قُبح گناه را در جامعه نشکنیم / ضرورت مشارکت مردم در مسائل جامعه
کد خبر: 3990416
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

قُبح گناه را در جامعه نشکنیم / ضرورت مشارکت مردم در مسائل جامعه

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه یکی از جرم‌های بزرگ یزید این بود که گناه می‌کرد و از علنی شدن گناهش ابا نداشت، گفت: بعضی ممکن است گناه کنند اما بین خود و خدایشان خجالت بکشند اما یک نفر هست که گناه می‌کند و آن را هم علنی می‌کند و هیچ ابایی ندارد از اینکه علنی شود و باید مراقب باشیم تا قبح گناه در جامعه شکسته نشود.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 22 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم گفت: خدای متعال برای انسان جایگاهی قرار داده است و جایگاه انسان درعالم آفرینش بندگی است، اما گاهی اوقات انسان به دلیل لقمه حرامی که خورده است، کارهای انجام می‌دهد که هیچ حیوانی انجام نمی‌دهد.

وی، آغازگر بروز همه فجایع و جنایت‌ها را حرام‌خواری دانست و افزود: امام حسین(ع) در مذمت یزید فرمودند که شارب‌الخمر است یعنی باید مراقب باشیم که چنین گناهی در جامعه عادی نشود. یزید شدن از همین گناه‌های کوچک شروع می‌شود.

آیت‌الله دژکام سخنان امام حسین(ع) را در واقعه عاشورا یادآور شد و گفت: امام حسین(ع) زمانی که روبه‌روی لشکر کوفه قرار گرفت فرمود لقمه حرام شکم شما را پر کرده است هر چه موعظه بکنم تاثیری ندارد. پس باید از حرام‌خواری، رانت‌خواری، خوردن بیت‌المال در جامعه جلوگیری کنیم، اینها منکرات است و اگر جلوگیری نشوند، یزیدها درست می‌شوند.

امام جمعه شیراز با شمردن خباثت‌های یزید گفت: یکی از جرم‌های بزرگ یزید این بود که گناه می‌کرد و از علنی شدن گناهش ابا نداشت. بعضی ممکن است گناه کنند اما بین خود و خدایشان خجالت بکشند اما یک نفر هست که گناه می‌کند و آن را هم علنی می‌کند و هیچ ابایی ندارد از اینکه علنی شود. باید مراقب این افراد در جامعه باشیم. اینکه بعضی در جامعه طوری ظاهر می‌شوند که گویی ناموس خودشان را به‌ نمایش آورده‌اند، گناه است و باید مراقب چنین گناهان زشت و قبیحی باشیم اما متأسفانه بعضاً مواردی را می‌بینیم و گمان می‌کنیم که عیبی ندارد در صورتی عیب زیادی دارد و انسان را از آدمیت دور می‌کند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته طرفداران اهل بیت(ع)، ارزش‌های اصیل انسانی و سبک زندگی اهل بیتی هستند و دسته دیگر هم دنباله‌رو و روش و سبک زندگی یزیدی هستند. اما سئوال اینجاست که آیا این دو دسته انسان‌ها تنها در سال 61 هجری حضور داشتند یا اکنون هم حضور دارند و اگر هم حضور دارند بررسی کنیم که جزو کدام گروه هستیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: کسانی که امروز در جبهه یزیدیان قرار می‌گیرند باید بدانند که عاقبتشان جز همراهی با یزید چیزی نیست و به جهنم خواهند رفت. آن کسانی که در جبهه امام حسین(ع) قرار می‌گیرند، ان‌شاءالله بهشتی هستند و رحمت و رضوان الهی شامل حال آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه باید این دو دسته را در جامعه بتوانیم درست تفکیک کنیم، افزود: فریاد مرحوم آیت‌الله شهید مطهری بلند بود که یزید و حسین(ع) زمان خودت را بشناس. در این معرکه‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند دستگاه تبلیغی ما ضعیف است مبادا بر علیه حسین‌ زمان کاری کنند و ما بر علیه او حرف بزنیم لذا باید بیدار باشیم و یزیدیان زمان را بشناسیم. باید مراقب باشیم که به کمک جریان رسانه‌ای و یا هر طریق دیگر رفتارهای کثیف خود را تطهیر نکنند. اگر اهل بیتی هستیم نمی‌توانیم با آن‌هایی که یزیدی هستند یک‌جا و در یک مسیر قرار بگیریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه دشمن تلاش می‌کند ما نتوانیم خط امام حسین(ع) را از خط یزید تشخیص دهیم، گفت: اگر امروز کسی اهل علم است باید بتواند این دو صف را از هم جدا و به جامعه معرفی کند. اگر می‌خواهیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم یعنی این دو صف را از هم جدا کنیم، رهبر انقلاب فرموده است اینجا ضعفی وجود دارد و باید همه ما تلاش کنیم تا این ضعف جبران شود.

وی در خطبه دوم نماز جمعه شیراز به برخی از مسائل روز جامعه اشاره کرد و گفت: امیدواریم همانطور که رهبر معظم در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فرمودند ما بتوانیم در تبلیغ مسائل خودمان امکانات رسانه‌ای جدید را چنان به کار بگیریم که تک‌تک مواردی که لازم است در مورد آن اطلاع‌رسانی شود، در فضای مجازی و در رسانه به نوعی مورد بحث قرار بگیرد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه پنج‌شنبه هفته آینده که اوج عزای حسینی است مصادف با 28 مردادماه، سالروز کودتای آمریکا علیه دولت ملی ایران است، گفت: آمریکایی‌ها در 28 مردادماه سال 1322 رسماً وارد این کودتا شدند و دولت ملی ما را سرنگون کردند و برای شاه شرایطی را فراهم کردند و از او مستمرا حمایت کردند که تا سال ۵۷ ادامه پیدا کرد یعنی چیزی نزدیک به ۲۵ سال آمریکایی‌ها با زور خودشان شاه را در کشور مسلط کردند؛ اگر آن حرکت از همان سال ۳۲ ادامه می‌داشت امروز وضع کشور ما این نبود و بسیار جلوتر بودیم که متأسفانه این ظلم را آمریکایی‌ها کردند و اخیراً هم خودشان اقرار کردند که ما در امور ملت ایران دخالت کردیم، در حالی که خودشان می‌گویند ما دموکراسی را قبول داریم و طرفدار آن هستیم. اگر دموکراسی را قبول دارید مردم خودشان می‌خواهند دولتی برای خودشان داشته باشند چرا به دخالت ادامه می‌دهید؟

انتقاد از حرکت اخیر سفرای انگلیس و روسیه

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز هم آمریکایی‌ها بنای دخالت دارند، از رفتار اخیر دو سفیر انگلیس و روس در کشورمان انتقاد کرد و گفت: این رفتار سخیف و غیردموکراتیکی که سفرای دو کشور در ایران انجام دادند انگلیس خبیث و روسیه که نشستند کنار هم و یک عکسی را که مربوط به دوران جنگ جهانی دوم بود شبیه‌سازی کردند، چه توجیهی دارد. شما از زمان جنگ جهانی اول و دوم تا امروز که بیش از یک قرن تقریباً می‌گذرد غیر از ظلم به دنیا چه کار کرده‌اید که آبروی خود را می‌برید؟ گمان می‌کنید مردم ما نمی دانند که چگونه ایرانی‌ها را تحقیر کردید. امام راحل از اینکه حتی کسی بخواهد شاه کشور تحقیر کند، ناراحت بود زیرا بالاخره او مربوط به کشور ما بود. امام سال ۴۲ گفتند کاری کرده‌اند که شاه نمی‌تواند از خودش دفاع کند.

وی با تأکید بر اینکه دیگر آن دوران‌ها گذشته است و اینگونه نیست که بیگانگان بخواهند هر غلطی بخواهند انجام دهند، گفت: ما به خودمان حق می‌دهیم که به تقاص ظلمی که می‌کنید تمام منافع شما را در منطقه مورد حمله قرار می‌دهیم. آن دوره گذشته است و شما مثل آن دوران‌ها روی خودتان حساب نکنید. امروز شرایط عوض شده است و به حمد الهی ایران به برکت پرچم امام حسین(ع) و ولایت امام زمان(عج) که امروز پرچم نیابت به دوش رهبر عظیم‌الشأن ما حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای است، عزتمند و قدرتمند شده است.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روز 22 مردادماه به نام روز مشارکت‌های اجتماعی نامگذاری شده است، سخنان امام راحل را در این رابطه یادآور شد و افزود: امام راحل نکته‌ای در رابطه با مشارکت در اداره کشور به ما آموخته است که اگر همه شما با هم باشید آن‌ها زورشان به یک ملت نمی‌رسد. هر زمان تنها شدید و هر حزب و گروهی برای خودش تنها کار کرد بدانید کهه قطعاً دشمن شما را شکست خواهد داد این مشارکت زمینه انسجام ملت است که موجب می‌شود همه واحد باشند و اگر اینطور شد و همه ید واحده بودند دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

تولیت حضرت شاهچراغ(ع) یادآور شد: امام راحل مردم‌سالاری را برخاسته از دین می‌دانست نه اینکه فقط بخواهیم یک شعاری بدهیم. همه ما مسئولیم. در دین ما این است که مردم همه مسئول هستند اما متأسفانه بعضی‌ها به این مسئله باور نداشته‌اند و در طول این سالیانی که گذشت دیده شد که برخی باور ندارند.

وی به روی کارآمدن دولت جدید اشاره کرد و گفت: دولت جدید از ابتدای کار شعار داده است که دولت مردمی است و باید نحوه ارتباط خود را با دولت و اهداف مقدسی که می‌خواهد دنبال کند، به شکلی سازماندهی کنیم و به صورت عملیاتی وسط میدان باشیم.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: برخی‌ها گمان می‌کنند که شعار می‌دهیم و تمام می‌شود اما شعار نمی‌تواند این کارها را کند. باید همه ما تمرین کنیم که چگونه مشارکتی در مسائل جامعه داشته باشیم و اینگونه نباشد که افرادی تصمیمی بگیرند و مردم در آن نقشی نداشته باشند البته دولتمردان جدید اینگونه نیستند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: این‌ها تجارب جدیدی است که در جامعه ما تعارف ندارد البته خیلی سابقه ندارد و در زمان شاه اصلاً این مسائل نبود و اکنون هم می‌خواهیم تمرین کنیم که یاد بگیریم.

مردم‌سالاری برخاسته از دین است

وی با ذکر این نکته که مردم‌سالاری برخاسته از دین است و فرق آن با لیبرال دموکراسی این است ‌که آنجا با ژست‌های دموکراتیک می‌خواهند همدیگر را فریب دهند و می‌گویند می‌خواهیم کار دموکراتیک کنیم این کارها کار خدایی نیست، از مسئولان و اعضای شورای شهر خواست تا ارتباط با مردم تمرین کرده و در این زمینه قوی‌تر شوند. در این راستا مشخص می‌شود که شهردار باید مردمی باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه همه شایسته‌سالاری را می‌دانند و درباره آن سخن می‌گویند اما شاخص شایسته‌سالاری چیست، گفت: گاهی فقط به سراغ تخصص‌ها می‌روند و تعهدی که شهردار باید داشته باشد در درجه آخر قرار می‌گیرد. در صورتی که با تعهد عدالت اجرا می‌شود. کارشناس‌ها می‌توانند مشاور شهردار باشند اما اگر نگاه عدالت‌محور نباشد هر چه می‌خواهد کارشناس و متخصص باشد بدتر می‌شود البته نمی‌خواهم بگویم تخصص نیاز نیست بلکه می‌گوییم به عدالت باید وزن بیشتری بدهیم.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: شهردار باید عادل باشد و بتواند عدالت را در شهر اجرا کند؛ نیاز به دانش کافی، قدرت لازم و توانمندی‌های مدیریتی دارد تا بتواند وظایف را به خوبی اجرا کند. عدالت، دانش و مهارت و نهایتاً قدرت اجرا را باید داشته باشد و در پایان برای این ویژگی‌ها نمره بگذاریم.

وی بیان کرد: عدالت برای این است که شهردار بتواند نارضایتی‌ها را حل کند زیرا مردم از بی‌عدالتی‌ها و اینکه برخی مخارج به سمتی می‌رود که نباید برود، ناراضی هستند و این‌ها نباید باشد و این نگاه عدالت‌محور می‌خواهد تا بتواند صحیح اجرا کند. حالا هر چه می‌خواهد حرف تخصصی باشد عدالت اولویت است و به این مسئله باید توجه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha