چیستی رسانه با تأکید بر نگاه دینی / خبرنگار در ببان حق کوتاهی نمی‌کند
کد خبر: 3989373
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

چیستی رسانه با تأکید بر نگاه دینی / خبرنگار در ببان حق کوتاهی نمی‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ...؛ همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى‌كنند و از او مى‏‌ترسند و از هيچ‌كس جز خدا بيم ندارند...» گفت: نگاه دینی به رسانه از این آیه نشئت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه مدیریت شهری شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به در پیش رو بودن ماه محرم و هفته امر به معروف و نهی از منکر، به بیان نکاتی درباره نقش خبرنگاران در این رابطه پرداخت.

وی با بیان اینکه اگر نگاهی تاریخی به عرصه خبرنگاری داشته باشیم، باید بدانیم یکی از چهره‌هایی که در این عرصه به زیبایی نقش ایفا کردند، حضرت زینب(س) بودند، افزود: چگونگی نگاه ما به خبرنگاری بسیار مهم است زیرا مردم انتظار دارند تا خبرنگاران گره‌گشای امورات باشند.

استوارمیمندی با تصریح اینکه دو نوع نگاه مادی و معنوی به عرصه رسانه وجود دارد، گفت: دنیای غرب زمانی که به دموکراسی روی آورد یک حلقه مفقوده را در شیوه دموکراسی احساس کرد که تلاش کرد آن را با رسانه پر کند و آن اینکه مردم بر اساس آرا حکومت‌ها و مسئولان خود را به صورت مستقیم انتخاب می‌کنند اما وقتی‌که رأی‌گیری انجام می‌شود آن ارتباطی که باید بین منتخبین و مردم باشد، ساختاری ندارد و این خلأ جدی وجود داشت. دو ضلع دموکراسی و مردم تعریف شد اما پایه‌های ارتباطی این دو ضلع تعریف نشده است که رسانه‌ها این حلقه مفقوده را تکمیل کردند و به عنوان ضلع سوم قرار گرفتند یعنی رسانه ضلع دموکراسی است و خبرنگاران هم جزو رسانه‌ها هستند.

وی اظهار کرد: ضلع سوم باید چشم تیزبین مردم و ناظر بر عملکرد منتخبین باشد و نظارت مردمی را ایجاد کند و این جایگاهی بود که برای رسانه‌ها تعریف شد اما در عمل کارتل‌های ثروت و کانون‌های قدرت در ضلع سوم نفوذ کردند و آن را به نفع خود مصادره کردند.

استوارمیمندی با بیان اینکه امروز در دنیا، رسانه‌های مستقل کم پیدا می‌شود و غالباً امپراطوری رسانه‌ای در اختیار قدرت‌ها قرار گرفتند نه ملت‌ها و دلیلش هم همان است، به بحث اقتصاد رسانه اشاره کرد و گفت: خبرنگار و رسانه خرج دارند و باید هزینه‌های آن‌ها تأمین شوند. همین مسئله موجب شد تا در دنیای غرب کانون‌های قدرت و ثروت بتوانند به رسانه‌ها نفوذ کنند و ابزاری برای قدرت‌ها شوند، لذا ضلع سومی که قرار بود در خدمت مردم باشد، در خدمت قدرت‌ها قرار گرفت.

وی با اشاره به آیه 39 سوره احزاب «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ...؛ همان كسانى كه پيام‌هاى خدا را ابلاغ مى‌كنند و از او مى‏‌ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند...» گفت: نگاه دینی به رسانه و خبرنگاران همین آیه است. در این آیه پیامبران خدا به عنوان بزرگترین خبرنگاران تاریخ معرفی می‌شوند که آموزه‌های وحیانی را دریافت کرده و بدون تغییر به مردم منتقل می‌کنند یعنی بی‌نقص‌ترین کار خبرنگاری عالم توسط انبیای الهی انجام شده است و خبرنگاران باید پا جای پای آنان بگذارند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، تبلیغ را وظیفه رسانه توصیف کرد و گفت: کار رسانه، رساندن پیام به مردم است و خبرنگار هم تبلیغ و ابلاغ می‌کند اما این کافی نیست و امروز مشاهده می‌کنیم رسانه‌ها دچار نظام‌هایی شده‌اند که ظلم‌های جهانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های خبرنگار مطلوب طبق آیه مذکور «يَخْشَوْنَ» است، یعنی از کسی غیر از خدا نمی‌ترسند، افزود: پیامبران الهی هم تحت فشار بسیاری بودند اما همین ویژگی موجب شد که جذب کانون‌های قدرت و ثروت نشوند زیرا خدا برای بندگانش کافی است و گشایش در امور ایجاد می‌کند.

استوارمیمندی در ادامه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) را پیام‌آوران کربلا توصیف کرد و گفت: اگر خبرنگاری صحیح این دو بزرگوار نبود پیام عاشورا در کربلا دفن شده و دچار تحریف می‌شد.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، جایگاه خبرنگاری را نهراسیدن از غیر خدا و تنها برای خدا قلم زدن و سخن گفتن دانست و گفت: امروز در ابتدای گام دوم انقلاب قرار داریم و رسالت‌های تمدنی و جهانی ولی‌امر به عهده ما گذاشته شده است و مخاطب آن هم جوانان هستند که باید حرکت تمدنی ایجاد کنند و در این حرکت تمدنی هم نقش تبلیغ و رسانه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بسیار مظلوم واقع شده است و خدمات و ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده به درستی تبلیغ نشده است، چنین کاری را وظیفه خبرنگاران و رسانه‌ها برشمرد.

استوارمیمندی در ادامه به در پیش رو بودن دهه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: یکی از جلوه‌های امر رسالت الله همین امر به معروف است و ارشاد حکم یعنی پیام دین را به مردم رساندن است و مقوله مهم دیگر هم نهی از منکر است. مردم خوبی‌ها و بدی‌ها را می‌دانند اما به دلیل غفلت و یا تعارض منافعشان آن‌ها را رعایت نمی‌کنند که باید تذکر داده شود.

وی خبرنگار را چشم ناظر مردم بر عملکرد مسئولان توصیف کرد و افزود: خبرنگار باید خود را عنصری بداند که تبلیغ رسالت الله را برای مردم انجام دهد. جامعه‌ای که رسانه و روحانیت بخشی از آن هستند باید به این مقوله توجه ویژه‌ای کند البته فضای مجازی هم در این مجموعه تعریف می‌شود.

انتهای پیام
captcha