«قرآن‌یاوران» صفحه مجازی جامعةالقرآن فعال شد
کد خبر: 3987320
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
در اینستاگرام؛

«قرآن‌یاوران» صفحه مجازی جامعةالقرآن فعال شد

صفحه آرشیو محتوای مجازی جامعةالقرآن الکریم به نام «قرآن‌یاوران» در اینستاگرام فعال شد.

به گزارش ایکنا، صفحه قرآن‌یاوران مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) روز گذشته، هفتم مردادماه به صورت رسمی در اینستاگرام به نشانی quran.yavaran فعالیت خود را آغاز کرد.

طی مراسمی در شامگاه عید سعید غدیر خم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم‌مقام مؤسسه، فعالیت رسمی این صفحه آغاز و این مراسم با حضور مسئولان، اساتید و همکاران جامعةالقرآن به صورت زنده از اینستاگرام پخش شد.

قائم‌مقام مؤسسه با اشاره به آیه «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا»، گفت: در روز 18 ذی‌الحجه سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم، در اجتماع هزاران نفر از مسلمانان، پیامبر اکرم(ص) خطبه غدیر را بیان کردند. در این خطبه ایشان از مسلمانان خواستند که با حضرت علی‌(ع) بیعت کنند و ایشان را به عنوان رهبر و امام پس از خود معرفی کردند. در روز غدیر آیه تبلیغ(آیه 67 سوره مائده) بر پیامبر(ص) نازل شد که در روایات متعددی از منابع شیعی و بعضی از منابع اهل‌ سنت، شأن نزول این آیه، واقعه غدیر خم بیان شده است.

وی با اشاره به نکاتی از این آیه، افزود: حضرت پیامبر(ص)، مأمور رساندن پیام ویژه‌ای از طرف خدا برای مردم بود. آن پیام ویژه، انتخاب حضرت علی(ع) به عنوان جانشین و وصی خود و امامت و ولایت ایشان بر مسلمانان بود. این مطلب در روایات زیادی آمده است. انجام وظیفه رسالت الهی از جانب پیامبر(ص)، در گرو ابلاغ پیام ویژه خداوند به مردم بود.

طباطبایی ادامه داد: از دیگر نکات آیه تبلیغ می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ با وجود اینکه پیامبر(ص) از ناحیه برخی از مردم جهت ابلاغ پیام نگرانی داشتند، اما خداوند، چنانکه در ادامه آیه آمده است، حفاظت از ایشان را تضمین می‌کند. خداوند حافظ مبلغان دین است و آنان باید احکام دین و دستورات الهی را به بهترین شیوه ممکن و تمام و کمال به مردم ابلاغ کنند و به خواسته‌های انحرافی مخالفان دین بی‌اعتنا باشند و نگران نباشند. همانطور که در آیه سوم، سوره مبارکه مائده که به آیه «اکمال» معروف است، می‌خوانیم «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ؛ امروز کافران از دین شما مأیوس شدند، پس از آنها نترسید و از من بترسید.»

قائم‌مقام جامعةالقرآن با اشاره به بخش دوم آیه «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا»، گفت: روز غدیر، روز کامل شدن دین و تمام شدن نعمت برای مسلمانان بوده است. در روایات زیادی، شأن نزول و زمان نزول این آیه، واقعه و روز غدیر بیان شده است. دیگر اینکه روز انتخاب حضرت علی(ع) به عنوان رهبر و امام، روز یأس دشمنان دین از شکست دادن اسلام است و سوم به عظمت و اهمیت واقعه غدیر باز می‌گردد.

وی افزود: این حدیث از طرق مختلف و متواتر نقل شده است. علامه امینی در کتاب الغدیر، ۱۱۰ نفر از صحابه و ۸۶ نفر از تابعین و ۳۶۰ نفر از علمای اهل تسنن را نام می‌برند که از قرن دوم تا چهاردهم به این حدیث اشاره کردند. زمانی که پیامبر(ص) این خطبه را بیان فرمود، دست حضرت علی(ع) را بالا برد که همه ببینند و سپس فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و خطبه را به پایان رساندند، همه مسلمانان آمدند و با ایشان بیعت کردند. پس می‌بینیم که چقدر این واقعه غدیر و روز غدیر اهمیت دارد و اینکه چرا ائمه معصومین(ع) زیاد و مؤکد بر بزرگداشت این واقعه و انجام اعمال صالح و شایسته در این روز توصیه داشته‌اند.

در پایان، طباطبایی به برخی از اعمال مهم روز غدیر چون روزه گرفتن، غسل کردن، اطعام کردن و افطاری دادن، صدقه دادن، دید و بازدید رفتن و ... اشاره کرد. سپس مولودی‌خوانی در مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به صورت مجازی انجام و برگزیدگان مسابقه ارسال کلیپ غدیر، مسابقه خطبه غدیر مشخص و میان حاضران در جلسه آنلاین نیز قرعه‌کشی انجام شد.

یادآور می‌شود، کانال آرشیو محتوای مجازی ویژه معلمان جامعةالقرآن الکریم با عنوان «قرآن‌یاوران» با سه هزار عضو، همزمان با شیوع کرونا از اردیبهشت‌ماه 99 در پیام‌رسان سروش فعال شده است. در این کانال، کارشناسانی در زمینه تولید محتوا شامل فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، موشن‌گرافی، فایل‌های متنی و ارائه نکات آموزشی و کاربردی در زمینه راهکارهایی برای اداره بهتر کلاس‌ها در فضای مجازی و ارائه مطالب کاربردی به قرآن‌آموزان تلاش می‌کردند و برای سهولت بیشتر در اینستاگرام نیز صفحه‌ای راه‌اندازی شده است.

همچنین محتوای دروس نوجوانان و بزرگسالان گروه قرآن‌یاوران با مدیریت حجج اسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی و سیدمحمدحسین طباطبایی بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام
captcha