مناجات و کلمات قصار علی (ع) چاپ همانند شد/ مهر تصدیق ۳۱۸ عالم بر مناجات امیرالمؤمنین
کد خبر: 3987209
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
به مناسبت عید غدیر

مناجات و کلمات قصار علی (ع) چاپ همانند شد/ مهر تصدیق ۳۱۸ عالم بر مناجات امیرالمؤمنین

دو نسخه از مناجات و کلمات قصار امیرالمؤمنین علی (ع) بازسازی و چاپ همانند شد.

دو نسخه از مناجات و کلمات قصار علی (ع) چاپ همانند شد/ مهر تصدیق ۳۱۸ عالم بر مناجات امیرالمؤمنینبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرکز بین المللی میکروفیلم نور به مناسب عید سعید غدیر خم دو نسخه نفیس و ارزشمند مناجات امام علی (ع) و نثر اللالی را بازسازی و چاپ همانند کرده است.  
 
مناجات امیر المؤمنین یا مناجات عینیه رساله‌ای مختصر در مناجات عرفانی و راز و نیاز‌های معنوی است که منسوب به امیر المؤمنین (ع) بوده و برخی از محدثین آن را به امام چهارم شیعیان علی بن حسین زین العابدین (ع) نسبت داده‌اند. شیخ عبدالله بن سماهیجی این مناجات را در صحیفه علوی ذکر کرده است.
 
این مناجات مشتمل بر بیست و هشت بیت است که با عناوین «الهی» آغاز می‌شود. نسخه حاضر از سوی محمدرضا انسی در سال ۹۹۴ هجری در شهر قسطنطنیه برای سلطان مراد خان کتابت شده است. این نسخه به خط نستعلیق است و در صفحات آخر آن ۳۱۸ نفر از رجال و علمای بزرگ با مهر خود به تصدیق این نسخه پرداخته‌اند.
 
ارسالی******* دو نسخه از مناجات و کلمات قصار علی (ع) چاپ همانند شد/ مهر تصدیق ۳۱۸ عالم بر مناجات امیرالمؤمنین
 
کتاب نثر اللالی نیز رساله مختصری است که فضل بن حسن طبرسی در آن سخنان کوتاه امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) را بر اساس الفبایی گردآوری کرده است. نسخه‌های متعددی از این رساله در کتابخانه‌ها دنیا موجود است.
 
دو نسخه از مناجات و کلمات قصار علی (ع) چاپ همانند شد/ مهر تصدیق ۳۱۸ عالم بر مناجات امیرالمؤمنین
 
نسخه همانند سازی شده نثر اللالی با داشتن تذهیب‌های زیبا اهمیت و ارزش نسخه را دوچندان کرده است، همان طور که در ابتدای این نسخه نقل است «الکتب رسم خزانه المخدوم الصاحب الاعظم الدستور الافخم ملا مصالح الامم سلطان الوزاء و الحکماء فی العالم مجدالحق و الدین معین الاسلام و للسلم اعزالله انصاره». معلوم می‌شود این نسخه مربوط به کتابخانه یکی از پادشاهان بوده است و کاتب این نسخه ارزشمند منصوب به خطاط شهیر، یاقوت مستعصمی (قبلةالکتاب) است که وی کتابت و تذهیب این نسخه را در ربیع الثانی سال ۷۱۴ هجری قمری به پایان می‌رساند.
 
دو نسخه از مناجات و کلمات قصار علی (ع) چاپ همانند شد/ مهر تصدیق ۳۱۸ عالم بر مناجات امیرالمؤمنین
 
تعداد صفحات این نسخه ۵۸ صفحه بوده و صفحه اول آن حاوی یک عکس و اطلاعاتی مربوط به تعداد صفحه است. اصل نسخه از صفحه دوم آغاز می‌شود که عنوان «ذلک الکتاب المبارک» را داراست و ذیل آن این عبارت است «بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلواة و السلام علی خیر خلقه محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین...». صفحه چهارم این نسخه در حقیقت آغاز اصل کتاب است و اینچنین آغاز می‌شود: «هذا کتاب نثر اللالی من کلام مولانا امیر المومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علی ترتیب حروف المعجم فاول‌ها حرف الالف...»
 
اولین حدیث این نسخه: «الایمان المر یعرف بایمانه» و آخرین آن «یسعد لرجل بمصاحبة السعید» ذیل هر حرفی حدود ۱۰ حدیث ذکر شده و به نظر می‌رسد نویسنده التزام داشته ۱۰ حدیث را ذکر کند، اما ذیل برخی از حروف کمتر از ۱۰ حدیث نیز وجود دارد. تعداد احادیثی که در نسخه ضبط است ۲۸۳ حدیث است. البته در شمارش احادیث این مطلب قابل توجه است که برخی از احادیث دو قسمت دارد و هر دو قسمت با همان حرف شروع می‌شود مثلاً «حلی الرجال الادب و حلی النساء الذهب» و «جولة الباطل ساعة و جولة الحق الی الساعة» در این صورت برخی آن را یک حدیث و برخی دیگر آن را دو حدیث می‌شمارند.
 
دو نسخه از مناجات و کلمات قصار علی (ع) چاپ همانند شد/ مهر تصدیق ۳۱۸ عالم بر مناجات امیرالمؤمنین
 
هر صفحه نیز ۱۰ سطر دارد. در پنج سطر متن عربی و پنج سطر به صورت یک در میان ترجمه احادیث است. متن عربی مذهب و ترجمه آن با رنگ قرمز با خط نستعلیق نوشته شده است.
انتهای پیام
captcha