رسالت خبرنگاران در دنیای شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 3989119
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶

رسالت خبرنگاران در دنیای شبکه‌های اجتماعی

گسترش تکنولوژی، نرم‌افزارها، پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی موجب شده است که هر کسی بتواند تنها با یک گوشی همراه اقدام به فیلمبرداری از یک صحنه یا واقعه‌ای کند و آن را در فضای مجازی پخش کند اما درستی از صحت و سقم یک فیلم و عکس نوشته یکی از اصلی‌ترین رسالت خبرنگاران است.

در دنیای امروز که دنیا تبدیل به یک دهکده جهانی شده است و کوچکترین اتفاق و حادثه‌ای در هر نقطه‌ای از دنیا در طرفةالعینی به سایر نقاط مخابره می‌شود و به خصوص با گسترش شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی‌های صحیح و اشتباه روز به روز تقویت شده و کل دنیا را فرا گرفته است، نقش خبرنگار و اطلاع‌رسانی اهمیت خود را چندین برابر نشان می‌دهد.

گسترش تکنولوژی، نرم‌افزارها، پلت فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی موجب شده است که هر کسی بتواند فقط با یک گوشی همراه اقدام به فیلمبرداری از یک صحنه یا واقعه‌ای کند و آن را به‌صورت گسترده در فضای مجازی پخش کند اما درستی از صحت و سقم یک فیلم و عکس نوشته یکی از اصلی‌ترین رسالت خبرنگاران است که باید با پیگیری و دریافت اطلاعات دقیق از شرح واقعه، حقایق را به گوش مخاطبان برساند نه آنچه که صرفاً در ظاهر مشاهده شده یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است یعنی خبرنگاران تلاش می‌کنند تا سواد رسانه‌ای و سطح آگاهی جامعه را از وقایع افزایش دهند.

عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی دین هم که این روزها در هر گوشه‌ای از دنیا فرقه و مکتبی منتسب به دین و مذهب بروز و ظهور می‌کند، هم یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که لازم است خبرنگاران به آن ورود داشته باشند تا بتوانند حقایق دین و آنچه که از جانب خداوند به حق و انصاف درباره سبک زندگی انسان‌ها که غایت آن دستیابی به سعادت و کامل خواهد بود، را برای مردم نشر دهند و بازگو کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا فارس در این رابطه و ضمن تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار، گفت: در دنیای امروز که تأثیرگذاری بر افکار و اندیشه‌ها بسیار رشد پیدا کرده است نقش خبرنگار تبدیل به یک نقش برجسته شده است.

وی افزود: کار خبرنگار یک کار فوق‌العاده مهمی شده است به‌ویژه در عرصه مسائل قرآنی و مذهبی یک خبرنگار با سلیقه و باور بالای خودش می‌تواند پیامی را انتقال دهد که آن پیام می‌تواند سرنوشت افراد بسیاری را تغییر دهد.

رصاف با بیان اینکه بسیار مهم است که یک خبرنگار در کار حرفه‌ای خودش، دین و آموزه‌های دینی و قرآنی را به‌صورت زیبا و حرفه‌ای در اختیار افکار عمومی قرار دهد، گفت: تازه بودن و حیات‌بخش بودن دین و اینکه دین می‌تواند در عرصه‌های مختلف اثرگذاری خودش را نشان دهد از رسالت مهم یک خبرنگار قرآنی و دینی است.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس تأکید کرد: یک خبرنگار می‌تواند در به نمایش گذاشتن جایگاه دین و قرآن نقش کلیدی داشته باشد البته باید کار را حرفه‌ای و خوب و زیبا ارائه داد و اینجاست که هنر و نقش خبرنگار برجستگی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر یک خبرنگار باورمند و انقلابی در کار خودش کاملاً حرفه‌ای عمل کند و با باور مسائل و آموزه‌های دینی را به جامعه به‌ویژه نسل جوان انتقال دهد، قطعاً در سرنوشت جامعه نقش کلیدی دارد، گفت: اگر یک روز را به‌عنوان روز خبرنگار قرار دهند نشانه قدرت این قشر است و نشان می‌دهد که خبرنگاران جایگاه و برجستگی خاصی دارند.

رصاف بر ضرورت توجه به مسائل و مشکلات خبرنگاران تأکید کرد و افزود: باید به مسائل و مشکلات این قشر هم از سوی مسئولان و هم مردم توجه شود البته خود خبرنگاران هم باید به این مسائل توجه کرده و بدانند که رسالت کم نظیری دارند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه خبرنگاران در انتقال پیام در عرصه مسائل دینی و قرآن بسیار نقش‌آفرین هستند، گفت: اینکه چگونه و با چه سلیقه و هنر و شیوه‌ای مطالب دینی ارائه شده که برای نسل جدید جاذبه داشته باشد و مخاطب در همان نگاه اول جذب مطلب شود، نیاز به صرف وقت، فکر کردن و در کار خویش حرفه‌ای شدن و همچنین دغدغه داشتن دارد.

وی تصریح کرد: آنچه که می‌تواند به خبرنگار در عرصه اطلاع‌رسانی دینی کمک کند، دغدغه داشتن دین است و بعد از آن مسئله ارائه زیبای دین است که با خوش سلیقگی و دقت در ارائه و انتقال پیام می‌تواند کاری مؤثر و موفق را انجام دهد.

انتهای پیام
captcha