نقش جهاددانشگاهی در گام دوم انقلاب / مردمی بودن صرفاً یک شعار نیست
کد خبر: 3988810
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱

نقش جهاددانشگاهی در گام دوم انقلاب / مردمی بودن صرفاً یک شعار نیست

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به نقش این نهاد در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب ۷ محور مشاهده می‌شود که جهاددانشگاهی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این محور‌ها ورود کرده است.

به گزارش ایکنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس امروز، 16 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به اینکه نقش جهاددانشگاهی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب چیست، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب 7 محور مشاهده می‌شود که جهاددانشگاهی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این محورها ورود کرده است برای نمونه در محور علم و پژوهش تلاش کردیم تا به دانایی و توانایی دست یابیم یعنی علم را برای ارائه خدمت به مردم به کار گرفتیم و همچنین مباحث معنویت، اخلاق و عزت ملی و سبک زندگی هم در فعالیت‌های فرهنگی این نهاد مشاهده می‌شود.

وی با یادآوری اینکه هسته اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را جوانان تشکیل می‌دهد، گفت: جهاددانشگاهی هم با همین رویکرد به دنبال توجه به نسل جوان است و جوان‌گرایی را در دستور کار خود قرار داده است تا بتوانیم تربیت نسل مؤمن، دانا و آگاه برای دستیابی به پیشرفت کشور داشته باشیم.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس تأکید کرد: سکاندار گام دوم انقلاب، جوانان هستند و تربیت آن‌ها باید در جهاددانشگاهی اتفاق افتد و در این راستا از ظرفیت‌هایی نظیر سازمان دانشجویان، کانون ارزیابی و غیره استفاده می‌کنیم.

وی، اعتماد به جوانان را یکی از شاخص‌هایی دانست که موجب شده است عملکرد جهاددانشگاهی فارس قابل قبول باشد، به سؤال دیگری در خصوص وضعیت بازسازی ساختمان آسیب دیده جهاددانشگاهی فارس در اغتشاشات آبان 98 پاسخ داد و گفت: متأسفانه علی رغم تمام پیگیری‌هایی که انجام دادیم، هیچ حمایتی از سوی مسئولان امر برای بازسازی ساختمان عدالت جهاددانشگاهی فارس نشد و هنوز مرمت بخشی از این ساختمان باقی مانده است و امیدواریم بتوانیم از اعتبارات داخلی برای تعمیر و مرمت این بخش استفاده کنیم البته ممکن است که مجبور شویم کاربری ساختمان عدالت را تغییر دهیم و دانشگاه و مراکز آموزشی را به مکان دیگری منتقل دهیم.

انتقاد از نبود حمایت مسئولان

بابایی تأکید کرد: نبود حمایت مسئولان از بازسازی این ساختمان آموزشی باعث شد، یک طرح ملی که می‌توانست از دو سال پیش شروع به فعالیت کند، به تأخیر افتد و امروز ما را دچار مشکل کند.

وی همچنین با ذکر این نکته که جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی بر آمده از مردم است و این مسئله صرفاً یک شعار نیست، گفت: جهاددانشگاهی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و مأموریت‌هایی که به آن محول شده و در راستای اهداف نظام گام بر می‌دارد و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

بابایی یادآور شد: اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی گاهی اوقات تسریع شده یا کند می‌شود به نگاه دولتمردان باز می‌گردد که چه نگاهی به این نهاد دارند ولی به این معنا هم نیست که در جهاددانشگاهی کار تعطیل شود به همین دلیل می‌گوییم که جهاددانشگاهی یک سازمان غیرسیاسی است و می‌تواند فعالیت‌های خود را تحت هر شرایطی انجام دهد ولی اگر حمایت دولت باشد، سریع‌تر می‌تواند فعالیت‌های خود را به سرانجام برساند و همین مسئله هم شاخصه جهاددانشگاهی است که تا امروز توانسته است، پویایی خود را حفظ کند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران درباره وضعیت واکسیناسیون کارکنان این نهاد گفت: اکثر نیروهای ما واکسینه نشده‌اند اما با توجه به اینکه مأموریت‌های جهاد متفاوت است، بخشی از کارکنان ما در مراکز درمانی و اساتید دانشگاه‌ها و همچنین خبرنگاران واکسینه شده‌اند.

تشریح عملکرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد جهاددانشگاهی واحد فارس طی سه سال گذشته پرداخت و گفت: امروز در واحد در سه حوزه آموزشی، فرهنگی و پژوهشی فعالیت داریم البته قبلاً سازمان اشتغال هم به صورت جداگانه ذیل این نهاد فعالیت می‌کرد اما با توجه به تغییر سال گذشته معاونت آموزشی و کارآفرینی با یکدیگر ادغام شده‌اند.

این مقام مسئول، اهداف این معاونت را تدوین دوره‌های تخصصی مورد نیاز جامعه برشمرد و افزود: در این راستا یکسری طرح‌های ملی را در سطح استان طی دو سال اخیر اجرا کرده‌ایم که یکی از آن‌ها طرح ملی سرباز ماهر است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان و نیروهای مسلح اجرا می‌شود و در آن مهارت‌های مختلف زندگی به سربازان آموزش داده می‌شود و هم‌اکنون هم بیش از یک هزار و 100 نفر از سربازان نیروهای مسلح باید در این دوره‌ها شرکت کنند.

بابایی با ذکر این نکته که جهاددانشگاهی فارس در این طرح جزو واحدهای پیشرو در سطح کشور است به طوری که تقدیر فرماندهی سپاه استان را نیز در پی داشته است، به اجرای طرح مشاغل خانگی توسط این واحد و با همکاری وزارت کار، رفاه و تعاون اشاره کرد و گفت: این طرح از نیمه دوم سال گذشته با هدف آموزش و اتصال به بازار متقاضیانی که شغل ندارند، در استان فارس آغاز شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه افراد دیپلم بالای 18 سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند، ظرفیت استان فارس را در این طرح 3 هزار نفر اعلام کرد و گفت: قریب 6 هزار نفر در این طرح ثبت نام داشتیم که طی فرایندهای مختلف طی شده تاکنون حدود 750 نفر اتصال به بازار داشتند.

وی با یادآوری اینکه به منظور اجرای این طرح دوره‌های مختلف مشاوره عمومی و تخصصی، استعدادیابی و اتصال به بازار را برای متقاضیان اجرا کردیم، گفت: قریب 40 درصد منابع انسانی جهاددانشگاهی درگیر اجرای این طرح هستند و امیدواریم بتوانیم تا پایان مهرماه سال جاری این طرح را به پایان برسانیم.

بابایی همچنین به راه‌اندازی کانون ارزیابی شایستگی مدیران از سال 97 ذیل جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: استان فارس به‌عنوان پیشرو در این طرح اقدام کرد که با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد.

ارزیابی مدیران بدون توجه به ملاحظات سیاسی

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود که انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی‌ها باشد، افزود: کانون ارزیابی شایستگی مدیران بدون ملاحظات سیاسی کار خود را انجام می‌دهد تا بتوان از مدیرانی استفاده کرد که شایستگی‌های لازم را داشته باشند.

وی فعالیت دیگر این نهاد را اجرای آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های مختلف برشمرد و گفت: در سال‌های 99 و 1400 آزمون‌های مختلفی را در سطح استان اجرا کردیم.

بابایی همچنین با اشاره به شرایط شیوع کرونا و اهمیت انتقال آموزش‌ها از فضاهای حضوری به مجازی گفت: در اوایل سال گذشته اقدام به راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی مجازی در استان فارس کردیم که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفته است و نشان می‌دهد که پایه علمی استان خوب است و مردم علاقه‌مند هستند از این روش استفاده کنند و امیدواریم که در دوران پساکرونا هم بتوانیم این مرکز آموزش مجازی را حفظ کنیم تا بتوانیم خدمات خود را به تمام نقاط استان گسترش دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس به برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان نیروهای مسلح توسط این نهاد اشاره کرد و گفت: چند سالی است که بدین منظور قراردادی تحت عنوان طرح حکمت میان جهاددانشگاهی و نیروهای مسلح منعقد شده است که از سال گذشته و امسال در سطح استان فارس اقداماتی انجام داده‌ایم و توانستیم دفاتر آموزشی در مجتمع‌های مسکونی نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی را به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌های کارکنان راه‌اندازی کنیم.

وی یادآور شد: در سال 99 با توجه به شیوع کرونا، برنامه‌ریزی‌های خوبی در حوزه آموزش برای توسعه درآمدها انجام شد زیرا جهاددانشگاهی از درآمدهای اختصاصی خود اموراتش را انجام می‌دهد و طبق برنامه‌ریزی‌ها علی رغم شرایط شیوع کرونا میزان درآمدی واحد فارس اگر در سال 99 رشدی نداشته، نسبت به سال 98 هم کاهش نداشته است.

بابایی همچنین فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی را مورد توجه قرار داد و افزود: در حوزه فرهنگی جشنواره‌های ملی شهود قدسی و شعر باران را به صورت هر ساله اجرا می‌کنیم و امسال پنجمین دوره آن را برگزار خواهیم کرد. همچنین در سال گذشته نیز همایش عصر سلیمانی‌ها را با همکاری فضای مجازی سپاه فجر برگزار کردیم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه یکی از زیر مجموعه‌های معاونت فرهنگی سازمان دانشجویان است که متولی آموزش و تربیت نیروهای انقلابی و جهادی است، گفت: متأسفانه این فعالیت در جهاددانشگاهی استان فارس یا کمرنگ یا تعطیل بود که از اوایل سال 99 سازمان مذکور را در سطح استان فعال کردیم و یکی از برنامه‌هایی که این سازمان دنبال می‌کند ارتباط با کانون ارزیابی شایستگی مدیران برای تربیت مدیران توانا، انقلابی و جهادگر است.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی نیز اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در این حوزه برطرف کننده نیازهای روز جامعه است که در بخش‌های مختلف پژوهشی، فنی و مهندسی و علوم انسانی دنبال می‌شوند.

بابایی از پیشرفت 80 درصدی فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی استان طی 3 سال اخیر خبر داد و گفت: در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که یکی از آن‌ها راه‌اندازی مرکز فناوری سلامت است و در آن اقدامات مختلفی نظیر طراحی و ساخت و آموزش دستگاه‌های مختلف متناسب با شرایط روز است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس به فعالیت‌های گروه علوم رفتاری معاونت پژوهشی این نهاد اشاره کرد و گفت: این گروه با 20 سال سابقه در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، تحقیق و پژوهش داشته است و در این راستا مرکز ارزیابی تأثیر را هم راه‌اندازی کرده است که هدف آن آینده پژوهی در طرح‌هاست تا بتوان به خصوص در طرح‌های شهری و اجتماعی اثرگذاری را بررسی کرد.

طرح فناورانه جهاددانشگاهی فارس

وی همچنین با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی گفت: از سال 97 تلاش کردیم تا یکی از این طرح‌ها را در جهاددانشگاهی فارس دنبال کنیم و در این راستا به دنبال اجرای طرح عصاره‌گیری گل محمدی با توجه به ظرفیت استان فارس در این عرصه هستیم و توانستیم با همکاری پژوهشکده صنایع شیمیایی کار اجرای طرح را آغاز کنیم و در سال 99 هم این طرح به‌عنوان طرح ملی فناورانه در سطح کشور ثبت شده است و هم‌اکنون تأمین بودجه و زمین و اخذ مجوزها انجام شده است و اگر بودجه به موقع پرداخت شود، امیدواریم بتوانیم در سال 1401 فاز نخست خط تولید این طرح را راه‌اندازی کنیم.

بابایی، یکی از مشکلات جنوب کشور را عدم وجود مرکز درمان ناباروری و سرطان برشمرد که با پیگیری‌های انجام شده، اقدامات اداری راه‌اندازی این مرکز در سطح استان انجام شده است و با کسب مجوز از علوم پزشکی استان، تقریباً 80 درصد فضای این مرکز هم آماده شده است و اگر بودجه لازم تزریق شود تا پایان بهمن ماه مرکز درمانی تخصصی ناباروری راه‌اندازی خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات بنیادی گیاهان دارویی در شهر صدرا از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد و ادامه داد: این مرکز، جزو مراکزی است که برای آن برنامه‌ریزی کردیم اما به دلیل مشکلاتی که در اغتشاشات آبان 98 و به آتش کشیدن ساختمان چندین میلیاردی این نهاد به وجود آمد، مجبور شدیم بودجه این مرکز را صرف بازسازی ساختمان آسیب دیده کنیم اما اگر امسال بودجه چنین مرکزی تأمین شود آن را راه‌اندازی خواهیم کرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس به راه‌اندازی پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ذیل این نهاد در دهه فجر سال گذشته اشاره کرد و گفت: این پارک با توجه به مأموریتی که دارد می‌تواند در حوزه‌های صنایع فرهنگی اشتغالزایی و تولید ارزش افزوده کند و با ایجاد بازارهای معتبر و برندسازی و استانداردسازی در صنایع فرهنگی گام‌های مثبتی در این حوزه بردارد.

وی تأکید کرد: اگر پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی استان فارس حمایت شود، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که در 5 سال آینده این پارک به‌عنوان یک مرکز صنایع خلاق فرهنگی و فناوری‌های نرم در سطح استان و کشور فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha