آغاز مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از ۱۱ قرن پیش
کد خبر: 3986695
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

آغاز مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از ۱۱ قرن پیش

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت غدیر در عرصه فرهنگ و ادب ایران، گفت: مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از یک هزار و ١٠٠ سال پیش آغاز شد و در این سال‌ها کانون‌های مختلفی برای شعر شیعی پدید آمد.

به گزارش ایکنا از فارس، محمد مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، امروز، 5 مردادماه در جمع خبرنگاران، كلیشه‌گرایی و مدزدگی را دو مشکل در حوزه شعر معاصر ذکر کرد و گفت: حاصل این دو مبحث این شده كه شاعران به شعر به یك مقوله صرفاً احساساتی نگاه كنند و شاعر سعی نمی‌كند كه شعر خود را به جنبه فردی و اندیشگانی هم پیوند دهد و همین امر موجب شده تا شعرها به شكل هم در بیایند.

وی تأکید کرد: شاعران با مطالعه آثار كهن فارسی به جنبه‌های فردی در شعر برسند كه حادثه شعر غدیر هم خارج از این مقوله نیست.

مرادی همچنین اظهار کرد: شاعران با استفاده از دانش نقد و مطالعه آثار موفق ادبیات می‌توانند به جنبه‌های فردی در شعر خود دست یابند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر به میزبانی شیراز، بیان كرد: جشنواره بین‌المللی شعر غدیر طی سال‌های گذشته در تهران برگزار می‌شد اما یك اتفاق مثبتی كه می‌توانست در سیر تحولات ادبی معاصر تأثیرگذار باشد، تمركززدایی و حركت به سمت استعدادهای دیگر مناطق ایران است.

وی افزود: مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از یك هزار و ١٠٠ سال پیش آغاز شد و در این سال‌ها كانون‌های مختلفی برای شعر شیعی پدید آمد.

مرادی ادامه داد: شیراز دو اولویت در تاریخ ادبیات شیعی دارد، یكی اینكه در دوره‌هایی پایگاه منقبت‎‌خوانی بوده و دیگری از پایتخت‌های مهم ادبیات فارسی و ادبیات جهان محسوب می‌شده؛ لذا پیوند ادبیات شیعی و مقوله شعر موجب می‌شود كه توقع برگزاری رویدادهای هدایتگرا در شیراز هم برای مخاطبان و هم جامعه ادبی بیشتر شود.

این شاعر شعر آیینی تصریح کرد: انتخاب شیراز شاید بتواند كمك كند تا رونق و پراكندگی ادبیات معاصر به نفع دیگر مناطق غیر پایتختی هم حركت كند.

مرادی با بیان اینکه جشنواره‌ها به تنهایی کمک‌کننده نیستند، تأکید کرد: در حاشیه برگزاری چنین جشنواره‌هایی مقوله آموزش، نقد شعر و تولیدات ادبی هم گنجانده شود.

انتهای پیام
captcha