قدرت انطباق‌پذیری مرکز گردشگری جهاددانشگاهی در سال‌ها رکود دولتی گردشگری
کد خبر: 3987950
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
یعقوب‌زاده تشریح کرد؛

قدرت انطباق‌پذیری مرکز گردشگری جهاددانشگاهی در سال‌ها رکود دولتی گردشگری

رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به توانایی انطباق جهاددانشگاهی با شرایط بحرانی، گفت: در این مدت وزارت میراث فرهنگی نه تنها منفعل بلکه به عنوان مانع عمل کرد.

نمایش قدرت انطباق پذیری مرکز گردشگری جهاد در سال‌ها رکود دولتی گردشگری

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، در آستانه سالروز تأسیس جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت‌های این مرکز طی یک سال اخیر و همزمان با شیوع کرونا پرداخت و گفت: وضعیت گردشگری کشور با توجه به شیوع کرونا، که به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد، به شدت آسیب دیده است و گردشگران خارجی به اندازه سال‌های گذشته وارد کشور نشدند و بسیاری از فعالیت‌های این حوزه متوقف شده‌اند.

وی عملکرد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در شرایط کنونی بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: مرکز گردشگری جهاددانشگاهی با توجه به شرایط موجود فعالیت‌هایی را تعریف و بخش‌هایی را تقویت کرد تا بتوانیم به اهداف کلان گردشگری دست یابیم.

برگزاری نشست‌هایی با 2800 مخاطب

یعقوب‌زاده از برگزاری نشست‌های آنلاین گردشگری سخن گفت و اعلام کرد: این نشست‌ها که آنها را با هدف آسیب‌شناسی حوزه گردشگری همراه با ارائه راهکار برگزار کردیم، مخاطبان بیشتری از نشست‌های حضوری داشت و برخی از آنها با دو هزار و 800 مخاطب برگزار شد. در این دوره کمیت و کیفیت نشست‌های مجازی را افزایش دادیم. اردوهای مرز پرگهر نیز که بیش از 16 سال است برگزار می‌شود، متوقف نشد بلکه متناسب با شرایط موجود شکل اردوها را تخصصی‌تر کردیم و برای همه اردوها مستندسازی صورت گرفت. این مستندات در فضای مجازی از جمله شبکه آپارات بارگذاری و سبب شد بتوانیم جاذبه‌های گردشگری و مقاصد صنعتی ایران را به مخاطبان بیشتری معرفی کنیم.

رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در خصوص همایش‌هایی که همه ساله از سوی این مرکز برگزار می‌شد، گفت: همایش‌هایی از جمله همایش علمی ـ فرهنگی خلیج فارس برگزار شد و برای اولین بار پنل‌های این همایش را قبل از مراسم اختتامیه و طی چند ماه به صورت آنلاین برگزار کردیم. جشنواره ملی دانشجویی عکس نیز با محتوای دیجیتالی شامل موشن‌گرافی، اینفوگرافی، عکس و فیلم در سطحی گسترده‌ و با تعیین جوایز ارزنده‌ای برگزار شد. جشنواره عکس موجب شد کسانی که در دو سال اخیر سفر کرده و عکس‌ و فیلم گرفته بودند بتوانند با هدف معرفی جاذبه‌‌های گردشگری دیده‌های خود را با سایر مردم به اشتراک بگذارند.

قدرت انطباق‌پذیری جهاددانشگاهی

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در زمان شیوع کرونا قدرت عبور از مشکلات، انطباق با شرایط بحرانی و تداوم فعالیت‌های خود را به نمایش گذاشته است، گفت: متأسفانه وزارت میراث فرهنگی در طول این مدت بسیار منفعل عمل کرد و نه تنها کار مثبتی انجام نداد، بلکه حتی در مواردی مانع ایجاد کرد.

یعقوب‌زاده جهاددانشگاهی را نهادی پویا دانست و اظهار کرد: ما جزئی از جهاددانشگاهی هستیم و تلاش کردیم که متناسب با شرایط موجود برخی از فعالیت‌ها را تغییر دهیم.

افزایش 10 برابری مخاطبان مرکز گردشگری جهاددانشگاهی

وی در پاسخ به این سؤال که طی دو سال اخیر چقدر توانسته‌‌اید به اهداف اساسی مرکز گردشگری از جمله معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران به قشر جوان دست یابید؟ گفت: در حوزه فرهنگ کمی‌سازی نتایج دشوار است، اما براساس بازخوردها، توانسته‌ایم که در حوزه اهداف کلان مرکز بهتر نتیجه بگیریم و 10 برابر مخاطبان کنونی را به دست آوریم. بدین ترتیب نه تنها به اهداف پنج ساله مرکز دست یافته‌ایم، بلکه توانسته‌ایم فراتر از اهدافمان پیش برویم. همچنین قرار است همه نشست‌ها به صورت کتابچه به مسئولان ارسال شود.

وی ادامه داد: طی ایام کرونا بنا به ضرورت از ابزارهایی مثل شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌‌های برخط استفاده کردیم که تجربه موفقی بود و از این تجربه پس از پایان کرونا نیز استفاده خواهیم کرد. اکنون همه متوجه شده‌اند که می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین فعالیت‌ها را گسترش داد و مخاطبان بیشتری را به دست آورد و این امر بعد از پایان کرونا نیز زمینه‌ موفقیت‌ بیشتر جهاددانشگاهی را فراهم خواهد کرد.

علی‌رغم تبدیل سازمان به وزارتخانه عملکردها ضعیف‌تر شد

رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در پاسخ به این سؤال که برای رفع مشکلات حوزه گردشگری از دولت آینده چه انتظاری دارید؟ گفت: در حوزه گردشگری امیدی به تغییرات بزرگ نیست. در گفتمان‌ها و مناظرات قبل از انتخابات لزوم توجه به گردشگری مطرح و نیز در رسانه‌‌ها بیشتر به آن پرداخته ‌شد و با وجود اینکه سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شد و باید تحولی شگرف رخ می‌داد، اما از نظر دستیابی به اهداف حوزه گردشگری ضعیف‌تر عمل کرده است.

وی ادامه داد: از دولت آینده انتظار می‌رود که صرفاً در حد حرف به حوزه گردشگری ورود نکند، زیرا این حوزه از حرف اشباع شده است. دولت‌های دهم و یازدهم در حوزه گردشگری بسیار ضعیف عمل کردند و از فرصت‌ها استفاده نکردند و می‌توانیم این امر را با دلایل مستند اثبات کنیم. همچنین مدام مسئله برجام مطرح می‌شود و آن را دلیل موفق نشدن گردشگری اعلام می‌کنند، در حالی که با وجود مشکلات این حوزه می‌توانستیم اقدامات خوبی را انجام دهیم. 

وی با تأکید بر اینکه باید از کشورهای موفق در حوزه گردشگری الگوبرداری کنیم، گفت: با وجود شیوع کرونا، ترکیه و امارات خود را در حوزه گردشگری احیا کردند. موفقیت آنها به سبب حمایت‌ دولت و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. همچنین ارمنستان با تزریق واکسن کرونا گردشگری را احیا کرد و ما حتی از این الگوها استفاده نکردیم.

انتهای پیام
captcha