3 اولویت عرصه فعالیت‌های قرآنی در دولت آینده
کد خبر: 3984537
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
عبدالهادی فقهی‌زاده بیان کرد:

3 اولویت عرصه فعالیت‌های قرآنی در دولت آینده

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی فعالیت‌های قرآنی که ضرورت اجرای آنها در آینده بیش از پیش احساس می‌شود، گفت: کاهش شدید اعتبارات قرآنی یکی از مسائلی بود که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که بیشتر تحت تأثیر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها قرار گرفت و باید در دولت آینده بر روی آن بیشتر تمرکز شود.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قران و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد فعالیت‌هایی که در دولت آینده ضرورت بیشتری برای پرداختن به آنها احساس می‌شود، گفت: یکی از اشکالات موجود در مجموعه فعالیت‌های قرآنی دولت در سال‌های اخیر، کمبود شدید اعتبارات راهبری، نظارت و ورود به عرصه‌های جدید قرآنی است.

وی با تأکید بر اینکه این گمان به هیچ وجه با واقعیت بیرونی سازگار نیست که باید فعالیت‌های قرآنی از مردم شروع و به مردم ختم شود و دولت جمهوری اسلامی هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد، گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته با وجود کاستی‌ها، همواره دولت به این موضوع توجه کرده است و من هرگز نافی اهتمام دولت در ادوار مختلف نیستم. اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی گسترده، که عمدتاً ناشی از تحریم‌هاست، اعتبارات حوزه فرهنگ دینی تضعیف شده و این امر شایسته جمهوری اسلامی ایران نیست که حاصل مبارزات استکبارستیزانه امت اسلامی است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر آسیب‌زا بودن کاهش اعتبارات قرآنی، بیان کرد: بزرگان کشور در حوزه‌های گوناگون فرهنگی بر این امر صحه می‌گذارند که اگر برای این اعتبارات فکری نشود، ضعف ارگان‌های فرهنگ دینی را در ساختار دولت به دنبال خواهد داشت. همچنین موضوع دیگر یک امر کلی است و در حوزه‌های گوناگون مشاهده می‌شود و فقط به یک ساختار همچون معاونت قرآن و عترت، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه مربوط نیست و آن بحث بیمه فعالان قرآنی کشور است. کارهای خوبی صورت گرفته و وزیر محترم ارشاد در دولت دوازدهم اهتمام داشتند تا چند هزار فعال قرآنی از مزایای بیمه برخوردار شوند، اما تعداد بیمه‌شدگان باید بسیار فراتر از رقم فعلی، حدود پنج هزار نفر، باشد.

فقهی‌زاده با تأکید بر اینکه به عنوان مسئول بخش قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمار مربوط به این حوزه را با اطلاع کامل بیان می‌کند، اظهار کرد: در بحث بیمه فعالان قرآنی حداقل نیاز ما سه‌برابر وضع موجود است، اما میزان اعتبار برای بیمه فعالان قرآنی باعث شده که تعداد بیمه‌شدگان بیشتر نشود. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مُصِر است و ما نیز پیگیریم، اما این اعتبار جذب نمی‌شود.

وی گفت: پیشنهادم تشکیل صندوق مستقل بیمه‌شدگان قرآنی با چارچوب مشخص و اعتبارات مستقل است. شاید از این رهگذر بتوانیم 15 تا 20 هزار فعال قرآنی را تحت پوشش قرار دهیم. امیدوارم فضای همدلی برای هم‌افزایی و همکاری مؤثر در بین سازمان‌ها و نهادهای قرآنی دولت و بخش عمومی و دیگر بخش‌ها بیش از پیش فراهم شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شیوع کرونا جای خالی برخی از فعالیت‌های قرآنی را آشکار کرد، گفت: نیازمند تقویت بنیان‌های توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی به ویژه بخش تولید محتوا هستیم. البته یک بخش این موضوع هم به بحث اعتبارات بازمی‌گردد. امیدوارم دولت آینده منشأ آثار و خدمات ارزنده‌ای شود و به تقویت جریان قرآنی کشور بیش از پیش توجه کند و این موضوعات، به عنوان دغدغه‌های کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، در دولت سیزدهم نیز جزء اولویت‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha