ولایت؛ مهم‌ترین توشه آخرت / بی حجابی، بازی کردن در زمین دشمن است
کد خبر: 3982884
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
آیت‌الله دژکام بیان کرد:

ولایت؛ مهم‌ترین توشه آخرت / بی حجابی، بازی کردن در زمین دشمن است

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه مهم‌ترین چیزی که می‌توانیم برای آن عالم داشته باشیم، ولایت است، گفت: اگر ولایت داشته باشیم هرطور امیرالمؤمنین(ع) از ما خواسته است همان را انجام می‌دهیم، اما اگر ولایت نداشته باشیم اگر صدبار هم حضرت چیزی گفته است، اهمیت نمی‌دهیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 18 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: پروردگار متعال در قرآن کریم سوره مبارکه حشر می‌فرماید ای کسانی که باورتان است که خدایی و قیامت و حساب و کتابی هست، تقوا پیشه کنید. برای سفر آخرت هیچ توشه‌ای بدون تقوا به درد نمی‌خورد باید در نامه عمل ما هر چه نوشته می‌شود بگویند این از روی تقوای الهی انجام شده تا مفید باشد.

وی افزود: خداوند همچنین می‌فرماید هرکس بررسی کند و ببیند برای فردای خود چه پیش فرستاده است؛ نگوییم آنجا که می‌رویم عالم برزخ و قیامت دو عالم است اما به محض این که مرگ آمد دیگر رابطه ما با عمل قطع می‌شود. برخی‌ها می‌گویند مرگ را فراموش کنیم تا خوش باشیم، در صورتی که مرگ حتماً می‌آید و با آن مواجه خواهیم شد و از هر طرف که برویم روبه‌روی ماست.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هرکس روز مرگش که رسید باید برود. خدای متعال می‌فرماید نگاه کن ببین برای آنجا چه داری، گفت: مهم‌ترین چیزی که می‌توانیم برای آن عالم داشته باشیم، ولایت است. ولایت مهم‌ترین مسئله است. طبق روایات اسلامی در آن عوالم ولایت علی(ع) و اولادش به درد می‌خورد. این ولایت را محکم بچسبیم. اگر ولایت داشته باشیم هرطور امیرالمؤمنین(ع) از ما خواسته است همان را انجام می‌دهیم. اما اگر ولایت نداشته باشیم اگر صدبار هم حضرت چیزی گفته است، اهمیت نمی‌دهیم.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: در ادامه در همین آیه می‌فرماید از خدا بترسید. یعنی خداوند دو مرتبه در یک آیه فرموده است از خداوند بترسید. همه ما بندگان باید از خدا باید حساب ببریم. این نگرانی‌هایی که همه داریم به خاطر چیست؟ به دلیل بی‌تقواهاست، انسان با تقوا کسی را اذیت نمی‌کند. دزدی و رانت‌خواری و پول حرام خوردن و حق مردم خوردن همه از انسان بی تقوا سرمی‌زند اما اگر تقوا در جامعه باشد مردم مشکلاتشان حل می‌شود و آرامش پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند به هر کاری که انجام می‌‎دهیم، کاملاً آگاه است، گفت: هر کس هر کاری که می‌کند ممکن است از نگاه ما پوشیده باشد. از نگاه بازرسی و قاضی هم گاهی پوشیده می‌ماند ولی خدا می‌بیند و می‌داند.

آیت‌الله دژکام در ادامه به فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمدتقی(ع) اشاره کرد و گفت: آن امام فرمود آگاه باش خواهر و برادر که هیچ چیز از چشم خدا پنهان نیست. چشمان ما گاهی بسته می‌شود و ساعتی خواب است، دوربین‌ها هم گاهی مواقع کار نمی‌کند. ولی در مورد خداوند اینگونه نیست.  او نه خوابش می‌گیرد نه چرت می‌زند نه غافل می‌شود. هر کاری هر انسانی انجام می‌دهد جلوی چشمان خداوند است و اکنون خودمان قضاوت کنیم و به حساب کار خود برسیم. اگر هر اشتباه و خطایی کردیم، استغفار کنیم و توبه کنیم که خدای متعال بخشاینده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه ما چه بخواهیم چه نخواهیم در معرض امتحان هستیم، گفت: برخی گمان می‌کنند می‌توانند واقعیت این عالم را تغییر دهند. نمی‌توانند. این جا محل امتحان است مگر غیر از این است؟ از نگاه دینی دنیا محل امتحان است یا نیست؟ چرا بعضی‌ها گمان می‌کنند که نمی‌خواهند امتحان دهند. نه حتماً امتحان خواهیم داد اکنون که امتحان می‌دهیم حواسمان باشد ببینیم امتحانی که می‌دهیم نتیجه چه می‌شود کارنامه ما چگونه خواهد بود.

وی بیان کرد: در امتحاناتی که اکنون ما ایرانی‌ها بالاخص به آن مبتلا هستیم گاهی به افراد نگاه می‌کنیم می‌بینیم واکنش‌شان مختلف است گاهی برای یک شخصی امتحانی پیش آمده اینقدر جزع و ناله می‌کند که مردمی هم که اطراف او هستند می‌گویند دیگر خسته شدیم، از آن طرف هم هستند کسانی که امتحان‌های سخت‌تری شدند ولی اینگونه برخورد نکردند.

آیت‌الله دژکام گفت: امام نهم(ع) می‌فرماید اگر کسی در امتحانات و سختی‌ها جزعش از صبرش پیشی گرفت اجر خود را کم می‌کند ولی امتحان تغییر نمی‌کند. امتحان هست ما باید صبر را برای رسیدن به اهداف بزرگمان مرتب به همدیگر یادآور شویم. برخی فضایی درست کرده‌اند که بحث کردن از ارزش‌های اخلاقی در آن فضا زیر سئوال رفته است. می‌گویند فلانی دوباره اخلاقی صحبت کرده است، مگر می‌شود انسان باشد و در مورد اخلاق صحبت نکند، ارزش انسان به اخلاقش است.

نگاه اخلاقی به مسائل داشته باشیم

وی با تصریح اینکه ائمه اطهار مظهر صبر بودند، گفت: سعی کنیم در مسائلی که پیش می‌آید به آن نگاه اخلاقی هم داشته باشیم. این غیر از آن است که ما این مسائل را از زاویه مدیریتی بررسی می‌کنیم. مدیریت ضعیف را باید انتقاد کنیم اما بحث مدیریتی را با بحث اخلاقی مخلوط نکنیم شیطان و دشمن بهره‌مند می‌شود، ما باید بحث اخلاقی را سرجای خود داشته باشیم بعد نگاهمان به مدیریت، نگاهمان به عرصه‌های مختلف مسائل اقتصادی و معیشت مردم هم از حیث دیگری باشد.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در ادامه ضمن تسلیت دوباره فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد(ع) گفت: ان‌شاءالله به احترام آن حضرت در چارچوب مقرراتی که از نظر شرایط کرونا امکان‌پذیر است همه عرض ادب و احترام خواهند کرد.

وی به فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نیز اشاره کرد و گفت: روز اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج آن حضرت است و آغاز دهه  بسیار با عظمت از نظر عبادی و معنوی دهه ذی‌الحجه که از خداوند می‌خواهیم توفیق عبادت در این ایام را به همه ما عنایت کند اما متاسفانه به دلیل مسئله کرونا مردم محروم هستند و در هر صورت این ایام را قدر بدانیم خصوصاً این نمازی که گفتند هر کس در این دهه بخواند ثواب حاجیان برای او نوشته می‌شود که ان‌شاءالله خداوند متعال توفیق بدهد روزه این ایام بگیریم و اگر کسی هم روزه قضا دارد روزه قضا را بگیرد ثواب این ایام هم به او می‌دهند و این طور نیست که حتماً باید مستحبی روزه گرفته شود ولی امروزه این ایام بسیار مهم است.

وی گفت: روز عرفه نیز روز مخصوص دعاست که امیدواریم همه مشکلات امت اسلامی و ملت سربلند ایران ان‌شاءالله به برکت انفاس پاک مومنین که دستشان را خالصانه به درگاه الهی دراز می‌کنند حاجات برطرف شود و برآورده شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه به بحث خاموشی‌ها که مردم را کلافه کرده است، اشاره کرد و گفت: در این بحث مردم رنج‌های زیادی متحمل شدند و زیان‌هایی قطعی بدون اطلاع و آگاهی به وجود آورده است و در اینجا می‌خواهیم این مسئله را از نظر علت خاموشی برای اینکه در حق کسی بی انصافی نکرده باشیم، تحلیلی کنیم.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: عوامل متعددی باعث خاموشی می‌شود که یکی از آن‌ها در سال جاری گرمای هوا است که شما حس می‌کنید چه گرمای عجیبی ایجاد شده است و در این مناطق و حتی مناطق ییلاقی شیراز گرما واقعاً اذیت می‌کند. این گرما در کره زمین کم سابقه بوده است نه اینکه در ایران تنهاست، کشورهای دیگر هم گزارش آن را کم و زیاد می‌شنویم و آن‌ها هم دچار مشکلاتی شدند البته کم و زیاد دارد.

وی با بیان اینکه وقتی گرما زیاد می‌شود و همه ما می‌خواهیم از وسایل برقی استفاده کنیم مصرف بالا می‌رود، گفت: هر سال در این ایام می‌گفتیم که کمی احتیاط کنید امسال مصرف خیلی زیاد شده است. این تذکرات را از قبل هم یادمان است. در زمان اوج‌مصرف ما همیشه از مردم خواهش می‌کردیم کمک بدهند تا مصرف کم شود. امسال هم تذکر دادیم و از مجموعه حرم و ستاد نماز جمعه درخواست کردیم که روشنایی‌ها کم شود و تا امکان دارد چراغی روشن نشود، البته برای وسایل سرمایشی نمی‌توان این کار را کرد. محاسبه شده ست مثلاً در هر خانه‌ای هر مشترکی اگر یک چراغ را خاموش کند یک قسمت قابل توجهی از این کمبود برق جبران می‌شود. این کار را هر سال می‌گفتیم امسال هم می‌گوییم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس بیان کرد:  نکته دیگر این است که ما به تناسب اینکه مصرف برق در کشور هر سال اضافه می‌شود مثل کارخانه راه انداختن که نیاز به برق دارد؛ برای تولید و ساخت خانه هم نیاز به مصرف برق داریم لذا باید برق تولید شود تا بتوانیم مصرف کنیم، متأسفانه مطابق برنامه مسئولان ما نتوانستند تولید را افزایش دهند و یک رقم قابل توجهی کمبود برق ما از این جهت است.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که به ما می‌گویند چرا انرژی اتمی تولید می‌کنیم، یکی از انرژی اتمی همین نیروگاه‌ها است. اینها رفتند در قرارداد پاریس نشسته‌اند و از ایران هم ظاهراً کسانی بودند و قرارداد بسته‌اند که سوخت فسیلی برای نیروگاه‌ها استفاده نشود، وقتی سوخت فسیلی نباشد باید از انرژی اتمی استفاده کنیم‌. ما می‌گوییم انرژی اتمی می‌خواهیم اما آن‌ها جلوی پیشرفتمان را می‌گیرند. اینها مشکلاتی است که ما با دنیا داریم یک راه هم بیشتر ندارد و آن این است که مردم با قدرت حق خودشان را بگیرند و الا این کشورهای قدرتمند دنیا هر چه ما تجربه کردیم هزار بار هم برای شان احترام بگذاریم حاضر نیستند با زبان خوش حق شما را بدهند. می‌گویند انحصار اینها باید دست ما باشد.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: ان‌شاءالله ما حرکت تکنولوژی هسته‌ای خود را ولو با زیر و بالاهایی که در سال‌های اخیر مواجه شده است، ادامه خواهیم داد. رسماً هم اعلام کردند که ما می‌خواهیم سوخت ۲۰ درصد را خودمان آماده کنیم نه آنکه آن‌ها به ما سوخت بدهند یا ندهند اینکه بخواهیم سوخت را وارد کنیم ما منابع اورانیوم داریم خودمان هم ان‌شاءالله به غنی‌سازی خواهیم رسید و رسیده‌ایم.

ضعف مدیریتی در خاموشی‌های گسترده

امام جمعه شیراز نکته سوم را بحث ضعف مدیریتی دانست و گفت: با تشرهایی که برخی مدیران ارشد زدند یک مقداری این قضیه خاموشی‌ها تنظیم شد. این سوءمدیریت است که متأسفانه ما تجربه کردیم و متاسفانه خرابکاری‌هایی هم اجمالاً در اخبار بود که برخی انجام دادند. امیدواریم که با مدیریت قوی که شما شروع کرده‌اید و برای کشور پیشنهاد داده‌اید این مشکلات را پشت‌سر بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به در پیش رو بودن سالروز شهادت رسیدن جمع کثیری از زائران امام رضا(ع) در مسجد گوهرشاد در سال 1314 به دستور رضا خان پهلوی اشاره کرد و گفت: به این علت زائران را شهید کردند که می‌گفتند می‌خواهیم بانوان ما حجاب داشته باشند و این همه کشته بدین علت بود. رضاخان گفت هر کس می‌خواهد از خانه بیرون بیاید باید بی حجاب باشد.

آیت‌الله دژکام به بیان نکاتی درباره روز عفاف و حجاب که بدین مناسبت نامگذاری شده است، پرداخت و گفت: آیا حجاب را فقط ما مسلمان‌ها می‌گوییم یا همه پیغمبرها گفته‌اند؟ همه ادیان الهی حجاب را گفته‌اند اما برخی می‌گویند فلان دین آنقدر سخت نگرفته است. عالم آن دین از روی کتاب دینی‌اش نمی‌خواند والا در ادیان رسمی الهی حجاب است. زرتشتی‌ها با حجاب بودند اگر کسی غیر این گفت معلوم است دین زردشتی ‌را نمی‌شناسند. این‌ها سند دارد. همچنین آیین یهود می‌گوید باحجاب باشید. مسیحی‌ها باید با حجاب باشند. این اشتباه در بین متدینین ما برخی اوقات است که می‌گویند بر آن‌ها واجب نیست چه کسی می‌گوید بر آن‌ها واجب نیست؟ اصل دین مسیحیان اصل که حضرت عیسی آورد تأکید بر حجاب است و اگر آن‌ها منحرف شدند، از دین منحرف شده‌اند. اسناد این مسائل را داریم و از کتاب آسمانی آن‌‎ها می‌توان این مسائل را ثابت کرد، بنابرین دینداری با بی‌حجابی سازگار نیست. این یک نکته که بدانید و کسی نیاید بگوید فقط شما این‌گونه می‌گویید خیر فقط مسلمانان نیستند بلکه فطرت بشر هم با پوشش سازگار است و ادیان الهی هم به پوشش دستور دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز بی حجابی در کشور ما بازی کردن در زمین دشمن است این را مردم باید مراقب باشند، گفت: اگر اکنون بزرگ‌منشانه با این قضیه برخورد می‌شود خودشان باید بدانند که دارند با بی حجابی به چه کسی خدمت می‌کنند، بی حجابی بازی کردن در زمین دشمن است. دشمنان ایران، اسلام و نظام اسلامی از این جهت باید در راستای پوشش و حجاب هم ان‌شاءالله توجیهات مناسب و توضیحات علمی که لازم است برای جامعه داده شود و متوجه باشند کسانی که هنجارشکنی می‌کنند دودش در چشمان خودشان می‌رود. گمان می‌کنند به دیگران دهن‌کجی می‌کنند اما خودشان ضرر خواهند کرد و در دنیا و آخرت برای آنها سرافکندگی خواهد بود لذا امیدواریم با تبلیغ و ترویج حجاب مناسب اسلامی جلوی خیلی از این فسادها که ممکن است، ناشی از عدم رعایت حجاب باشد گرفته شود.

انتهای پیام
captcha