دومین شماره از دوفصلنامه «فقه و سیاست» منتشر شد
کد خبر: 3984054
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲

دومین شماره از دوفصلنامه «فقه و سیاست» منتشر شد

دومین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «فقه و سیاست» از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، مقالات این شماره شامل «فرایند نظام‌سازی اسلامی با تأکید بر نظام سیاسی» نوشته علی‌اکبر رشاد؛ «شناخت موضوع در فقه نظام با تأکید بر نوآوری‌ شهید صدر» اثر احمد مبلغی و عبدالحسین مشکانی سبزواری «گستره اختیارات نظام اسلامی در عرصه خصوصی و ضابطه‌‌مندی آن از منظر فقه سیاسی شیعه» به قلم سیدکاظم سیدباقری «استلزامات رفتاری اصل عزت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» اثر قاسم شبان‌نیاء از جمله مقالات این شماره است.
 
همچنین «واکاوی تأسیس پایتخت اسلامی از سوی پیامبر(ص) در رویکرد فقهی مبتنی بر نصوص و منابع سیره» نوشته داود مهدوی‌زادگان «مناسبات فقه و سیاست در مکتب جبل عامل» به قلم احمد رهدار از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
 
در چکیده مقاله‌ای با عنوان «شناخت موضوع در فقه نظام با تأکید بر نوآوری‌ شهید صدر» می‌خوانیم: از امتیازات فقه حکومتی نسبت به نگره‌های سنتی، ورود در موضوع شناسی فقهی است. فقه حکومتی با سه سطح  یعنی فقه موضوعات، فقه نظامات و فقه سرپرستی، نسبت به شناخت موضوعات سوگیری‌های دارد. در این نوشتار با تبیین موضوع شناسی در فقه حکومتی در سه لایه گفته شده تلاش شده است تا از نظر شهید صدر که لایه نظامات را ابداع نموده است شناخت موضوعات فقهی بررسی شود. این روی ابتدا روش تحلیل محتوای کیفی‌نگر شهید صدر به پدیده‌های کلان اجتماعی سیاسی اصطیاد شده و آنگاه روش شناخت این پدیده‌ها از سوی وی مورد مطالعه و تطبیق قرار گرفت و بدین صورت که پس از تبیین موضوع شناسی در کلان فقه حکومتی لوازم ورود مجتهدانه شهید صدر به موضوع شناسی، از گذرگاه توضیح نگره ایشان نسبت به شناخت توسط علوم جدیده، ابداع مکتب منطقی ذاتی برای جبران کاستی‌های علوم جدید و منطق استقراء و در نهایت شناخت از پایگاه اجتهادی و در قالب تفسیر موضوعی و فقه النظریه توضیح داده شده است.
 
در بخشی از مقدمه این مقاله نیز آمده است: فقه حکومتی، فقه اجتماعی، فقه پویا، فقه نظام و بالاخره فقه تمدنی عناوینی است که در ادبیات فقهی شکل گرفته است همچنین تعبیر گستره و مولفه‌های تمایز بخشی این فقه با فقه فردی را می‌توان به عنوان گام‌های ادبیات نظریه این علم تلقی کرد. اداره جامعه، همه شئون حیات فردی و اجتماعی، نظام سازی، تکامل نظامات اجتماعی و تمدن سازی، مولفه‌هایی هستند که این خوانش از فقه، خود را متکفل آن می‌داند. مبتنی بر این سخن در طول تاریخ و بر اساس زمینه‌های معرفتی و سیاسی - اجتماعی، جلوه‌هایی از حقیقت جامع و تمدنی فقه نمود پیدا کرده است. بررسی تاریخ فقه نشان می‌دهد در روزگاری که تقیه تام حاکم بوده حتی به استنباط احکام فردی هم پرداخته نشده است. با فراهم آمدن زمینه‌ها این بخش سامان یافته و فراهم شدن زمینه‌های بیشتر فقه فرافردی در سطح خرد مانند روابط بین مومنین فعال شده است.
 
برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
 
یادآور می‌شود، دوفصلنامه فقه و سیاست در بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (www.civilica.com)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی(ensani.ir)؛ سامانه نشریه ijp.isca.ac.ir و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود.
انتهای پیام
captcha