مبارزات مردم فارس علیه استعمار انگلیس به تصویر کشیده می‌شود
کد خبر: 3988462
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

مبارزات مردم فارس علیه استعمار انگلیس به تصویر کشیده می‌شود

مستند «پلیس جنوب» کاری از صدا و سیمای فارس، مبارزات مردم این استان را علیه استعمار انگلیس روایت می‌کند.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز فارس، علیرضا باغبان‌منش، معاون سیمای شبکه فارس امروز، 13 مردادماه از تهیه مستند «پلیس جنوب» در این مرکز خبر داد و گفت: این مستند به سفارش معاونت امور استان‌های صدا و سیما در حال تهیه است.

وی افزود: در این مستند به شکل‌گیری پلیس جنوب توسط انگلیس برای تصرف خاورمیانه، استعمار ایران و ادامه استعمار هند پرداخته می‌شود و وقایع آن مربوط به اواخر دوره قاجار است.

باغبان‌منش اظهار کرد: مستند مذکور قیام مبارزاتی ایلات و عشایر به رهبری صولت‌الدوله قشقایی در فیروزآباد و ناصر دیوان کازرونی در کازرون و سید عبدالحسین لاری در شیراز را روایت می‌کند که در محله به نام ده شیخ و خان‌زنیان شیراز به نیروهای انگلیسی حمله می‌کنند و باوجود شکست از آن‌ها زمینه‌ساز مقاومت مستمر مردم علیه استعمار انگلیس می‌شوند.

معاون سیمای فارس تصریح کرد: سرانجام ادامه مقاومت مردم فارس علیه استعمار انگلیس موجب انحلال تشکیل پلیس جنوب توسط دولت مرکزی می‌شود و انگلیس‌ها مفتضحانه از کشور اخراج می‌شوند.

وی یادآور شد: سوزاندن غلات‌های مردم ایران و کشور را در آستانه قحطی قرار دادن و نیز نسل‌کشی 10 میلیون نفری مردم ایران از جنایات انگلیس در این دوران است.

باغبان‌منش ادامه داد: ساخت این مستند اوایل اسفند به پایان می‌رسد و برای پخش در دو نسخه سینمایی به مدت 75 دقیقه و تلویزیونی به مدت 50 دقیقه در اختیار معاونت امور استان‌های صدا و سیما قرار خواهد گرفت.

علی بلندنظر، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند نیز با بیان اینکه مستند پلیس جنوب با ساختاری ترکیبی در صدا و سیمای فارس می‌شود، گفت: در این مستند شخصیتی به نام ایاز شیبانی ملقب به ایاز کاپیتان‌کش، کاپیتان سرکنسول انگلیس را از بین می‌برد و این واقعه به همراه چند واقعه دیگر به صورت موازی در این مستند بازسازی و روایت می‌شود.

 وی افزود: بخش‌هایی از این مستند به صورت انیمیشن و تصاویر آرشیوی است و مصاحبه‌های این مستند از زبان مورخان، محققان، تاریخ‌دانان و پژوهشگران انجام می‌شود و روایت آن به‌صورت دانای کل است.

بلندنظر با بیان اینکه در این مستند ۵ بازیگر اصلی و ۱۰ بازیگر فرعی ایفای نقش می‌کنند و تهیه‌کنندگی، پژوهش و کارگردانی این مستند را خودش به عهده دارد، گفت: عواملی بسیار خوبی درساخت این مستند یاریگر ما هستند از جمله مدیر تولید زین‌العابدین یزدانیان، تهیه‌کننده اجرایی پروانه دری، نویسندگان پروانه دری، علی بلندنظر و محمد ناصریراد، تصویربردارو تدوینگر محمد ناصریراد و ناظر کیفی حسن نقاشی و صدا برداراحسان بلند نظر.

انتهای پیام
captcha