برق نیست، زندگی نیست، مسئول هم نیست؟
کد خبر: 3982701
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
یادداشت روز/

برق نیست، زندگی نیست، مسئول هم نیست؟

دولت‌ها موظفند چشم‌انداز نیازهای آینده مردم کشورشان را ترسیم و برای رفع نیازهای آینده سرمایه‌گذاری کنند؛ مسئولیتی که سالهاست در کشور به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ایکنا، نسل ما یعنی دهه شصتی‌ها «بابا برقی» را به یاد دارند. آن زمان که شماره شبکه‌های تلویزیونی یک و دو می‌شد و دیگر هیچ! بخشی از برنامه‌ها به آموزش صرفه جویی آب و برق اختصاص داشت و هشدار اینکه آب و برق کم است. قطعی آب و برق در آن زمان و سال‌های بعد امری طبیعی بود اما سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت سد و نیروگاه‌ها موجب شد سال‌ها بخش قابل توجهی از مردم کشور مشکل قطعی برق نداشته باشند گرچه هشدارها در این خصوص با آغاز فصل تابستان و استفاده گسترده از وسایل سرمایشی عموماً وجود داشت اما مشکل حاد نبود تا اینکه طی چند سال اخیر به صورت روزافزونی با مشکل قطعی برق در تابستان مواجه هستیم اما چرا؟

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، درباره دلیل به‌هم‌خوردن تراز تولید و مصرف برق گفته است؛ خشکسالی و غیرممکن‌شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق‌ آبی، افزایش دما و بالارفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمزارزها چهار دلیل اصلی افزایش شدید مصرف برق و به‌هم‌خوردن تراز تولید و مصرف به شمار می‌روند.

اما در خصوص دلایل ذکر شده به عنوان عامل قطعی برق باید گفت: سال‌هاست هشدار خشکسالی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان اعلام شده است. همه مسئولان هم در جریان این قضیه هستند، همه هم می‌دانند که خشکسالی یعنی فقر، یعنی فلاکت. وقتی می‌دانیم درگیر خشکسالی هستیم و این شرایط نیز بدتر خواهد شد، چرا جایگزینی برای نیروگاه‌های آبی در نظر گرفته نشده است؛ مثلاً استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی که قابلیت استفاده از آنها در ایران فوق‌العاده زیاد است. آیا وظیفه دولت‌ها برنامه‌ریزی بلندمدت برای مدیریت انرژی در کشور نیست؟ آیا دولت‌ها وظیفه ندارند چشم‌انداز آینده کشور را ترسیم و براساس شرایطی که پیش خواهد آمد سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند؟  

از لامپ اضافه خاموش به بیت کوین اضافه خاموش!

استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است. تاکنون ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر شناسایی و جمع‌آوری شده است. یعنی عملاً طی این سال‌ها از لامپ اضافه خاموش به بیت کوین اضافه خاموش رسیده‌ایم. اما چند سؤال: سود این بیت کوین‌ها به جیب چه کسی می‌رود؟ چه نفعی برای مردم کشور دارد؟ و چه کسی مسئول آنهاست؟

دمای کره زمین در حال بالا رفتن است. این یک واقعیت علمی است که بر زندگی تمام مردم دنیا از جمله ایران تأثیر گذاشته است و می‌دانیم که شرایط گرمایشی زمین در حال بدتر شدن نیز هست. حال سؤال اینجاست که وقتی می‌دانستیم که زمین در حال گرم شدن است و از این پس تغییر فصول و تغییرات جوی متفاوت از گذشته را در پیش داریم با علم و آگاهی نسبت به این مسئله چه برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم؟ برای از این پس چه برنامه‌ای داریم؟

دولت باید پاسخ دهد!

آیا مگر دولت، مسئول بررسی و پیش‌بینی نیازهای مردم و رفع آن نیستند؟ اکنون هر فردی در کشور یک تلفن همراه و یا تب‌لت دارد. این وسایل نیز مدام باید شارژ شوند، به لطف حضور مستدام کرونا در کشور امروز زندگی مردم با وسایلی چون تلفن همراه، لپ‌تاپ و تب‌لت گره ناگسستنی خورده است، وسایلی که نیاز به شارژ روزانه دارند، پس امروز مسئله برق در استفاده از وسایل سرمایشی و لامپ اضافه خلاصه نمی‌شود، ابزار برقی مورد نیاز مردم افزایش یافته است و این طبیعی است که کشور به تولید برق بیشتری نیاز داشته باشد، طبیعیاتی که مسولان از محاسبه آن عاجزند!

آقای رئیس جمهور در آخرین سخنرانی خود در این خصوص، از افتتاح دو نیروگاه برای تأمین برق طی هشت سال فعالیت دولت گفته‌اند، اما وقتی قطعی برق وجود دارد یعنی دو نیروگاه کافی نبوده است. از سوی دیگر وقتی می‌دانیم آب نیست چرا به سراغ سایر راه‌های تولید انرژی نمی‌رویم؟

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در روزهای گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: درخواست می‌کنم از مردم که با خاموش کردن یکی دو لامپ اضافه به شبکه برق کشور کمک کنند.

آقای وزیر! مردم اکنون در بیمارستان‌ها از بی‌برقی و نبود برق اضطراری در حال وداع اجباری با زندگی هستند و شما سخن از لامپ اضافه خاموش می‌رانید!

در حالی که لوازم خانگی در بالاترین قیمت ممکن عرضه می‌شوند، در این قطع و وصلی‌های بی‌برنامه لوازم اساسی زندگی مردم همچون؛ یخچال، ماشین لباسشویی و... که به تدبیر دولتمردان عزیز هر لحظه بر قیمتشان افزوده می‌شود در حال نابودی است و آقایان مسئول متوجه نیستند که مردمشان همان‌ها که روزهای اول قبول مسئولیت خود را نوکران آنها می‌دانستند، توان خرید دوباره وسایل برقی را ندارند.

کرونا لزوم رعایت مسائل بهداشتی را تشدید کرده و بسیاری از بیماران مبتلا در خانه‌ها تحت مراقبت قرار دارند و بی‌برقی و بی‌آبی برای آنها مصادف است با مرگ زودرس حاصل بی تدبیری مسئولانشان! در حالت عادی نیز صنعت و کشاورزی ما با مشکل مواجه است و نبود برق برای این دو بخش یعنی آسیب گسترده به تولید.

مشکل فراتر از خاموش کردن یکی دو لامپ است. مشکل این است که طی سال‌ها هیچ براوردی از نیازها و نحوه تأمین نیازهای مردم صورت نگرفته است و اگر روند به همین شکل ادامه داشته باشد و چشم‌انداز نیازها دیده نشود، با مشکلاتی بسیار بیش از آنچه اکنون درگیر آن هستیم، دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

آقای مسئول لطفا و حتما پاسخی دهید!

انتهای پیام
captcha