«هفتمین فصل شکفتن» در «زندان بی‌حصار»
کد خبر: 3987400
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
۱۰ کتاب برای آشنایی با سبک و سیره زندگی امام هفتم

«هفتمین فصل شکفتن» در «زندان بی‌حصار»

۱۰ عنوان کتاب برای آشنایی با سبک و سیره امام موسی بن جعفر (ع) در سالروز ولادت باسعادت ستاره هفتم ولایت معرفی و پیشنهاد می‌شود.

10 کتاب برای آشنایی با سبک و سیره زندگی امام هفتمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بررسی و مطالعه سیره و زندگی اولیای الهی از جهات گوناگون اهمیت ویژه‌ای دارد، تا جایی که می‌توان گفت مجموعه رفتار‌ها و گفتار‌های آنها، درس‌های آموزنده‌ای است که در شرایط و موقعیت‌های گوناگون زندگی، همچون چراغی راهگشاست و هرکس می‌تواند با توجه به ظرفیت و استعداد خاص خود از آنها بهره بگیرد. به مناسبت ولادت حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع)، امام هفتم شیعیان مجموعه کتاب‌هایی برای همین منظور معرفی می‌شود.  
 
سیره کاظمی
کتاب «سیره کاظمی» به قلم «جواد محدثی» نوشته شده و جلد نهم از مجموعه ۱۴ جلدی «چراغ راه» است. این اثر به همت انتشارات به‌نشر روانه بازار نشر شده است. «سیره کاظمی» دربردارنده ۴۰ حدیث است و نگاهی گذرا به سیره و سنت زندگی امام کاظم (ع) دارد و از زبان و روایات ائمه اطهار (ع) بیان شده است.
 
ملکوت هفتم
کتاب «ملکوت هفتم» عنوان کتابی است به قلم حسین ابراهیمی و علی‌اصغر دلیلی صالح که به همت انتشارات به‌نشر منتشر شده است. این کتاب با بیان روایات و داستان‌هایی از زبان یاران امام کاظم (ع)، تلاش دارد مخاطبان را با سیره و منش این امام بزرگوار آشنا کند. این کتاب در ۱۴ فصل مختلف داستان‌هایی کوتاه و مختصر را به زبانی شیوا بیان کرده است.
 
ماه در محاق
کتاب «ماه در محاق» تألیف مهدی قزلی است که با نگاه به زندگی و سیره­ فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت امام موسی کاظم (ع) به نگارش در آمده است. این اثر با قلمی روان نوشته شده و نویسنده با استفاده از منابع تاریخی موجود و ظرفیت قصه‌گویی خود از طریق بیان حکایت‌ها و داستان‌هایی جالب به معرفی شخصیت این امام همام پرداخته است. این کتاب به همت انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.
 
زندان بی‌حصار
کتاب «زندان بی‌حصار» نوشته غلامرضا آبروی است که شامل ۲۳ عنوان داستان درباره شخصیت امام موسی کاظم (ع) بوده است. این داستان‌ها مربوط به دوران تولد و کودکی امام، امامت، معجزات و کرامات امام (ع) و دارای سه بخش اصلی یعنی زندگینامه، سال شمار زندگی و چهل سخن برگزیده از سخنان معصوم (ع) است. انتشارات مدرسه این اثر را روانه بازار نشر کرده است.
 
سخنان حضرت موسی بن جعفر (ع)
کتاب سخنان حضرت موسی بن جعفر (ع) که به قلم سیدمحمدتقی حکیم تدوین شده است. نویسنده با ذکر مباحث اخلاقی، اعتقادی، کلامی و ... به آوردن سخنانی از امام موسی کاظم (ع) به بررسی دیدگاه اهل بیت درباره هر کدام از این سرفصل‌ها پرداخته است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۴۲ در تهران منتشر شد و تاکنون چاپ‌های متعددی از آن به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.
 
خوشبخت‌ترین مرد دنیا
کتاب «خوشبخت‎ترین مرد دنیا» جلد نهم مجموعه «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین (ع)» و از مجموعه کتاب‌های پروانه است به همت به‌نشر منتشر شده است. این اثر شامل داستان‌هایی از زندگی امام هفتم (ع) است که به قلم مسلم ناصری برای کودکان و نوجوانان روایت شده است.
 
هفتمین فصل شکفتن
در شناخت زندگی و سیره عملی اهل بیت یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کرد؛ جریان‌شناسی تاریخی و سیاسی هر دوره و چگونگی برخورد امام با این جریانات است. موضوعی که درباره امام هفتم نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. زیرا همزمانی دوران امامت ایشان با حکومت یکی از ظالم‌ترین حکام عباسی و نحوه برخورد امام با ایشان می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای نحوه برخورد جامعه اسلامی با دشمنان این جامعه باشد.
 
کتاب «هفتمین فصل شکفتن» اثری در همین راستاست که سعی شده تا با استفاده از منابع معتبر تاریخی بخش‌هایی از زندگی حضرت امام کاظم (ع) و شرایطی که امام در آن زندگی می‌کردند، بررسی شود. علاوه بر این در بخش‌هایی از کتاب به اخلاق حضرت در زمینه‌های مختلف مانند سخاوت، عبادت، علم، عصمت، بزرگواری، عطوفت، حکمت و صبر اشاره شده است.
 
بهشتی درون سیاهچال
کتاب «بهشتی درون سیاهچال» سرگذشت داستان‌گونه و حکایت مظلومیت‌های غمبار امام موسی کاظم (ع) در زندان‌های بغداد است. کمال السید، نویسنده عراقی‌تبار است که بیش از ۱۳۰ کتاب و تحقیق به صورت مجموعه‌ای تاریخی از زندگی اهل بیت در کارنامه ادبی خود دارد. این کتاب به همت انتشارات حدیث راه عشق در ۱۴۰ صفحه به چاپ رسیده است.
 
چهارده اختر تابناک
نهمین جلد از مجموعه کتاب‌های «چهارده اختر تابناک» یکی از آثار به‌نشر است که با محوریت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است. این اثر به قلم احمد احمدی بیرجندی نوشته شده و شرح مختصری از زندگی امام کاظم (ع) و وقایع سیاسی و اجتماعی دوران زندگی ایشان روایت کرده است.
 
حکمت‌های کاظمی
کتاب «حکمت‌های کاظمی» دهمین جلد از مجموعه کتاب‌های «راه زندگی» است که حجت‎‌الاسلام و المسلمین جواد محدثی به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام موسی کاظم (ع) می‌پردازد. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی با ترجمه‌ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لابه‌لای مطالب اشاره کرد.
انتهای پیام
captcha