برخی مسئولان اعتقادی به تربیت حافظان قرآن ندارند / حفظ؛ محور فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3985682
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۱

برخی مسئولان اعتقادی به تربیت حافظان قرآن ندارند / حفظ؛ محور فعالیت‌های قرآنی

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینکه تربیت حافظان قرآن برای عده‌ای دغدغه نیست، گفت: حتی بسیاری از مسئولان قرآنی ما اصلاً چنین اعتقادی ندارند و اولویت کاری آن‌ها تربیت حافظان قرآن نیست و این مسئله جای تأسف دارد که بسیار به این مقوله کم توجهی شده است.

حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با ذکر این نکته که در سیره اهل بیت(ع) محوریت قرآن در گفتار و رفتار آن‌هاست، گفت: متأسفانه این مسئله در سیره اهل بیت(ع) کمتر مورد توجه قرار گرفته است در صورتی که باید ببینیم این بزرگواران تا چه حد در رفتار و گفتار به قرآن می‌پرداختند.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم گفت: به نظر می‌رسد تمام کسانی که باید عزمی در این زمینه داشته باشند، عزم لازم را ندارند و چون رهبر معظم انقلاب این دستور را فرموده‌اند برای اینکه خالی از عریضه نباشد، گاهی اوقات سخنانی درباره حفظ قرآن بیان می‌کنند اما اینکه تربیت حافظان قرآن برای آن‌ها یک دغدغه باشد، چنین چیزی نیست.

شاهسونی ادامه داد: به عنوان مثال مجلس می‌تواند قانون و مقررات‌های برای این کار تعیین کند یا دولت قانون و تشویقی برای حفظ قرآن قرار دهد اما چنین مسائلی اتفاق نیفتاده است و حتی بسیاری از مسئولان قرآنی ما اصلاً چنین اعتقادی ندارند و اصلاً اولویت کاری آن‌ها تربیت حافظان قرآن نیست و این مسئله جای تأسف دارد که بسیار به این مقوله کم توجهی شده است.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حفظ قرآن را محور فعالیت‌های قرآنی توصیف کرد و گفت: کسی که به سراغ حفظ می‌آید در روخوانی، تجوید و تدبر تکمیل می‌شود چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند کسی که حفظ قرآن می‌کند واقعا به تدبر و تفسیر کمک می‌کند پس حفظ نقطه محوری است اما افراد بسیاری به این مقوله بی توجه هستند و شاید مشکل اینجاست که بسیاری از مسئولان قرآنی خودشان در امر حفظ کار نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای افراد بسیاری حفظ قرآن سخت است، گفت: البته حفظ کل قرآن کار سنگین و مشکل است هرچند خداوند فرمود « وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ...؛ و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم...» (آیه 40 سوره قمر) به ظاهر حفظ کردن کار سختی است و کسی که خودش حفظ قرآن انجام نداده است، این کار برایش بسیار سنگین‌تر است و به همین دلیل این را به کل جامعه و جوانان و نوجوانان تسری می‌دهند و به این کار اعتقادی پیدا نمی‌کنند.

شاهسونی گفت: زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تربیت شود، بنا داشتم که نامه‌ای خطاب به ایشان بنویسم و از ایشان درخواست کنم که دستور دهند و یک ستاد ملی حفظ قرآن زیر مجموعه دفتر ایشان در کشور تشکیل شود تا همه از این ستاد حرف‌شنوی داشته باشند و به یک شکل محوریت این ستاد را در بحث حفظ قرآن بپذیرند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ستادهای مختلفی اعم از ستاد احیای زکات، نماز و تفسیر در کشور وجود دارد اما ای کاش به جای همه این‌ها ستادی به نام قرآن وجود داشت که بر همه این ستادها نظارت داشت، گفت: مشکلی که اکنون داریم تشتت است و حرف‌شنوی بسیار ضعیف است و به جای اینکه به همدیگر کمک کنیم، برعکس آن انجام می‌دهیم.

شاهسونی اظهار کرد: اگر ستادی به نام ستاد ملی حفظ قرآن زیر نظر دفتر رهبر معظم انقلاب شکل گرفته بود، قطعاً همه حرف‌شنوی داشتند اما متأسفانه چنین عزمی را در بسیاری از بزرگانی که ادعا می‌کنند نمی‌بینیم.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان گفت: برخی‌ها بحث تشکیل وزارت قرآن را مطرح می‌کنند که انسجام به وجود آورد البته کار سخت و شاقی است اما شاید راحت‌ترین آن همین باشد و اگر مسئولان قرآنی بیت رهبری بر روی این مسئله توجه کنند، شاید چنین ستادی به عنوان محوریت قرار گیرد.

وی به فعالیت ستاد ملی راهبری حفظ قرآن در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون ستاد ملی حفظ قوانین بسیار خوبی تدوین کرده است اما هیچ‌کدام به اجرا نمی‌رسند و وقتی که اجرا نمی‌‍شوند چه فایده‌ای دارد که قوانین را زیبا بنویسیم.

شاهسونی بیان کرد: ما سند راهبری زیادی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و تبلیغ و ترویج داریم اما در اجرای همه آنها با مشکل مواجهیم و نکته کلیدی آن هم بحث رهبری این کار است و کسی باید در این جایگاه قرار گیرد که بقیه آن را به عنوان رهبر بپذیرند.

انتهای پیام
captcha