برنامه‌ریزی زندگی در کلام امام کاظم(ع)
کد خبر: 3987486
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

برنامه‌ریزی زندگی در کلام امام کاظم(ع)

امروز مصادف با سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) است و به همین مناسبت مروری بر حدیثی از آن امام همام در خصوص دستور جامع و کاربردی برنامه‌ریزی در زندگی خواهیم داشت.

نورانیت ایران اسلامی مرهون سلاله و پاک مطهرش است. معصومی که بخش عظیمی از فرزندان و نوادگانش راهی ایران اسلامی شدند تا بدین طریق نور معنویت و اولوهیت را بر سرزمین ایران بتابانند. خورشید ایران زمین، حضرت شمس‌الشموس از برکات سلاله پاک و مطهر آن امام همام است.

امروز ذی‌الحجه مصادف با سالروز ولادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام موسی کاظم(ع) ملقب به باب‌الحوائج است. امامی که هیچ خواهشی در آستانه کرامتش بی اجابت نمانده و نخواهد ماند. بدین مناسبت حدیثی را از آن امام همام که در کتاب تحفةالعقول صفحه 409 آمده است مرور می‌کنیم که در آن حضرت یک دستور جامع و کاربردی برای برنامه‌ریزی در زندگی فرمودند.

امام موسی کاظم(ع) فرمودند: اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات؛‏ سعی کنید در زندگی، زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید:

1- سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ: بخشی را به راز و نیاز با خداوند متعال اختصاص دهید.

2- وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ: بخشی را هم به تلاش برای کسب روزی حلال اختصاص دهید.

3- وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَكُمْ عُیُوبَكُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِنِ: زمانی هم به معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتمادی بپردازید كه شما را از عیب‏هایتان آگاه می کنند و از صمیم قلب با شما یک رو هستند.

4- وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏: زمانی را هم برای لذتهای حلال و تفریح قرار دهید که به کمک این بخش است که شما توان گذراندن آن سه بخش را خواهید داشت.

امروز که سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) است و خیل عظیمی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت علاقه فراوانی به زیارت آن حضرت دارند اما ممکن است که امکان زیارت مضجع شریف آن حضرت برایشان امکان‌پذیر نباشد، خوب است نگاهی به حدیث آن امام همام در این رابطه داشته باشیم که در کتاب وسائل‌الشیعه آمده است: امام موسی کاظم(ع) در این رابطه فرمودند: مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَصِلَنا فَلْیَصِلْ فُقَراءَ شِیعَتِنا وَ مَنْ لَمْ یَسْتِطِعْ أَنْ یَزورَ قُبُورَنا فلْیَزُرْ قُبُورَ صُلَحاءِ إِخْوانِنا‏؛ کسی که به ما دسترسی ندارد و نمی‌تواند به دیدار ما نائل آید به دیدار فقرای شیعه و به دستگیری آنان بپردازد و کسی که استطاعت زیارت قبر ما را ندارد به زیارت قبور صالحان از شیعیان ما برود.

انتهای پیام
captcha