جشنواره شعر غدیر به رویدادی تکراری تبدیل نشود
کد خبر: 3986700
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
افشین علاء:

جشنواره شعر غدیر به رویدادی تکراری تبدیل نشود

شاعر آیینی کشورمان خطاب به شاعران و دست‌اندرکاران هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر، گفت: تلاش شود این رویداد ادبی و آئینی به سایر رویدادهای مشابه و تكراری تبدیل نشود.

به گزارش ایکنا از فارس، افشین علاء، یکی از شاعران آیینی کشورمان، امروز، 5 مردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر به میزبانی شیراز، بیان كرد: شیراز پایتخت فرهنگی ایران است و حافظ، نماد فرهنگ، هنر و ادبیات آئینی است. از طرفی ولایت علی‌بن ابیطالب(ع) سند هویت ما ایرانیان است. پس چه زیباست در حاشیه بزرگ‌ترین رویداد آئینی مرتبط با ولایت مولا علی(ع) یعنی عید غدیر خم، كنگره شعر غدیر نیز در شیراز برگزار شود، چراكه ادبیات آئینی ما نیز مانند سایر بخش‌های فرهنگ و هنر و تمدن ایران، مدیون بزرگانی چون سعدی و حافظ است.

این شاعر شعر آیینی اظهار کرد: این رویداد در شیراز به دلیل حضور دو قطب بزرگ شعر فارسی یعنی سعدی و حافظ، اتفاق بسیار مباركی است.

علاء بیان کرد: در خصوص حافظ به عنوان نماد شعر و ادب فارسی، شكی نداریم كه او شیعه مولا علی(ع) بوده است. این از حقایق مسلم اما نسبتاً مكتوم تاریخی است. پس وظیفه داریم حقیقت این اعتقاد را به آگاهی عموم برسانیم. در خصوص سعدی نیز اگرچه او را اهل سنت می‌دانیم، اما با محب علی و اهل بیت بودن او منافاتی ندارد. یعنی سعدی هم مثل حافظ علاوه بر عظمت جایگاه شعری‌اش، می‌تواند نماد محبت ما ایرانیان به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت باشد.

وی به شاعران و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد توصیه کرد كه مراقب باشند این رویداد ادبی و آئینی به سایر رویدادهای مشابه و تكراری تبدیل نشود، هم به جهت عظمت مضمون غدیر، هم به دلیل محوریت فرهنگی شیراز و نیز به خاطر اهمیت شعر آئینی كه علی‌رغم توفیقات بی‌شمار دچار آفاتی نیز شده است.

انتهای پیام
captcha