مسیر تعالی هنر انقلاب اسلامی از بازاندیشی اثر هنری متعهد می‌گذرد
کد خبر: 3985035
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
در مراسم رونمایی تابلوی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» عنوان شد؛

مسیر تعالی هنر انقلاب اسلامی از بازاندیشی اثر هنری متعهد می‌گذرد

تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» اثر عیدالحمید قدیریان شب گذشته، یک‌شنبه ۲۷ تیر در منطقه گلشهر مشهد مقدس رونمایی شد.

دادمان: هنر متعهد مرز نمی‌شناسدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» اثر عیدالحمید قدیریان عصر یک‌شنبه ۲۷ تیر با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از مدیران و هنرمندان استان خراسان رضوی در مدرسه‌ای در منطقه گلشهر مشهد مقدس رونمایی شد.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: ما در حوزه هنری همانند گذشته هنر متعهد و هنر انقلاب اسلامی را محدود به مرز‌های جغرافیایی نمی‌دانیم و معتقدیم که هنر متعهد هیچ مرزی نمی‌شناسد. افغانستان که اکنون گرفتار دو تیغ تزویر و تکفیر و زورگویی مستکبرین عالم و کج‌فهمی متحجرین شده است، امروز بیش از پیش به حرکت بالنده و رو به جلوی هنر متعهد نیاز دارد.

وی ادامه داد: راه گره‌گشایی و برون‌رفت از گرفتاری‌هایی که مردمان ما در این منطقه و در جغرافیای عالم به آن دچار هستند، گفت‌وگو با زبان فرهنگ و هنر است.

دادمان در ادامه گفت: رفت‌وبرگشت میان اندیشه و هنر، رفت‌وبرگشت میان فهم معرفتی و خلق هنری حتماً مسیر جدیدی را پیش روی هنر متعهد قرار می‌دهد. ما در هنر متعهد و در تعالی هنر انقلاب اسلامی باید بتوانیم آنچه می‌اندیشیم را مجسم کنیم. من به مثابه یک مخاطب پیگیر در مکتب هنر انقلاب شهادت می‌دهم که استاد قدیریان عمرشان را صرف تجسم فهم معرفتی کردند. آنچه در همه آثار ایشان می‌توان دنبال کرد یک منظومه معرفتی منسجم مبتنی بر اندیشه عمیق اسلامی است.

رئیس حوزه هنری افزود: شاید بتوان ساعت‌ها پیرامون هنر اثر ایشان گفت‌وگو کرد و اندیشید و آثار ایشان باید محل تأمل و تأنی و گفتگوی نظری قرار بگیرد. در واقع این تجسم معارف ناب اسلامی است که به چیره دستی قلم هنرمندان ما مجسم می‌شود و افق جدیدی را باز می‌کند.

دادمان ادامه داد: مسیر جدیدی که استاد قدیریان آغاز کرده‌اند و همه را به آن دعوت می‌کنند ستودنی است. باید این مسیر را جدی بگیریم و این دعوت را قدر بدانیم. مسیر تعالی هنر انقلاب اسلامی نیز از همین جا می‌گذرد. از تلاش برای تجسم فهم معرفتی‌مان و کوشش مجدد برای بازاندیشی حول اثر هنری متعهد و هنرمندان متعهد.

دادمان در مورد تازه‌ترین اثر قدیریان گفت: آنچه استاد قدیریان تلاش کردند در این اثر ترسیم کنند بی‌شک نمونه‌ای والا است و این مسیر به برکت ایشان و همت دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی باز شده است. حال این وظیفه ماست که بیشتر پیرامون آثار هنرمندان انقلاب گفت‌وگو و اندیشه کنیم تا معنای آن‌ها را کشف و جهانی دیگر بسازیم.

دادمان: هنر متعهد مرز نمی‌شناسد

وی افزود: از جامعه هنری متعهد ایران و افغانستان و هر کسی که دل در گرو آرمان و تعهدی دارد، دعوت می‌کنم در مسیر خلق هنری و تجسم هنری داشته‌های معرفتی خود را پیش رو بگذارد. همچنین دعوت می‌کنم از منتقدان و علاقه‌مندان هنر انقلاب اسلامی کوشش کنند همه با هم پیرامون این آثار بیندیشیم تا در پی آن مسیر تازه‌ای پیرامون آن گشوده شود.

ایجاد دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری خراسان رضوی

مجید عسکری؛ رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز ضمن تسلیت به خانواده‌های افغانستانی گفت: حوزه هنری استان خراسان رضوی به واسطه قرار گرفتن در یک مکان جغرافیای خاص در کشور با سه محور مهم مواجه است. اولی قرارگیری در کنار کشور‌های فارسی‌زبان افغانستان و تاجیکستان است که باید برنامه‌های ویژه‌ای را برای این ظرفیت در نظر بگیرد. محور دوم حضور بارگاه امام هشتم (ع) در این شهر مقدس است و ادبیات و هنر دینی که به واسطه این امام رئوف در آن جریان دارد. سومین محور نیز به سابقه انقلابی و درخشان خراسان رضوی مربوط می‌شود. از این رو حوزه هنری استان خراسان رضوی در تمام عرصه‌هایی که ورود خواهد کرد این سه محور را در نظر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این دومین نشست مهمی است که حوزه هنری استان با هنرمندان فارسی‌زبان برگزار می‌کند. پیش از این نیز با برپایی بزرگداشت مراسم هفتمین روز شهادت دختران مدرسه سید الشهدای افغانستان به همراه کارگاه نقاشی که خروجی‌اش را در نمایشگاه «بچه‌های آسمان» مشاهده کردید، یاد این شهدا را گرامی داشتیم.

عسکری در ادامه بیان کرد: امیدوارم باهمکاری هنرمندان افغانستانی و هنرمندان فارسی زبان بتوانیم افتخاراتی بزرگی را کسب کنیم. در همین راستا دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری یکی از محور‌هایی است که به همت هنرمندان افغانستانی راه‌اندازی شده که قرار است محفلی برای هنرمندان و فعالان فرهنگی آن‌ها باشد.

وی در پایان با تجلیل از همکاری آموزش و پرورش استان گفت: نام این مدرسه که پیش از این «فرزانه» بود از امروز به مدرسه «دختران مکتب سید الشهدا» تغییر نام می‌دهد.

در ادامه این مراسم تجلیل از اسماء نجفی نقاش افغانستانی که سال گذشته با برپایی نمایشگاهی در مشهد مقدس به موضوع گرامیداشت زنان افغانستانی پرداخته بود، بخش دیگری از این مراسم بود.

پایان داستان ناتمام عاشورا با انتقام خون سیدالشهدا

عبدالحمید قدیریان نیز در این مراسم گفت: هنر انقلاب، هنری است که هنرمندش در آن حضور نداشته باشد؛ چرا که اگر هنرمند پررنگ شود، اصل هنر انقلاب معنی خود را از دست می‌دهد. فرهنگ شیعه، فرهنگ من نباشم و تو باشی است. همانگونه که حضرت زهرا (س) در پس پرده همه حرکات را امامت می‌کنند و ما ایشان را نمی‌بینیم. هنرمند آن کسی است که باشد و دیده نشود.

قدیریان ادامه داد: این فاجعه واقعاً دلم را به درد آورد. زیرا دوستان افغانستانی بسیاری داشتم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که در خلوت خود احساسم را پیاده کنم.

وی افزود: برای تلطیف درد و رنج مادران داغ دیده این اتفاق چه چیزی ما را سبک می‌کند و به زیبایی می‌رساند. زمانی که بدانیم شهدایمان زنده هستند و در کنار مولایمان روزی می‌خورند. این دختران کوچک الان در بهشت به سر می‌برند و حالشان خیلی خوب است. این شهدا نگاه سالم و زیبا به ما دارند و روح ما را به سوی آسمان متوجه می‌کنند.

قدیریان در ادامه با تأکید بر اینکه پیشروی و موفقیت‌های کشورمان حاصل دستگیری و شفاعت همین شهداست، افزود: این تابلو را برای لطافت و آرامش روح مادران این شهدا نقاشی کردم و در آن می‌گویم که‌ای مادران شهدا از این فضایی که درونش قرار گرفته‌اید لذت ببرید. زیرا در مرحله‌ای به سر می‌بریم که داستان ناتمام عاشورا را بچه‌های ما به سوی انتها پیش می‌برند. داستان ناتمام عاشورا باید با انتقام خون سیدالشهدا به اتمام برسد. ما هم اکنون در این مرحله به سر می‌بریم و خوشحالیم که مسیر عاشورا را ادامه می‌دهیم.

دادمان: هنر متعهد مرز نمی‌شناسد

وی افزود: هنرمندان باید بیدار شوند و به میدان بیایند تا این راه سخت را برای پویندگان آن هموار و تبیین کنند.

خراسان رضوی ۷۰ هزار دانش‌آموز تبعه افغانستان دارد

خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در ادامه با اشاره به وجوه مشترک فرهنگی، دینی و مذهبی بین مردم ایران و افغانستان، گفت: به خاطر همین اشتراکات فرهنگی و دینی است که اتباع افغانستانی در کشور ما، ماندن در کنار برادران و خواهران ایرانی خود را ترجیح دادند. در همین حال مسئولان و مردم ما نیز هیچ تفاوتی بین خود و اتباع افغانستان قائل نشدند و همچنانکه در حال حاضر تنها در خراسان رضوی دست کم ۷۰ هزار دانش‌آموز تبعه افغانستان در مدارس و کلاس‌هایی درس می‌خوانند که دانش‌آموزان ایرانی نشسته‌اند و هیچ تفاوتی هم بین آن‌ها وجود ندارد.

وی گفت: در حالی که اتباع افغانستان در چند دهه گذشته در تمامی وجوه اجتماعی و اقتصادی، در بین ما مسالمت‌آمیز زندگی کرده و مردم ما آن‌ها را همچون برادران و خواهران خود پذیرفته‌اند، آن‌ها نیز همواره در کنارمان بوده‌اند؛ نمونه بارز آن هشت سال جنگ تحمیلی و یا حضور در سوریه و محور مقاومت که علیه دشمنان قسم خورده مسلمانان، با ما همراه و هم‌قسم بوده‌اند.

وی تأکید کرد: این همبستگی و پیوستگی فرهنگی بین مردم ایران و افغانستان ادامه خواهد داشت و امیدواریم نمود آن را در برقراری امنیت پایدار در مرز‌ها، امنیت و آرامش در هر دو کشور شاهد باشیم.

در این مراسم که با حضور برخی مسئولان محلی، جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون و خانواده‌های تبعه افغانستان، در منطقه گلشهر مشهد برگزار شد، علاوه بر رونمایی از تابلوی استاد قدیری، آثار تجسمی و نقاشی برخی هنرمندان … در قالب نمایشگاهی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

استاد عبدالحمید قدیریان، دانش‌آموخته نقاشی و از هنرمندان شناخته شده انقلاب اسلامی در حوزه نقاشی، کارگردانی و طراحی صحنه است.

انتهای پیام
captcha