موازی‌کاری در برنامه‌های قرآنی ذوق مردم را از بین می‌برد
کد خبر: 3985698
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
اسدتاش در گفت‌وگو با ایکنا:

موازی‌کاری در برنامه‌های قرآنی ذوق مردم را از بین می‌برد

رییس اداره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه قم با بیان اینکه موازی کاری‌ها، تداخل برنامه‌ها و کثرت و تکرار برنامه‌های یکسان ذوق مردم را از بین می‌برد، گفت: مسابقات قرآنی زیاد شده اما کیفیت مهم است تا به بهترین نحو مردم را به قرآن و مسابقات قرآنی جذب کنیم.

محمدعلی اسدتاش، رییس اداره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم در توضیح برنامه‌های قرآنی دانشگاه قم که اخیرا انجام شده، بیان کرد: در ترم گذشته به خصوص در ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی از جمله جزء‌خوانی، حفظ سوره جمعه، ترتیل خوانی، تربیت معلم قرآن، تدبر در قرآن با محوریت سوره معارج و روخوانی قرآن‌ کریم به همراه اعطای گواهی‌نامه برگزار شد.

وی ادامه داد: در دوره تربیت معلم 80 نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد نزدیک به سی نفر موفق به کسب معدل حد نصاب از آزمون‌های بسیار مهمی که در چند رشته روش تدریس تجوید، صوت و لحن و تدبر در قرآن به صورت عملی و نظری شدند؛ این آزمون‌ها به صورت آنلاین برگزار و گواهی برای افراد قبول شده در حال صدور است.

اسدتاش افزود: در رشته روخوانی نیز 40 نفر از شرکت‌کنندگان موفق به کسب نمره قبولی شدند، در برنامه‌های دیگر مانند انس با قرآن با بهره‌گیری از تذکره اساتیدی مانند استاد قرائتی در خصوص سوره‌های مختلف نیز برندگانی اعلام شده که گواهی آن‌ها نیز در حال صدور است.

وی با اشاره به اینکه برای برندگان این مسابقات جوایزی نیز در نظر گرفته شده است، گفت: جوایز حفظ سوره جمعه که در ماه رمضان برگزار شد، ترتیل خوانی و کسانی که به صورت مستمردر جزءخوانی شرکت داشته و به سوالات طرح شده پاسخ داده‌اند نیز آماده شده و قرار است جوایز نقدی واریز و غیرنقدی‌ها پست شود.

فعالیت سامانه آزمون قرائت در دانشگاه قم

اسدتاش با اشاره به طرح مصوبه آموزش دانشگاه قم که از سال 81 در حال اجرا است، ابراز کرد: این طرح مبنی بر این است که تمام دانشجویان مقطع کارشناسی موظف به گذراندن یک واحد درس قرئت قرآن هستند به این صورت که ابتدا آزمونی گرفته می‌شود و اگر نمره قبولی کسب نشود فرد موظف به شرکت در کلاس‌های قرائت قرآن می‌باشد.

وی اضافه کرد: این طرح در سال‌های گذشته به طور مرتب برگزار شده و از ورودی‌ها آزمون قرائت قرآن گرفته شده است؛ با شیوع ویروس کرونا سامانه‌ای برای انجام این آزمون به صورت مجازی اعلام شد.

اسدتاش در خصوص تصمیمات جدید اخذ شده برای ایجاد تغییراتی در این مصوبه عنوان کرد: با آسیب‌شناسی انجام شده و بررسی مشکلات این مصوبه با حضور معاون فرهنگی دانشگاه و اساتید قرانی طرحی رو به دانشگاه داده شد مبنی بر اینکه این درس به صورت دو واحد عملی نظری در چارت درسی دانشجویان به عنوان پیش نیاز یکی از دروس معارف قرار گیرد که با تأیید شورای آموزشی از ترم آینده به اجرا در می‌آید.

نیاز به آسیب‌شناسی مظلومیت قرآن داریم

وی در رابطه با استقبال  از مسابقات و برنامه‌های قرآنی تصریح کرد: یک سری از برنامه‌ها اختصاص به قشر خاص دارند و برخی مانند رشته‌های هنری مسابقات عمومی‌اند و با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند اما در کل اگر بخواهیم میزان استقبال از اینگونه برنامه‌ها را بیان کنیم باید بگوییم که زیاد خوب نیست.

رییس اداره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه قم بیان کرد: علی‌رغم تلاشی که با توسعه تبلیغات و پررنگ کردن مخاطب برای جذب مخاطب انجام می‌گیرد قرآن هر روز بیش از پیش مظلوم می‌شود؛ بنده سی سال است که در این برنامه‌ها فعالیت می‌کنم و متوجه شده‌ام که استقبال نسبت به گذشته بسیار افت داشته است که این مسئله نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

وی یادآور شد: زمان قدیم با کمترین امکانات و جمعیت شاهد بیشترین شرکت کننده بودیم اما الان با پیشرفت امکانات و نحوه برگزاری مسابقات باز هم استقبال کم است و این حقیقتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد؛ باید علل دوری مردم چه دانشجوها و چه خانواده‌ها را از قرآن و برنامه‌های قرآنی پیدا کرد.

رییس اداره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه قم استفاده از شیوه‌های جدید، خلاقانه و ابتکار عمل در برنامه‌های قرآنی را عامل جذب مخاطب دانست و گفت: ذائقه مردم تغییر کرده و تطبیق دادن برنامه‌ها با آن نیاز به بودجه دارد، البته نمی‌توان منکر شد که مسئولین رده بالای دانشگاه همواره بودجه قرآنی را در اولویت قرار داده‌اند.

وی ابراز کرد: فعالیت مؤسسات و تشکل‌های خودجوش مردمی سطح شهر نیز به زیر 50 درصده رسیده است که بیشتر آن‌ها به دلیل کمبود بودجه به این وضعیت دچار شده‌اند، گاهی هم کلاس‌ها به حد نصاب نمی‌رسد که شاید مشکل از نحوه ارائه و جذب ما و دیگر مسئولین قرآنی است.

اسدتاش همچنین با بیان اینکه موازی کاری‌ها، تداخل برنامه‌ها و کثرت و تکرار برنامه‌های یکسان ذوق مردم را از بین می‌برد، گفت: مسابقات قرآنی زیاد شده اما کیفیت مهم است به عنوان مثال ارشاد برگزار کننده بهترین مسابقات در سطح کشور است، بهتر است همه ما با ارشاد یکی شده و نیرو و بودجه را صرف یک مسابقه کنیم تا به بهترین نحو مردم را به سوی مسابقات جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه این مشکل در سراسر کشور بوده و مختص به قم نیست، گفت: جلسات قرآنی مسجد کرامت در مشهد اوایل انقلاب به حدی شلوغ می‌شد که جای سوزن انداختن نبود همچنین بزرگان قرائت مشهد در آن‌جا جمع می‌شدند ولی دو سال پیش که بنده به آن‌جا سر زدم جمعیت به 40 نفر هم نمی‌رسید.

اسدتاش شبکه تلویزیونی و رادیویی قرآن و برنامه‌های قرآنی حرم مطهر را نیز روبه‌رو به همین وضعیت بیان کرد و تصریح کرد: تلاش برای تولید محتوای جدید و جذاب مسئولین این برنامه‌ها قابل انکار نیست؛ همچنین بخشی از کمرنگ شدن قرآن در جامعه نیز به آفت اغفال جامعه نسبت به  مسائل دینی، فرهنگی و قرانی برمی‌گردد که حتی می‌توان گفت از رفتار مسئولین نیز نشأت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha