برای خدا سخن برانیم / ضرورت تدوین پیوست رسانه‌ای برای تمام فعالیت‌ها
کد خبر: 3989020
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
آیت‌الله لطف‌الله دژکام:

برای خدا سخن برانیم / ضرورت تدوین پیوست رسانه‌ای برای تمام فعالیت‌ها

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه تنها باید برای خدا حرف بزنیم و نباید از این مسئله غفلت ورزیم، گفت: رسالت خبرنگاری، طلبگی و منبرداری یک کلمه بیشتر نیست و آن اینکه باید برای خدا حرف بزنیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ظهر امروز، 16 مردادماه در مراسم تجلیل از خبرنگاران استان که به مناسبت فرا رسیدن هفته خبرنگار در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، آیات قرآن کریم را یادآور شد و گفت: تنها باید برای خدا حرف بزنیم و نباید از این مسئله غفلت ورزیم.

وی افزود: رسالت خبرنگاری، طلبگی و منبرداری یک کلمه بیشتر نیست و آن اینکه باید برای خدا حرف بزنیم زیرا کسی جز خدا روزی‌رسان و عزت‌دهنده نیست و هیچ‌گاه نباید نگران باشیم چرا که خدا روزی‌رسان تمام مخلوقاتش است.

آیت‌الله دژکام ضرورت توجه به این مسئله را در امر خودسازی یادآور شد و گفت: گاهی اوقات شیطان وسوسه می‌کند که اگر فلان کار را انجام ندهیم، ضرر خواهیم کرد در صورتی که کاری که برای خدا شروع کردیم باید برای خدا هم آن را به پایان برسانیم.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید تنها از خدا بترسیم و لاغیر در عین حال این نکته را یادآور شد که این مسئله به معنای عدم توجه به ملاحظات اخلاقی نیست و نمی‌خواهیم آبرو و حیثیت کسی را ببریم و کسی که این کار را بدون انجام ملاحظات انجام دهد، از خدا نمی‌ترسد ولی باید وظیفه خود را در چارچوب اخلاق و دین در عرصه رسانه انجام دهیم و خدا هم حساب و کتاب تمام کارهای ما را خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره تمام شهدای رسانه گفت: برای پیگیری مطالبات خبرنگاران و عکاسان نیاز به تشکل قوی داریم که این مسائل را پیگیری کرده و به نتایج مدنظر برساند. البته منظور ما تشکل خاصی نیست و یک انجمن قوی فعالان رسانه‌ای که هیچ نگاه سیاسی و جریانی در آن حاکم نباشد، باید شکل گیرد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مجموعه نهاد رهبری هم از این تشکل قوی فعالان رسانه‌ای حمایت خواهد کرد، گفت: نکته مهم در این عرصه هم آن است که تشکل جناحی و جریانی نباشد و همگی دلسوزانه پای کار باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس به بحث اقتصاد رسانه نیز اشاره کرد و افزود: این مسئله مهمی است که باید به ابعاد مختلف آن توجه کنیم؛ بالاخره هر کسی که در عرصه رسانه فعالیت دارد، مسئله معیشت و اقتصاد هم دارد و باید برای آن فکری کنیم.

وی با بیان اینکه ما رسانه دولتی می‌خواهیم اما اگر همه رسانه‌ها دولتی شدند، در جامعه مشکل پیدا می‌شود لذا نباید رسانه دولتی باشد، گفت: منبر علما و طلاب هم یک رسانه سنتی قدیمی هستند لذا در این عرصه یک الگوی بومی در شکل سنتی داریم و می‌توانیم آن را به عرصه رسانه بسط دهیم.

آیت‌الله دژکام از تشکیل یک جلسه ویژه برای اقتصاد و معیشت رسانه‌های غیردولتی با حضور تشکل خبرنگاران استقبال کرد و گفت: در این راستا می‌توانیم تجربیات خود را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهیم و ابعاد مختلف اقتصاد رسانه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با طرح این سئوال که دولت مردمی چگونه شکل می‌گیرد، گفت: اگر رسانه‌ها نقش خود را در این عرصه خوب تعریف کنند، باید مسئولان و دولت از آن استقبال کنند. البته باید بدانیم که همیشه زبان مردم زبان تند نیست و گاهی باید زبان تأثیرگذاری باشد که نتیجه بخش باشد.

وی به درخواست دیگری مبنی بر برپایی کارگاه‌های فقه و رسانه اشاره کرد و افزود: خبرنگاری یک کسب و کار است و حلال و حرام دارد و باید بدانیم اگر لقمه حلال نخوریم، مشکل برای جامعه درست خواهیم کرد و همگی تأثیر لقمه حرام را در قضیه عاشورا مشاهده کردیم پس توجه به لقمه حلال و حرام در هر عرصه‌ای حتی در عرصه رسانه بسیار مهم است.

آیت‌الله دژکام یکی از کاربردهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را همین تفکیک لقمه حلال و حرام دانست و گفت: اگر حرام بخوریم قطعاً رفتارهای هنجارشکنانه در خیابان‌ها زیاد خواهیم دید زیرا لقمه حلال اقتضای چنین مسائلی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر اهمیت توجه به لقمه حلال و حرام در عرصه کار رسانه‌ای هم تأکید کرد و افزود: گاهی اوقات ممکن است در عرصه رسانه کار خلافی توجیه شود و مردم هم قبول کنند و این‌ها مواردی است که باید در کارگاه فقه رسانه آموزش دهیم اما متأسفانه علی‌رغم اینکه طی دو سال گذشته این کارگاه را مطالبه‌گری کرده‌ام، هیچ تشکل یا نهاد رسانه‌ای پیگیر اجرای این کارگاه‌ها نبوده است.

وی در ادامه به تغییر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس اشاره و توصیه کرد تا نشستی در هفته خبرنگار با اصحاب رسانه داشته باشد و سپس ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند حامی خوبی برای خبرنگاران باشد.

آیت‌الله دژکام همچنین به نقش رسانه‌ها و توسعه اشاره کرد و افزود: متأسفانه عدم هم‌افزایی رسانه‌ها در این عرصه به خوبی احساس می‌شود و رنجی که می‌بریم این است که با هم نیستیم و به همین دلیل استان فارس بسیار ضرر کرده است در صورتی که اگر ید واحد شویم می‌توانیم اقدامات بسیار قوی‌تر انجام دهیم.

امام جمعه شیراز در ادامه خواستار توجه پیوست رسانه‌ای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سطح استان شد و گفت: یک شورای راهبردی در استان داریم که نمایندگان مجلس در آنجا فعالیت می‌کنند و در این شورا درخواست خواهیم کرد که نوعی نگاه به رسانه و تبلیغ هم داشته باشند.

وی در پایان از اعلام آمادگی سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس برای برپایی کلاس‌های آموزشی فقه رسانه برای تمام خبرنگاران در سطح استان و در بستر فضای مجازی قدردانی کرد.

انتهای پیام
captcha