ساختار آموزش قرآن کشور تحول جدی را می‌طلبد
کد خبر: 3988204
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مهدی قره‌شیخلو:

ساختار آموزش قرآن کشور تحول جدی را می‌طلبد

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: متأسفانه در زمینه آموزش قرآن در سطح کشور با ضعف‌هایی روبرو هستیم و آموزش‌ها فقط در حد پیش‌نیاز قرآن انجام می‌شود؛ ساختار آموزش قرآن تحول جدی را می‌طلبد.

سیستم آوزش قرآن در کشور تحول جدی را می طلبدبه گزارش ایکنا از یزد، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، امروز، 12 مردادماه، در جلسه هم‌اندیشی هیئت امنای امامزادگان شاخص و هیئت‌ مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان یزد اظهار کرد: نمی‌توانیم در زمینه ترویج و انجام فعالیت‌های قرآنی به طور کامل موفق باشیم زیرا که جریان خلقت و آنچه در قرآن می‌بینیم خداوند زمینه‌ای برای هر دوره فراهم می‌کند، و فرصت را در اختیار دوره‌های مختلف قرار می‌دهد که در زمینه قرآنی گام برداریم لذا هر کدام در صورتی که کار را به درستی انجام دهیم قطعاً در ترویج فرهنگ قرآنی موفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: خداوند در سوره بنی اسرائیل می‌فرماید: اگر بخواهید اقدامی که انجام می‌دهید مورد تقدیر قرار گیرد، باید سه شاخصه را مورد توجه داشته باشید، اولاً نیت شما باید الهی باشد، ثانیاً از همه توان و سرمایه‌ای که خداوند در اختیار شما قرار داده استفاده لازم را داشته باشیم و ثالثاً باور داشته باشید قدمی بر نمی‌دارید مگر با اراده الهی همراه است.

قره‌شیخلو گفت: اقداماتی در سطح کشور انجام شده و تا نقطه مطلوب فاصله داریم ولی کارکردهای انجام شده را نباید نادیده بگیریم و در کار قرآن به جایی رسیدیم که باید فعالیت‌های قرآنی را در بدنه عمومی جامعه تقویت کنیم و قرآن را به نحوی آموزش دهیم که برای مردم کارآمد و کاربردی باشد و لذا قرآن اگر نتواند سمت و سوی زندگی مردم را اصلاح کند و مشکلات را حل کند که فایده‌ای نباید می‌داشت.

وی ادامه داد: قرآن فقط تلاوت نیست، اصل موضوع قرآن زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لذا تعاملات و ارتباطات باید بر اساس مبنای قرآنی تنظیم شود. پیامبر اکرم تجسم عملی قرآن بودند و  مردم هر آنچه در قرآن می‌دیدند در رفتار و منش پیامبر نیز مشاهده می‌کردند اما ما در این بخش ضعف داریم زیرا که آموزش‌هایی که در موضوع قرآن داده می‌شود فقط در حد پیش نیاز است و لذا سیستم آموزش قرآن در کشور باید تغییر جدی پیدا کند و نگاهی که به قرآن از یک کتاب روی طاقچه منازل وجود دارد به نگاه به عنوان یک کتاب زندگی تبدیل شود.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور بیان کرد: از جامعه قرآنی انتظار می‌رود این نگاه را در جامعه تقویت و ترویج دهند تا رسالت اصلی که در زمینه قرآن بر دوش همه ما گذاشته شده، محقق شود.

وی در پاسخ به درخواست‌های مؤسسات قرآنی در زمینه واگذاری امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه به مؤسسات گفت: اولین گام اصلاح این موضوع بود که اوقاف خود نباید تصدی‌گری این امور را برعهده داشته باشد و لذا با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و فراهم کردن بسترهای لازم در این زمینه گام برمی‌داریم.

قره‌شیخلو در پاسخ به درخواست دیگری در زمینه وقف مشارکتی آن را اقدام پسندیده ای دانست که باید بدون هرگونه نواقصی دنبال شود و بیان کرد: این اقدام باید برای خیران و مردم ملموس و روشن باشد تا بتوانند حمایت‌های بیشتری را در زمینه قرآن و وقف مشارکت قرآنی رقم زنند. 

یادآور می‌شود، در این نشست تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی و امامزادگان شاخص استان یزد به بیان مشکلات و در خواست‌هایی پرداختند.

انتهای پیام
captcha