موضوع خانواده و تربیت نسل حسینی؛ محور برنامه‌های سیما در محرم 1400
کد خبر: 3989223
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
شیخ‌اکبری بیان کرد:

موضوع خانواده و تربیت نسل حسینی؛ محور برنامه‌های سیما در محرم 1400

دبیر شورای معارف سیما طی نشست خبری درباره معرفی برنامه‌های سیما در محرم 1400، به تفاوت برنامه‌های امسال با سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: محوریت برنامه‌ها، پرداختن به موضوع خانواده و تربیت نسل حسینی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف سیما، امروز، 17 مردادماه طی نشست خبری درباره معرفی برنامه‌های سیما در محرم 1400، در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی گفت: مهم‌ترین عامل اثرگذار در برنامه‌های امسال، پیک پنجم کروناست، چرا که به دلیل شیوع بیماری، مردم امکان حضور در هیئات‌ را به صورت گسترده ندارند و از ظرفیت رسانه ملی استفاده می‌کنند.

شیخ‌اکبری به خطوط اصلی برنامه‌ریزی برای برنامه‌های ماه محرم اشاره و بیان کرد: تعظیم شعائر، نکته‌ای بسیار مهم و بحثی است که ریشه قرآنی دارد و سعی کردیم آن را به بهترین شکل اقامه کنیم. محور بعدی تواصی به حق و تواصی به صبر در شرایط کنونی جامعه و ظلم‌ستیزی در جهان است و محتوای برنامه‌های امسال، پرداختن به موضوع خانواده است.

وی با اشاره به شعار برنامه‌های محرم امسال اظهار کرد: با هماهنگی همه دستگاه‌های تبلیغی، شعار «ما نسل به نسل در پناهت هستیم» در نظر گرفته شده است که تکیه اصلی آن موضوع خانواده و تربیت نسل حسینی است. ذیل این شعار سه پویش «نذر حسین»، که بحث آن هدایت نذورات و کمک‌های مردمی به سمت کمک‌های مؤمنانه است، «هر خانه یک حسینیه»، که نصب پرچم و سیاه‌پوشی خانه‌ها مد نظر است و نیز پویش «نسل حسینی»، مشترک بین تمام دستگاه‌ها، اجرا می‌شود.

ضرورت الگوسازی هیئات‌ مذهبی تراز

دبیر شورای معارف سیما با اشاره به ملاحظات سیما گفت: یکی از آن‌ها ضرورت الگوسازی مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی تراز است به ویژه هیئاتی که در بحث کمک‌های مؤمنانه طی ماه‌های شیوع کرونا پیشتاز بودند. معرفی چهره‌های جدید در حوزه‌های مرثیه‌خوانی و کارشناسان و سخنرانان به ویژه در استان‌ها به‌عنوان یکی از ملاحظات اساسی مد نظر بوده است. سال گذشته بیش از 50 درصد مداحی‌های سیما و حدود 35 درصد نیز سخنرانی‌ها مخاطب داشت و این نشان می‌دهد این دو حوزه مورد علاقه مردم هستند.

وی با بیان اینکه تجربه سال گذشته از «حسینیه تلویزیونی ایران»، امسال هم به‌صورت قوی‌تر و متمرکزتر با محوریت و برنامه‌ریزی شبکه قرآن و معارف سیما ادامه خواهد یافت، عنوان کرد: مجدد امسال، شبکه‌های تلویزیونی به حسینیه‌ای به وسعت ایران تبدیل می‌شوند. برنامه‌ها از ساعت 6 صبح با پخش سخنرانی آغاز می‌شود و تا 1 بامداد ادامه پیدا می‌کند و مخاطب می‌تواند بر اساس جدولی که اعلام می‌شود، مخاطب این برنامه‌ها شود.

شیخ‌اکبری اظهار کرد: برنامه محوری شبکه قرآن، پویش «با قرآن با حسین(ع)» است. یکی از اعمالی که امام حسین(ع) در شب عاشورا به آن تأکید داشت، تلاوت قرآن است که درصددیم به نوعی فرهنگ‌سازی قرائت قرآن در تمامی هیئت‌ها صورت گیرد و محفل قرآنی به‌صورت زنده تا صبح عاشورا خواهیم داشت، همچنین برای پوشش اقامه نماز جماعت ظهر عاشورای هیئات نیز برنامه‌ریزی شده است.

دبیر شورای معارف سیما مراسم شیرخوارگان، احلی من العسل و برنامه‌های دارای مجوز از ستاد ملی کرونا را برنامه‌هایی عنوان کرد که پوشش داده می‌شوند و افزود: سخنرانی حجت‌الاسلام عالی از شبکه یک، یکی از ویژه‌برنامه‌های این شبکه در این شب‌هاست که هر شب با موضوع معارف عاشورا تقدیم مخاطبان می‌شود. همچنین شبکه یک در برنامه‌‌ای به بررسی سریال‌های محرمی سیما خواهد پرداخت.

ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های سیما

شیخ‌اکبری با اشاره به برنامه‌های شبکه دو افزود: شبکه دو مستندی را با عنوان «یک قرن با حسین(ع)» تولید کرده است که به چهره‌ها و وقایع مهمی که حول محور عاشورا در صد سال گذشته ایجاد شده است، می‌پردازد. مستند دیگر شبکه دو «صادق الوعد» راجع به آیین‌های عزاداری در اردبیل است، برنامه «کوی محبت» از کربلای معلی نیز به‌صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود.

وی گفت: برنامه «در آستان خورشید» به‌صورت زنده از شبکه سه پخش می‌شود. برنامه «تکیه» نیز به پوشش زنده برنامه‌ هیئت‌های مذهبی از سراسر کشور می‌پردازد. مستند «ادب حضور» نیز یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های این شبکه است. میان برنامه‌های کوتاه معارفی نیز به صورت میان‌برنامه‌ پخش می‌شود.

به گزارش ایکنا، شیخ‌اکبری عنوان کرد: شبکه چهار برنامه‌ای را هر روز ساعت 19 پخش می‌کند که به مسائل روز و محرم می‌پردازد و یکی از مهم‌ترین آن مسائل، بحث کرونا و تأثیرات آن در مناسک محرم و صفر است. از شبکه 5 ویژه‌برنامه «واهه» هر شب ساعت 21 پخش می‌شود. مستند تک‌قسمتی درباره جریان‌های انحرافی در حوزه عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) نیز از این شبکه پخش می‌شود. برنامه دیگر این شبکه، سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان حدود ساعت 16 است.

وی به برنامه‌های دیگر شبکه‌ها اشاره و اظهار کرد: شبکه آموزش ویژه‌برنامه «بفرمایید روضه» که به امر به معروف و نهی از منکر و آموزش آن می‌پردازد و برنامه‌ نواهای عاشورایی را نیز از 12 شب تا سحر پخش می‌‌کند. از شبکه مستند، مستند «هیئت» پخش می‌شود که نقش خدمات اجتماعی هیئت‌ها را بررسی می‌کند. در شبکه نسیم نیز برنامه «با حسین حرف بزن» تولید شده است. شبکه امید نیز برنامه «مثل قاسم» را دارد. برنامه «تکیه» نیز از شبکه افق پخش می‌شود.

شیخ‌اکبری گفت: برنامه اصلی شبکه قرآن و معارف سیما حسینیه تلویزیونی ایران است و بار اصلی کار به عهده این شبکه است. سخنرانی‌های حجج اسلام جاودان، مجتبی تهرانی و میرباقری از این شبکه پخش می‌شود. «نغمه عشاق» ویژه‌برنامه‌ای است که در ماه محرم تدارک دیده‌ شده است، در این برنامه هیئت‌هایی که در ایام کرونا خدماتی را انجام دادند معرفی می‌شوند و یک برنامه تعاملی با مخاطبان است. مسابقه استعدادیابی مداحی نیز ذیل این برنامه پخش می‌شود، ویژه‌برنامه «پناه» نیز یک برنامه ترکیبی بر اساس محورهای محتوایی است که اشاره شد. ویژه برنامه‌های شاخص و پرمخاطب نیز به موضوع خانواده به صورت ویژه‌تر خواهند پرداخت.

وی با اشاره به ملاک اصلی در پوشش رسانه‌ای هیئت‌ها، گفت: ملاک ما، هر هیئتی است که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده است.

انتهای پیام
captcha