بلاتکلیفی معلمان قرآن به سبب یک مصوبه / نیاز به اصلاح قوانین داریم
کد خبر: 3984499
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲

بلاتکلیفی معلمان قرآن به سبب یک مصوبه / نیاز به اصلاح قوانین داریم

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در پیش است اما مصوبه‌ای باعث شد که برخی از معلمان قرآن که دارای سابقه خوبی هم هستند، نتوانند در این آزمون شرکت کنند و به خاطر این مصوبه و قانون بلاتکلیف ماندند.

همه مشکلات از یک مصوبه و بخشنامه آغاز شد. مصوبه‌ای که باعث شد حق برخی از معلمان قرآن که با جان و دل برای ترویج قرآن و آموزه‌های آن به نسل جدید فعالیت می‌کنند، ضایع شود و اکنون این طیف زحمتکش که حق عظیمی به گردن فرهنگ این کشور دارند، نادیده گرفته شدند.

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برای نیروهای خود در راه است اما سهم برخی از معلمان قرآن که سال‌های سال هم در این عرصه فعالیت کرده‌اند از این آزمون و استخدام تقریباً هیچ است چراکه به دلیل مشکلات قانونی امکان ثبت‌نام در این آزمون میسر نیست و از قافله سایر همکاران جا مانده‌اند.

چندی پیش بخشنامه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر شد که در آن افرادی که در طرح امین یا در مدارس قرآن و دارالقرآن‌های وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های 88 تا 92 تدریس داشته‌اند، استخدام شوند. مشکلی که در این بخشنامه وجود داشت عدم احقاق حق برخی از معلمان بود که قبل از سال 92 وارد آموزش و پرورش شدند. زیرا در آن سال‌ها هیچ مدرسه یا دارالقرآنی اجازه جذب نیروی آزاد نداشته است و اگر کسی نیروی آزاد به عنوان معلم قرآن به کار می‌گرفت حق ابلاغ به وی را نداشت و همچنین نباید هیچ سند مالی برای پرداخت حق‌الزحمه به معلم قرآن به جا می‌گذاشت زیرا اگر این اسناد وجود داشت طرح می‌توانست مدعی بیمه شود.

سؤال اینجاست زمانی که گرفتن نیرو و به جا گذاشتن اسناد مالی و ابلاغ به نیروهای آزادی که به عنوان معلم قرآن وارد آموزش و پرورش شدند، ممنوع بوده است، پس چرا اکنون بخشنامه‌ای از همین وزارتخانه آمده است که نیروهایی که در مدارس قرآن و دارالقرآن‌ها فعالیت داشته‌اند اسناد مالی بیاورند تا بتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند و این بخشنامه نقض قوانین آموزش و پرورش در سال 92 به قبل بوده است. البته در این میان برخی از مدیران دارالقرآن‌ها که کپی چک و صورت‌جلسات پرداخت حقوق را داشته‌‌اند توانسته‌اند به یاری معلمان بیایند تا بتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند اما برخی از مدیران دارالقرآن‌ها چنین کاری نکرده‌اند در نتیجه اکنون هیچ سندی برای برخی از معلمان وجود ندارد که نشان دهد از چه سالی در آموزش و پرورش تدریس داشته‌اند.

پس باید در این زمینه احقاق حق معلمان قرآن صورت گیرد چرا که این مشکل نه تنها در میان معلمان قرآن استان بلکه در نقاط مختلف کشور هم وجود دارد و تاکنون پیگیری‌های متعددی هم انجام داده‌اند و حتی در برخی از استان‌ها هم برخی از مدیران کل آموزش و پرورش قول‌های مساعدی برای رفع این مشکل داده‌اند که این امیدواریم این روند در تمام استان‌ها از جمله استان فارس پیگیری شود. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که چندی پیش کارگروه بررسی پرونده‌های معلمان برای شرکت در این آزمون در آموزش و پرورش فارس تشکیل شده است اما هیچ‌کس از اداره قرآن، عترت و نماز این اداره‌ کل در آن کارگروه حضور نداشته است که بتواند از حق معلمان قرآن دفاع کند و حتی رئیس اداره قرآن و عترت فارس هم اذعان داشته که این مشکل به ما ربطی ندارد!

زهرا کریمی، یکی از معلمان قرآن شهرستان کوهچنار قائمیه استان فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، نسبت به این شرایط اعتراض داشت و گفت: یکی از مربیان طرح امین هستم که از اواخر سال 90 وارد آموزش و پرورش و به عنوان معلم قرآن مشغول به تدریس شدم و تا سال 98 هم تدریس داشتم اما از آن زمان تاکنون به دلیل شیوع کرونا امکان حضور در مدارس فراهم نیست.

وی افزود: در آن زمان حق‌الزحمه را به صورت دستی پرداخت می‌کردند گرچه من پرینت حساب هم گرفتم و در سال 91 مشخص شده بود که مبلغی از آموزش و پرورش به حسابم واریز شده است اما وقتی به آموزش و پرورش استان تحویل دادم، گفتند قبول نیست و باید حتماً چکی از آموزش و پرورش داشته باشم که به عنوان سند بتوان آن را به پرونده اضافه کرد.

کریمی بیان کرد: از طریق معاونت حوزه علمیه استان به ما نامه دادند که آن را به شیراز ارسال کردیم اما هنوز هیچ خبری نیست و نمی‌دانیم وضعیتمان چه خواهد شد زیرا هنوز سامانه برای ما برای ثبت نام باز نشده است و سردرگم هستیم.

زهرا طلوع، دیگر معلم قرآن از شهرستان فیروزآباد استان فارس از سال 87 به عنوان معلم قرآن در آموزش و پرورش تدریس داشته است، او نیز به خبرنگار ایکنا گفت: به جد پیگیر پرونده‌های معلمان قرآن بودیم که نیاز به سند مالی دارد اما در سال‌های قبل از 91 ثبت سند مالی غیرقانونی محسوب می‌شد گرچه ما برای تدریس از آموزش و پرورش شهرستان تأیید گرفتیم اما اداره کل آموزش و پرورش استان این تأییدیه را قبول نکرد و دلیلش هم نبود سند مالی عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه در استان مازندران، مدیرکل آموزش و پرورش مسئولیت این مشکل را پذیرفته و قول مساعد داده است تا کسانی که سند مالی هم نداشتند بتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند، گفت: اخیراً بخشنامه‌ای در مورد معلمان قرآن و طرح امین و برخی از نهضتی‌ها آمده است که برای شرکت در آزمون باید سند مالی داشته باشند در صورتی که از قبل از سال 82 اعطای سند مالی به معلمان قرآن یک کار غیرقانونی بوده است و اکنون گرفتاری ما هم بر سر همین موضوع است.

طلوع بیان کرد: در استان مازندران پیگیری‌های بسیاری شده و مدیرکل استان هم با مسئولیت خود قبول کرده است کسانی که حتی سند مالی هم ندارند بتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند لذا احساس می‌کنیم اگر ما هم پیگیری کنیم بتوانیم به این حق برسیم و مسئولان امر رضایت دهند که شرط سند مالی را از بخشنامه حذف کنند گرچه ما به وزارتخانه هم نامه‌نگاری کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

سارا عسکرزاده هم دیگر معلم قرآن از شهرستان جهرم استان فارس است که از سال 85 تا 94 حق‌الزحمه‌اش را به صورت دستی دریافت می‌کرده است. وی به خبرنگار ایکنا گفت: مشکل من هم مانند برخی دیگر از همکارانم برای شرکت در آزمون استخدامی نداشتند سند مالی و ابلاغ است.

وی با ذکر این نکته که مدرک تحصیلیم مشکلی ندارد، افزود: تنها مدرکی که از آموزش و پرورش دارم یک لیست است که اسامی مربیان قرآن در سال 90 در آن نوشته شده است و رئیس آموزش و پرورش هم آن را امضا کرده و نام من هم درون آن لیست وجود است.  

عسکرزاده با بیان اینکه یک دوره داوری هم آموزش و پرورش برگزار کرد که حتی گواهی این دوره را هم دارد، گفت: پرونده من در آموزش و پرورش جهرم موجود است اما اذعان می‌کنند که اداره‌ کل آموزش و پرورش استان گفته است که دیگر پرونده جدیدی برای استخدام ارسال نکنید.

وی با بیان اینکه در دارالقرآن امام سجاد(ع) شهر قطب‌آباد تدریس می‌کرده است، گفت: این دارالقرآن زیر نظر آموزش و پرورش جهرم است که از سال 89 ذیل این اداره قرار گرفت در صورتی که قبل از آن نبود.

عسکرزاده با تصریح اینکه دیگر زمانی برای آزمون استخدامی نمانده است، گفت: حق ما در حال ضایع شدن است لذا از مسئولان امر درخواست داریم که پیگیر رفع مشکل ما هم باشند تا بتوانیم به حقمان برسیم.

محمدحسین اسلامی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی هم به خبرنگار ایکنا گفت: در جریان اتفاقات و مشکلات معلمان قرآن هستم و حتی پیگیری‌هایی هم از طریق اتحادیه کشوری انجام داده‌ایم اما آنچه مشخص است این است که اشکال از قوانینی است که مجلس برای آموزش و پرورش برای جذب نیرو مصوب کرده است. حتی مدتی قبل بر سر این قضیه از طریق اتحادیه کشوری جلسه‌ای با معاون وزیر آموزش و پرورش داشتیم که بتوانیم مربیان قرآن را جذب آموزش و پرورش کنیم اما آنها با سند و قانون نشان دادند که منع قانونی دارند لذا اینکه اکنون می‌گویند مدیرکل آموزش و پرورش فلان استان گفته است که این مشکل را حل کرده و مسئولیتش را به گردن می‎‌گیرد، درست نیست چراکه قانون به او چنین اجازه‌ای نمی‌دهد زیرا معلمان قرآن باید از طریق سامانه ثبت‌نام کنند و تا زمانی که کدی از آموزش و پرورش برای این کار نداشته باشند، سامانه آن‌ها را نمی‌پذیرد و نمی‌تواند به مرحله بعدی برود و ثبت‌نامش را قطعی کند.

اسلامی بیان کرد: مصوبه مجلس باعث شده است که جلوی این مسئله در آموزش و پرورش گرفته شود لذا با برخی از نمایندگان مجلس صحبت کردیم که حداقل بتوانیم این مشکل را طی سال‌های آتی حل کنیم.

وی با ذکر این نکته که طبق مصوبه مجلس در سال 92 آموزش و پرورش اجازه ندارد هیچ نیروی به جز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب کند و باید حتماً از مسیرهای تعیین شده قانون این کار را انجام دهد، گفت: باید این قانون اصلاح شود تا بتوانیم حق معلمان قرآن را بگیریم.

انتهای پیام
captcha