چگونگی شکل‌گیری هویت اسلامی افراد / دوگانگی در نظام یادگیری موجب سردرگمی می‌شود
کد خبر: 3982661
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸

چگونگی شکل‌گیری هویت اسلامی افراد / دوگانگی در نظام یادگیری موجب سردرگمی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چگونگی شکل‌گیری هویت اسلامی افراد جامعه گفت: نظام رسمی تحت تاثیر سه ابزار دیدن، شنیدن و اندیشیدن است که این سه ابزار کلیدی در پرتو تعالیم اسلامی غنی و تغذیه می‌شوند و هویت اسلامی یک فرد را شکل می‌دهند.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز، 16 تیرماه در ارتباط زنده تصویری با همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی که به میزبانی آموزش و پرورش فارس برگزار شد، هویت را یکی از مفاهیم اساسی زندگی انسان‌ها برشمرد و افزود: کیفیت زندگی انسان‌ها متناسب با هویت آن‌ها است و آنچه انسان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند عمل آن‌هاست و رفتار انسان‌ها نیز نشئت گرفته از هویت آن‌هاست.

وی گفت: چگونگی شکل‌گیری هویت با این مفهوم عمیق و با ارزش اهمیت ویژه‌ای دارد و در واقع هویت محصول نظام یادگیری صرف نظر از نظام رسمی یا غیررسمی یادگیری است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام رسمی تحت تاثیر سه ابزار دیدن، شنیدن و اندیشیدن است که این سه ابزار کلیدی در پرتو تعالیم اسلامی غنی و تغذیه می‌شوند و هویت اسلامی یک فرد را شکل می‌دهند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه انسان‌ها در پرتو تعاملات، خود را می‌شناسند و می‌سازند، گفت: ارتباط انسان با خود و بعد با محیط پیرامون است موجب ایجاد درک انسان از خود می‌شود.

به گفته وی مفهوم هویت یک مفهوم اجتماعی است که حاصل ارتباطات جمعی است و انسان در پرتو تعاملات چارچوب ذهنی خود را شکل می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: پیوندهای اساسی انسان با خود و خدا، خلق و خلقت تعییین کننده هویت ملی ما است و هرچه این مفاهیم و درک‌ها بیشتر شود و به هم نزدیک باشد هویت مشترک شکل می‌گیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه وجه تمایز نظام رسمی از غیر رسمی، اراده نظام آموزشی در اینکه چه چیزی به افراد آموخته شود است، گفت: اراده نظام رسمی آموزش در اینکه چه چیزی بیاموزد و چه شکلی هویت ادامه پیدا کند، مبتنی است بر یک فهم و بار هوشمندانه که برگزاری چنین همایشی محصول همین اراده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این ماموریت بزرگی است برای نظام تعلیم و تربیت که ابتدا نظام آموزشی را به سمت آموزش و پرورش پیش دبستانی سوق دهد و از سال قبل با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اجرای این ماموریت پر رنگ ‌تر شده است.

وی  افزود: باید از ابتدای مراحل زندگی به افراد برای پیدا کردن هویت کمک کرد و این مسئولیتی است که بر گردن ما مسئولان نظام تعلیم و تربیت است تا با ایجاد ترکیبی هوشمندانه از آحاد جامعه، هویت ملی افراد را تقویت کنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: ما در کار بزرگی وارد شدیم، ما خشت‌های سازنده این سرزمین را می‌سازیم و ما در کار ساخت بنایی هستیم که آینده کشور را می‌سازد.

به گفته وی در این فرآیند،  باید همه عناصر دخیل در آن با هم هماهنگ باشند زیرا که دوگانگی در نظام یادگیری افراد را دچار سردرگمی و مشکلات روحی می‌کند و این یک ماموریت بزرگ بین آموزش و پرورش، خانواده و جامعه است تا این بنای با شکوه شکل بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی به منظور تاثیرگذاری عمیق و پایدار این مفهوم باید بیشتر باشد.

انتهای پیام
captcha