توجه به دین و انقلاب دلیل دشمنی با ماست!/ متوجه تربیت اسلامی هستیم + صوت
کد خبر: 3987691
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
دبیر نخستین جشنواره فیلم صالح:

توجه به دین و انقلاب دلیل دشمنی با ماست!/ متوجه تربیت اسلامی هستیم + صوت

رسول صانعی، دبیر نخستین جشنواره ملی سینمایی جایزه بزرگ صالح گفت: به واسطه این رویداد سینمایی در پی تربیت اسلامی هستیم تا بتوانیم در یک پروسه مشخص، سینما و موضوعات دینی را با هم پیوند زنیم.

رسول صانعی؛ دبیر نخستین جشنواره ملی سینمایی جایزه بزرگ صالح در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره دلیل برگزاری این رویداد سینمایی اظهار کرد: این جشنواره با هدف جمع‌آوری آثار دینی یا مرتبط با دین و تربیت اسلامی برگزار می‌شود. جایزه صالح آثار تولیدی از سال 90 تا امروز در حوزه‌های مورد نظر را به نمایش درآورد تا بتواند با ارزیابی آنها توسط یک گروه کاملاً حرفه‌ای، جریان‌سازی لازم را در هنر هفتم ایجاد کند. لازم به ذکر است کارگردانی آثار به نمایش در آمده؛ طلاب، دانشجویان، دبیران آموزش و پرورش فیلمسازان انجمن سینمای جوان و همچنین استادان دانشگاه هستند.

وی افزود: این جشنواره اولین دوره خود را پشت سر گذاشت، اما تصمیم داریم با جدیت راه خود ادامه دهیم، برای همین در سال‌های آینده در کنار فیلم‌های کوتاه، تلاش خواهیم کرد آثار بلند و داستانی را هم مد نظر قرار دهیم، هرچند افق دید ما محدود به این نقطه نخواهد شد، زیرا سعی خود را می‌کنیم که شکل بین‌المللی هم به کار دهیم تا بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور در حوزه سینمای دینی به یکی از اتفاقات مطرح در سینمای منطقه تبدیل شویم.

کد

این کارگردان گفت: می‌دانیم برای رسیدن به هدفمان کار سختی در پیش داریم، چون معمولاً جشنواره‌هایی که قدم‌های نخستین را بر می‌دارند با سنگ‌اندازی‌های بسیاری مواجه می‌شوند تا به نوعی آنها را از ادامه راه منصرف کنند. دشمنی‌ها با این جشنواره از آنجاست که معمولاً به تولیدات دینی با دیده تحقیر نگریسته می‌شود! دلیل دیگری که برای برخی رفتارهای خصمانه می‌توانم برشمرم این است که، برخی فستیوال‌هایی که سال‌هاست از آرمان‌های انقلاب دور شده‌اند ما را رقیب خود حساب می‌کنند، همین مسئله برایشان احساس خطر به وجود می‌آورد. برای همین هم بهترین کار را دشمنی با اتفاق جدید می‌بینند.

وی با بیان اینکه این جشنواره در پی ترویج مومن مدرن است، بیان کرد: آقای مجید مجیدی برای ساخت فیلم «محمد رسول‌الله» چند جلسه نزد آیت‌الله جوادی آملی رفتند. ایشان در زمان حال بزرگترین مفسر جهان اسلام هستند. وی بیان فرمودند؛ اگر پیامبر امروز رسالت خود را انجام می‌دادند، مطمئن باشید معجزه ایشان از جنس سینما بود. این کار نشان از اهمیت این رسانه دارد. برای همین افرادی که دغدغه دین دارند باید متمایل به این سو شوند.

کد

صانعی با بیان اینکه تعریف دین محدود به امر یا حوزه‌ای خاص نیست، گفت: مجموعه‌ای از اخلاقیات و مفاهیم انسانی می تواند دین را شامل شود. جالب است اساس سینما نیز بر پایه این موضوعات شکل گرفته است. در سینما عبارتی با عنوان کاتارسیس وجود دارد که به معنای تزکیه بیننده است. بر همین مبنا می‌توان ادعا کرد سینما و دین در یک مسیر حرکت ‌می‌کنند.

وی متذکر شد: نکته دیگر اینکه، فلسفه یا ریاضیات در دین اسلام نبود، اما وقتی علمای مسلمان به سمت این موضوعات رفتند حوزه‌های مربوطه را تحت تسلط خود درآوردند. در سینما نیز چنین اتفاقی می‌تواند رخ دهد تا سینما نیز شکلی دینی به خود گیرد، البته باید در این زمینه مطالعات لازم صورت گیرد. گواه بارز چنین ادعایی نیز  بزرگانی نظیر ملاصدرا هستند.

این فیلمساز درباره ورود طلاب به سینما تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم طلاب را با سینما بهتر آشنا کنیم کلاس‌های فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی با وجود اساتید خبره دایر کردیم. نتیجه این کلاس‌ها 20 اثر شد که در این جشنواره نیز به نمایش درآمد، اما این آغاز راه است، زیرا سینما دائم در حال حرکت است، برای همین آموزش‌ها باید به سرعت به‌روز شود، البته حساسیت ما تنها برای طلبه‌ها نیست، بلکه دانشجویان نیز قادرند در اتفاقی که ما آن را آغاز کرده‌ایم مشارکت داشته باشند. لازم به ذکر است آموزش صحیح یکی از اقداماتی ویژه این جشنواره است، زیرا اگر مکانیسم صحیحی در آموزش وجود داشته باشد کارهای خوبی خلق خواهد شد.

انتهای پیام
captcha