پلاک ایده‌هایتان را به نام خودتان بزنید + فیلم
کد خبر: 3988505
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

پلاک ایده‌هایتان را به نام خودتان بزنید + فیلم

حق مالکیت ممکن است غیر اقتصادی باشد، مثلاً فردی کتابی نوشته و هیچ‌ فردی بدون اجازه او حق تغییر در محتوای کتاب و انتساب اثر به خود را ندارد.

پلاک ایده‌هایتان را به نام خودتان بزنید + فیلمبه گزارش ایکنا، وقتی ما خودرویی می‌خریم، سند آن را به نام خودمان می‌زنیم، به این ترتیب خودرو به ما تعلق می‌گیرد و تحت مالکیت ما خواهد بود و دیگر افراد نمی‌توانند آن‌ را از ما سرقت کنند، اما برای یک اثر ادبی، هنری، فیلم یا موسیقی، یک اختراع یا محصول تجاری چطور؟ این‌ها که سند و پلاک ندارند، پس چطور متعلق به مالک خود هستند؟ قانون حق تکثیر یا کپی‌رایت برای همین موارد است. این قانون به یک شخص یا نهاد برای تولید، انتشار یا فروش اصل اثرش حق انحصاری می‌دهد.

ممکن است بگوئید کشور ما که عضو کنوانسیون جهانی کپی‌رایت نیست؛ بله! درست است. با وجود اینکه کشور ما عضو کنوانسیون جهانی کپی‌رایت نیست، اما در سطح داخلی قوانین زیادی در بخش‌های مختلف برای حمایت از حقوق مؤلفان، هنرمندان و پدیدآورندگان در زمینه‌های مختلف حتی در فضای مجازی دارد.

حق مالکیت ممکن است غیر اقتصادی باشد، مثلاً فردی کتابی نوشته و هیچ‌ فردی بدون اجازه او حق تغییر در محتوای کتاب و انتساب اثر به خود را ندارد. حق مالکیت، اقتصادی نیز می‌تواند باشد، یعنی فردی به غیر از خالق آن حق بهره‌برداری یا نسخه‌برداری و هرکاری که با آن منفعتی کسب کند را ندارد.

پس اگر اختراع یا اثر و ایده‌ای دارید که از به سرقت رفتن آن می‌ترسید، می‌توانید به سایت‌های معتبر مانند مرکز مالکیت معنوی یا سامانه اثر ادبی و هنری رجوع کنید و پلاک اثر ادبی‌تان را به نام خودتان بزنید.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha