وظیفه می‌یابند برای مهار و کنترل فساد و تبعات آن احساس تکلیف کنند و ورود جدی داشته باشند.

آیت‌الله دژکام با طرح این سؤال که یک جامعه نرمال چگونه باید باشد، گفت: با فرض اینکه خطا و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی طبیعتاً هست. بروز خطا و آسیب یک امر واقعی در هر جامعه‌ای است و نباید به هر دلیل چشم بر آسیب‌ها و معضلات ببندیم و یا آن را انکار کنیم و یا تصور کنیم باید صرفا با تکیه بر اقدامات سلبی آن را مهار کنیم.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: در تصمیم‌گیری‌ها برای مهار آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی باید مبانی انسان‌شناسی و کرامت و آزادی انسان در خلقت و آفرینشش را مدنظر قرار دهیم در غیر این صورت هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی فرهنگی و اجتماعی به نتیجه نمی‌رسد.

وی بیان کرد: اصل هدف‌گذاری ما در برنامه های فرهنگی و اجتماعی باید این باشد که فضای عمومی جامعه به حد نرمال برسد و یک آرامشی در جامعه برقرار شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه آیا فضای شهر ما و محلات و مناطق مختلف به‌ویژه محیط اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) و دیگر حرم‌های مطهر شیراز، یک فضای مطلوب به لحاظ اجتماعی و فرهنگی است، گفت: قطعاً آسیب‌های جدی وجود دارد که نباید چشم بر آنها ببندیم و برای اینکه فضای شهر ما و جامعه ما به یک وضعیت نرمال برسد، باید اقدامات جدی‌تر، منسجم‌تر و با هم‌افزایی مناسب میان دستگاه‌های ذیربط صورت پذیرد و این اتفاقی است که انتظار داریم در قرارگاه رمضان رخ بدهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه علاوه بر این، باید زمینه را مهیا و فراهم کنیم تا نقش‌آفرینی مردمی در این عرصه‌ها تقویت شود، افزود: مساجد ما باید برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در محلات میدان‌داری کنند و مردم را بیش از پیش جذب کرده و پای کار بیاورند تا معضلات موجود با ورود مردم و حمایت دستگاه‌هایی چون این قرارگاه حل شود.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر آنکه باید کاری کنیم که کار منکر و قبیح، واقعا در سطح جامعه قبیح و زشت جلوه کند تا نهی از منکر و امر به معروف نتیجه دهد که برای تحقق این امر باید کار تبلیغی مناسب و اقدام رسانه‌ای مردمی و موثر را جدی‌تر دنبال کنیم.

آیت‌الله دژکام همچنین گفت: نکته مهم دیگر اینکه ما باید اقدامات عمرانی و جهادی و محرومیت‌زدایی را با کار فرهنگی و تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی همراه کنیم و همزمان در سطح محلات و مناطق مختلف شهر انجام دهیم و پیش ببریم تا بتوانیم در سطح جامعه جریان‌سازی و موج‌آفرینی مثبت داشته باشیم. اگر این جریان‌سازی و موج‌آفرینی با در نظر گرفتن همه جوانب وجود نداشته باشد، با اقدامات جزیره‌ای و پراکنده جامعه به سمت اصلاح پیش نمی‌رود.

انتهای پیام
captcha