اعمال شب و روز دحوالارض/ شب زنده‌داری و روزه‌داری را دریابیم
کد خبر: 3982105
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸

اعمال شب و روز دحوالارض/ شب زنده‌داری و روزه‌داری را دریابیم

امشب شب دحوالارض، گسترش زمین از کنار خانه کعبه است. امشب، شب‌زنده‌داری و فردا، روزه‌داری توصیه‌شده‌ترین و پرفضیلت‌ترین اعمال است.

به گزارش ایکنا، فردا 25 ذی‌القعده مصادف با روز دحوالارض است. «دحو الارض» به معنای «گستراندن زمین» و یا وسعت یافتن خشکی است. در ابتدا تمام سطح کره زمین را آب فرا گرفته بود تا اینکه در این روز خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید و خشکی از نقطه‌ای که اکنون خانه کعبه در آن قرار دارد سر از آب بیرون آورد و گسترده شد.

یعنی اولین نقطه‌ای که از زیر آب سر بیرون آورد همان مکان مقدس کعبه و بیت الحرام است. این واقعه نشان دهنده اهمیت این نقطه و مرکزیت آن برای همه عالمیان است . در آیه 30 سوره نازعات نیز به این موضوع تصریح و بیان شده است: «وَ الأرضَ بَعدَ ذَلِکَ دَحَیهَا؛ و پس از آن زمين را با غلتانيدن گسترد».  

روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده که روزه‌‏اش ثواب روزه ۷۰ سال را دارد. در روایت دیگری آمده است هر کس این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بسر آورد از برای او عبادت ۱۰۰ سال نوشته شود و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه‌‏دار باشد استغفار می‌کنند.

روایت است که امام رضا(ع) فرموده‌اند: در شب ۲۵ ماه ذی القعده حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع)متولد شده‌اند و نیز در این روز رسول خدا(ص)، به قصد حجه‌الوداع از مدینه از راه شجره به مکه عزیمت کردند. در روایتی دیگری نیز آمده است که حضرت صاحب الزمان(عج) در همین روز قیام خواهدکرد؛ از امیرالمومنین(ع) روایت شده است که فرمودند: «کسی که در این روز، روزه بگیرد و شب را به عبادت بایستد، ثواب عبادت صد سال را که روزش را روزه و شب را عبادت کرده است خواهد داشت».

آداب و اعمال ویژه روز دحوالارض

۱. روزه گرفتن که ثواب ۷۰ سال عبادت را دارد.

۲. احیا و شب زنده‌داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است.

۳. ذکر و دعا.

۴. انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض

۵.خواندن دو رکعت نماز، نزدیک ظهر به این کیفیت: در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره الشّمس بخواند و آنگاه بعد از سلام نماز بگوید: «لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم» و سپس این دعا را بخواند: «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام؛ ای درگذرنده لغزش‌ها، از لغزشم درگذر! ای اجابت‌کننده دعاها! دعایم را مستجاب کن! ای شنوای آوازها! صدایم را بشنو و به من رحم کن و از بدی‌هایم و آنچه نزد من است درگذر! ای صاحب جلالت و بزرگواری». زیارت امام رضا(ع) در این روز نیز از بهترین اعمال مستحب و از سنت‌های مؤکد است.

انتهای پیام
captcha