چرایی اهمیت اقامه عزای سیدالشهدا(ع) / روضه‌های خانگی را احیا کنیم
کد خبر: 3989944
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
حجت‌الاسلام رصاف تبیین کرد؛

چرایی اهمیت اقامه عزای سیدالشهدا(ع) / روضه‌های خانگی را احیا کنیم

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از شبهات مطرح شده در خصوص اقامه عزای امام حسین(ع) به بیان دلایل اهمیت اقامه این عزا پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم، عزاداری سیدالشهدا(ع) و اقامه عزای آن حضرت را از شعائر الهی دانست و گفت: سوگواری حسینی از شعائری است که به شدت مورد تأکید است و نباید به عنوان یک امر غیرضروری به آن نگاه کرد.

وی افزود: اقامه عزای سیدالشهدا(ع) اسلام را زنده می‌کند یعنی مستحبی است که هزاران واجب در آن نهفته شده است و جزو خطوط قرمز ماست. احیای این عزاداری‌ها مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، البته حفظ جان انسان‌ها هم به شدت مورد تأکید است و به همین دلیل باید اقامه عزا را با توجه به رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها داشته باشیم.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به شبهات مطرح شده در خصوص عزاداری‌های حسینی گفت: وقتی امکان این است که هم اقامه عزا داشته باشیم و هم پروتکل‌ها را رعایت کنیم به هیچ‌وجه شایسته نیست که اقامه عزا را به بهانه کرونا تعطیل کنیم از طرفی هم کسانی که نسبت به عزای امام حسین(ع) حساسیت دارند خوب است که این حساسیت‌ها را در جای دیگر قرار دهند.

وی ادامه داد: وقتی مشاهده می‌کنیم بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و مکان‌های تفریحی باز است و مسافرت‌ها همچنان برقرار است و عروسی‌های بزرگ برپا می‌شود چرا تنها حساسیت باید نسبت به عزای امام حسین(ع) وجود داشته باشد، خوب است که حساسیت هم در بقیه موارد داشت.

رصاف با طرح این سؤال که آیا کسی قائل است که به دلیل شیوع کرونا، نانوایی باید تعطیل شود، گفت: آنچه که اسلام را زنده نگه می‌دارد و ضروری است همین اقامه عزای امام حسین(ع) است و این مسئله نیاز روح جامعه است و جریان سیدالشهدا(ع) مانند خون در رگ‌های جامعه است و اگر این خون نرسد، جامعه می‌میرد لذا به هیچ‌وجه شایسته نیست که بخواهیم نسبت به تعطیلی این مراسم‌ سخنی بگوییم یا از این‌گونه القائات داشته باشیم.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس اظهار کرد: مردم ما آن سنت‌هایی که وجود داشته زنده نگه دارند و حتی مراسم‌ خانگی با تعداد محدود که مشکلی برای کسی ایجاد نشود، برپا شود و باید این سنت حسنه را با توجه به شرایط امروز احیا کنیم.

وی همچنین به شبهه دیگری که در خصوص اقامه عزای امام حسین(ع) در جامعه همواره می‌شود و عده‌ای می‌گویند پول عزاداری‌ها را در جای دیگری هزینه کنند، گفت: این افراد نمی‌دانند اقامه عزای سیدالشهدا(ع) چه جایگاهی دارد و گمان می‌کنند که یک کار مستحب است و انجام آن ضروری نیست و پول آن را باید صرف فقرا یا بیماران کرونایی کرد در صورتی که عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) که چنین مراسمی را برپا می‌کنند، همواره نسبت به امورات خیر اهتمام داشته و دارند و لحظه‌ای نسبت به فقرا بی‌تفاوت نیستند اما سؤال اینجاست که این افراد خودشان تاکنون برای فقرا چه کرده‌اند و چه باری از دوش این جامعه برداشته‌اند.

رصاف با تصریح اینکه  چنین حساسیتی نشانه یا کم‌اطلاعی یا غرض‌ورزی است، گفت: باید نسبت به اقامه عزای امام حسین(ع) مراقبت کنیم و همواره دقت داشته باشیم و با قدرت فوق‌العاده‌ای آن را دنبال کنیم.

انتهای پیام
captcha