بی‌تقوایی به بهانه انقلابی‌گری توجیهی ندارد / روشنفکرنمایی‌های بیجا را کنار بگذاریم
کد خبر: 3981478
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
آیت‌الله دژکام:

بی‌تقوایی به بهانه انقلابی‌گری توجیهی ندارد / روشنفکرنمایی‌های بیجا را کنار بگذاریم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به اهمیت رعایت تقوای الهی هم در اعمال هم گفتار گفت: برخی بهانه‌ها ممکن است موجه باشد؛ طرف می‌گوید من می‌خواهم انقلابی عمل کنم، بعد بی تقوایی می‌کند، شیطان این فرد را فریب داده است.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 11 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن سفارش به رعایت تقوای الهی به حدیثی از مولاعلی(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از شاهدان اعمال در روز قیامت پیامبر(ص) است و باید مراقب باشیم که هر کاری حتی در خلوت انجام می‌دهیم در روز قیامت پیامبر(ص) شاهد است.

وی با بیان اینکه باید این مسئله را مرتب به خودمان یادآوری کنیم، افزود: عموماً حیا می‌کنیم از اینکه بخواهیم کار ناشایستی ولو در خلوت انجام دهیم، می‌گوییم پیغمبر(ص) می‌بیند پس به این مسئله توجه کنیم تا آن حضرت در روز قیامت بفرماید این فرد با تقوا بود. ممکن است انسان بی گناه نباشد ولی می‌گوید این با تقوا بود پس خدا را در تمام امور و کارهای ریز و درشت خود درنظر بگیریم و هیچ بهانه‌ای برای فراموشی خدا نیاوریم.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: برخی بهانه‌ها ممکن است موجه باشد؛ طرف می‌گوید من می‌خواهم انقلابی عمل کنم، بعد بی تقوایی می‌کند شیطان این فرد را فریب داده است. آن یکی می‌گوید می‌خواهم گذشت داشته باشم ولی در واقع دارد بی‌تقوایی می‌کند و توجیهش زیبا است پس مراقب باشیم این توجیهات ما را فریب ندهد.

امام جمعه شیراز با ذکر این نکته که خداوند به واقعیت عمل ما و آنچه در انگیزه و نیت داریم، واقف است، گفت: پیامبر(ص) و امام زمان(عج) هم نیات ما آگاه است و این مسئله ملاک داوری روز قیامت است.

وی همچنین اهمیت توجه به رعایت تقوای زبان را یادآور شد و افزود: امام صادق(ع) فرمودند چیزی که نه به درد دنیا می‌خورد و نه به درد آخرت نگو. چیزی که نیازی از نیازهای مشهور را برطرف نمی‌کند بازگو مکن. این زبان بسته باشد بهتر است چیزی که مهم نیست و به درد نمی‌خورد رها کن و بعد حضرت می‌فرماید: همان هم که مهم است، خیلی‌هایش را کنار بگذار زیرا در گفتنش آفت‌هایی است که نگفتنش بهتر است پس چه بگوییم و کجا بگویم.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: در ادامه حضرت می‌فرماید چیزی که به درد می‌خورد و مفید است برای دنیا و آخرت است را بگو و آن هم وقتی که می‌دانید تأثیر دارد چرا خودت را خسته می‌کنی و وقت دیگران را می‌گیری. اگر می‌بینید حرفی تاثیر ندارد صبر کن و در جایی بگو که تأثیر کند.

زبان خیر بگذاریم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری اینکه یکی از وظایف طلاب به صورت سنتی و دینی این است که زبان خیر بگذاریم به عنوان مثال اگر کسی گرفتار است به فردی می‌گوییم مشکل آن را رفع کند، گفت: امام صادق(ع) فرمودند سخن را در جایی بگوییم که می‌دانیم اثر می‌کند و این نکته‌ای است که باید بدان توجه کنیم.

وی با بیان اینکه باید از خداوند بخواهیم که به ما زبان تأثیر دهد، گفت: اگر کسی فرصت‌هایی دارد و می‌داند زبان خیر او تأثیر دارد، اما این را کار نکند، خودش را ضایع کرده است و باید سخن تأثیرگذار را بگوییم تا کار مردم رواج پیدا کند و این چارچوبی است که امام صادق(ع) برای ما ترسیم کرده‌اند.

آیت‌الله دژکام گفت: بعد از آنان امام صادق(ع) فرمودند بسیاری اوقات انسان حرفی را که حق است می‌زند به جای اینکه مفید باشد و هم خود و هم مردم را به دردسر می‌اندازد. نباید چنین کاری انجام دهیم و سعی کنیم نگوییم. گمان نکنید با گفتن هر حرفی ولو حق باشد یک باری از روی دوش مردم برداشته می‌شود، بعضی اوقات یک بار و دردسری اضافه می‌شود و باید این مسائل را یاد بگیریم. نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم حکومت و جامعه اسلامی داشته باشیم بعد خودمان بلد نباشیم چگونه رفتار کنیم که خیلی توجیه می‌کنیم اما باعث می‌شود یک عمل شری راه بیفتد و دعوا ایجاد شود اینکه کار مردم را حل نکرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چنین کارهایی فقط کارافزایی است، گفت: برخی کارها کارافزار هستند و پشت سر هم برای مردم کار درست می‌کنند و آنان را سرکار می‌گذارند. فردی چیزی می‌گوید یکی دیگر می‌خواهد جوابش بدهد و یکی تفسیر می‌کند و یکی تحلیل می‌کند و غیره در صورتی که امروز جامعه ما بیش از این‌ها گرفتاری دارد. امام صادق(ع) می‌فرمایند این کار را نکنید و بعد فرمود لجبازی نکنید این بدترین چیز برای انسان است که هم خودش و هم دیگران را به زحمت می‌اندازد.

آیت‌الله دژکام افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید وقتی کسی لجبازی می‌کند طرف مقابل او یکی از این دو نفر است که او هم یا لجباز است یا  اینکه او بردبار است و آدم بردبار اگر با او لجبازی کنی تو را زمین می‌زند برای اینکه او بردباری دارد پس به صلاح نیست. بعد امام می‌فرماید اگر پشت سر یک نفر حرف می‌زنید آنقدر احترام کنید که دلت می‌خواهد اگراو  پشت سر شما حرف می‌زند همینقدر احترام کند.

ضرورت رعایت آداب کلامی

وی با تصریح اینکه یکی از مسائلی که متأسفانه در جامعه ما زیاد است این است که پشت سر افراد مراعات آداب کلامی کمتر می‌شود، گفت: مطلبی می‌گویند که آن نقل می‌شود و یک دلخوری شدیدی پیدا می‌شود. حضرت می‌فرماید پشت سر افراد هم که حرف می‌زنید با آداب و احترام حرف بزنید. این باعث می‌شود که اگر کسی بخواهد دو به هم‌زنی کند بهانه‌ای نداشته باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در برخی از صحنه‌های سیاسی کشورمان مانند انتخابات حماسه بزرگی انجام شد و مردم هم حضور بسیار ارزشمند چشمگیری داشتند، گفت: بحمد الهی انتخابات تمام شد و افرادی که انتخاب شدند، معرفی شدند اما اکنون افراد بسیاری به واکاوی مسئله نشستند. چرا خودتان و مردم را اذیت می‌کنید. کشور ما فرصت برای این اداها ندارد. می‌گوید می‌خواهم یک تحلیلی بکنم تحلیل را همه فهمیده‌اند شما رو به جلو برو.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: به جای این کارها بررسی کنیم که راه‌های تحقق شعار امسال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» چیست. اگر بخواهیم این‌گونه سال را بگذرانیم تمام می‌شود و کاری نکرده‌ایم آقایان اگر دلسوز مردم هستند، به فکر این مسائل باشند.

وی گفت: عده‌ای در انتخابات نیامدند چرا نیامدند زیرا یک نگرانی در ذهنشان بوده است و این نگرانی را سبک و سنگین می‌کنیم و می‌دانیم که معیشتشان لطمه خورده و تورم است و وضعیت تولید خراب است. اگر هر کسی کار خودش را درست انجام دهد، کارها به سامان رسیده و مشکلات حل می‌شود.

به جای ژست گرفتن به فکر حل مشکلات مردم باشیم

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه به جای اینکه ادعا کرده و ژست بگیریم که من می‌فهمم مشکل چیست که البته همه می‌دانند مشکل چیست، باید به فکر حل مشکل بود و این هنر است، گفت: هم از مدیرانی که اکنون مشغول هستند و هم از مدیرانی که در آینده خواهند آمد، انتظار داریم به دنبال حل مشکلات مردم باشند.

امام جمعه شیراز با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور منتخب گفت: به نظر می‌رسد که بحمد الهی در افق‌های چهره‌های طراز اول کشور این مسئله دارد حل می‌شود. این بسیار مایه چشم روشنی بود که 6 کاندید رقیب ریاست جمهوری با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی نشست داشتند و اکنون رقابت‌های انتخاباتی تمام شده است، هنگام رفاقت است و رفاقت را برای این می‌خواهیم که مشکلات مردم حل شود و این اساس مسئله است.

روشنفکرنمایی‌های بیجا را کنار بگذاریم

وی از همه مسئولان و صاحبان تریبون خواست تا باری از دوش مردم بردارند و ادامه داد: این تحلیل‌هایی که هر چه می‌خواهیم می‌گوییم، چه تغییری در حال مردم ایجاد می‌کند. پس اینها و روشنفکرنمایی‌های بی‌جا را کنار بگذاریم و بگوییم مردم گرفتارند و هر کس می‌تواند یک بار کوچک بردارد تا ان‌شاءالله آینده کشور روشن کرده و مردم امیدوار شوند.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: باید به دنبال این باشیم که در آینده نه چندان دور، نشاط سیاسی و حضور سیاسی اجتماعی مردم را با رفع مشکلات آنان افزایش دهیم و این چیزی است که همه باید دنبال کنیم و امیدوار هستم که رسانه‌ها حرفی بنویسند که موجب هماهنگی و همدلی و دوستی و محبت در بین امت شود و نتیجه‌اش این باشد که یک باری از روی دوش مردم برداشته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خطبه دوم نماز جمعه ضمن رعایت دوباره رعایت تقوای الهی گفت: در این مجال سه نکته را عرض می‌کنم؛ نکته اول بحث امید داشتن به غیر خداست که در روایات داریم خداوند به عزت و جلال خودش قسم خورده است که اگر کسی امید خودش را به غیر خدا ببندد امیدش را ناامید می‌کند. برای اینکه جا ندارد انسان از غیر خدا حاجت بخواهد و در خانه غیر خدا برود.

وی به مسئله مذاکرات اشاره کرد و گفت: در مسئله مذاکراتمان با پنج به علاوه یک به آن شکلی که اولش بود، یک جمعی به این امید بستند که این کار مشکل ما را حل می‌کند در صورتی که این نوع امید بستن نامعقول و غیر مشهور است. مذاکره عیبی ندارد ولی در مذاکره بعضی‌ها خیلی امید و دل بستگی داشتند به اینکه این مسئله و مشکل کشور ما را آمریکا حل می‌کند در صورتی که خداوند فرموده است امید چنین افرادی را ناامید می‌کند.

امید به غیر خدا نبندیم

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: سالیان گذشته روند مذاکرات و اکنون هم یک دور جدید مذاکرات را بعد از تعویض ریاست جمهوری آمریکا مشاهده کردیم. از زمان روی کار آمدن بایدن تاکنون 7 دور مذاکره انجام شده است اما آیا چیزی تغییر کرده است؟ خداوند فرموده است و این خارج از مسائل تحلیل سیاسی است که اگر امیدتان به این‌هاست کارتان درست نمی‌شود ولی اگر امیدتان به خدا است قطعاً نتیجه خواهید گرفت. وقتی امید به غیرخدا نیست، گاهی اوقات از جایی که حتی فکر هم نمی‌کنیم و باورمان نمی‌شود، مشکلات حل می‌شود زیرا توکل به خدا یک نتیجه دارد و دل بستن به غیر خدا نتیجه دیگری.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس به آیات 194 تا 197 سوره اعراف اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید افرادی که بسیار به ‌آن‌ها امید و دل می‌بندید، بندگانی مانند خودتان هستند و گمان نکنید بیش از شما چیزی دارند. نعوذ بالله خدا که نیست، او هم آدم است چه بایدن چه ترامپ و چه دیگران، آن‌ها مانند ما آدم هستند پس باید به درب خانه خدا حاجت ببریم نه درب خانه بندگان خدا. امام خمینی(ره) هم با توجه به همین آیات فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

نتایج حضور آمریکا را در کشورهای همسایه ببینیم

وی با اشاره به نتایج حضور آمریکا در کشورهای همسایه گفت: در افغانستان مشاهده می‌کنیم که بعد از 20 سال با وجود حضور آمریکا چه اوضاعی وجود دارد. در عراق هم چندنفر از نیروهای حشدالشعبی را شهید کردند و چه اوضاعی آنجاست و آیا این آمریکا که این همه مشکلات ایجاد کرده، آمده است تا مشکلات ما را حل کند. آیا این مسائل را نمی‌بینید و چند بار تجربه شود.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در این آیات خداوند می‌فرماید ولی و سرپرست و کمک کار ما خداست. همان خدایی که قرآن را فرستاده است. اگر ما انسان‌هایی خوبی باشیم خدا تولی می‌کند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با یادآوری مناسبت‌های پیش رو اعم از روز دحوالارض و مناسبت‌های 23 و 25 ذی‌القعده گفت: روز مخصوص زیارتی امام رضا(ع) را در پیش داریم. افرادی که نمی‌توانند به حرم آن حضرت مشرف شوند، می‌توانند به زیارت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) برادر ایشان بیایند و مسلماً ثواب زیارت نصیبمان خواهد شد.

وی همچنین به در پیش رو بودن سالروز شهادت آیت‌الله صدوقی اشاره کرد و گفت:  مرحوم آیت‌الله شهید صدوقی برای یک امام جمعه مردمی الگو بودند. اکنون که می‌خواهیم دولت مردمی تشکیل دهیم، امام جمعه مردمی راحت‌تر شکل می‌گیرد زیرا روحانیت حتی هم‌اکنون هم دولتی نیست و هزینه زندگی روحانیت را خود مردم می‌پردازند و اصلاً مربوط به دولت نیست و اکنون مردمی بودن برای یک امام جمعه با یک چنین وصفی آسان‌تر است اما دولت معمولاً نقطه مقابل فرض می‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه رئیس جمهور جدید فرموده‌اند می‌خواهیم دولت را مردمی کنیم، گفت: این فاصله زیادی که بین دولت و مردم ایجاد شده است باید با همت مردم و دعاهای آنان کاهش یابد و از سوی دیگر باید با تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس جمهور جدید و دولتی که ان‌شاءالله سر کار خواهد آمد به جایی برسیم که مردم احساس کنند دولت متعلق به خودشان است و این کار بزرگ است البته ما الگوهایی نظیر شهید صدوقی را جلوی چشممان داریم که می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم.

انتهای پیام
captcha